Hoppa till innehåll

Lagstiftningsförslag om förbättring av säkerheten inom mikromobilitet på remiss

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 24.9.2024 11.39 | Publicerad på svenska 24.9.2024 kl. 11.49
Pressmeddelande
Elsparkcyklar. (Bild: LVM).

Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om regeringens propositionsutkast med förslag till lagstiftning om mikromobilitet. Målet är att förbättra säkerheten kring elsparkcyklar och annan mikromobilitet. Utlåtanden kan lämnas fram till den 1 november 2024.

Enligt regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering ska det under regeringsperioden införas lagstiftning om användningen av elsparkcyklar och annan mikromobilitet. Dessutom ska städerna och kommunerna få verktyg för att hantera mikromobiliteten.

Av förslagen bedöms promillegränsen och kommunernas mikromobilitetstillstånd ha viktigaste trafiksäkerhetseffekterna

I det propositionsutkast som nu är på remiss föreslås flera ändringar i den nationella lagstiftningen som syftar till att styra mikrotrafiken och avsevärt förbättra dess trafiksäkerhet.

Lagförslaget omfattar följande centrala förslag:

  • en gräns på 0,5 promille för framförande av lätta elfordon och motoriserade cyklar
  • ett verktyg för kommunerna: mikromobilitetstillstånd för styrning av tjänsteleverantörer
  • höjning av avgiften för trafikförseelse för förare av motorlösa fordon samt avgift för trafikförseelse som gäller fordons konstruktion, utrustning eller skick
  • förenhetligande av trafikreglerna.

Den föreslagna gränsen på 0,5 promille för framförande av lätta elfordon och motoriserade cyklar och det mikromobilitetstillstånd som kommunerna kan bevilja till exempel elsparkcykeloperatörer är nya bestämmelser nationellt. I praktiken kommer yrkesmässig uthyrning av elsparkcyklar eller andra transportmedel för mikromobilitet att förutsätta ett av kommunen beviljat mikromobilitetstillstånd. Genom tillståndsvillkor kommer kommunerna och städerna också att ha möjlighet att styra användningen av och antalet fordon som hyrs ut när det med tanke på trafiksäkerheten, tillgängligheten eller vägunderhållet behövs.

Av förslagen bedöms promillegränsen och mikromobilitetstillståndet ha de största positiva trafiksäkerhetseffekterna.

Riskerna med användningen av elsparkcyklar minskar när trafikregler iakttas, man kan hantera utrustningen och kör utan bruk av berusningsmedel

Redan nu finns det flera lagar som rör framförande av elsparkcyklar och andra lätta elfordon. I huvudsak berörs leverantörer av mikrotrafiktjänster och användare av tjänsterna av vägtrafiklagen, fordonslagen, konsumentskyddslagen och konsumentsäkerhetslagen samt nu även av trafikförsäkringslagen. För användarna av elsparkcyklar gäller samma trafikregler som för cyklister. Användarna ska iaktta trafikregler och vägmärken. Elsparkcyklar får köras på cykelvägar och cykelbanor och, om sådana saknas, på körbanor eller vägrenar – inte på trottoarer. 

Med en elsparkcykel eller ett lätt elfordon får man inte transportera passagerare, om det inte finns ett eget säte för passageraren. Användare av nämnda transportmedel får inte heller vara berusade, trötta eller i något annat motsvarande tillstånd, vilket försämrar deras förutsättningar att köra tryggt.

Vad händer nu?

Utlåtanden kan lämnas fram till den 1 november 2024. Alla organisationer och medborgare kan lämna utlåtanden på www.utlåtande.fi .

Efter remissbehandlingen fortsätter beredningen som tjänsteuppdrag. Målet är att ändringarna ska träda i kraft under sommaren 2025.

Ytterligare information:

Sofia Johansson, specialsakkunnig, tfn 0295 342 090, [email protected]
Saara Reinimäki, enhetsdirektör, tfn 0295 342 087, [email protected]

Nyckeln till tillväxt Orpos regeringsprogram