Selvitys julkaistu julkisoikeudellisten ympäristövastuiden asemasta konkurssitilanteissa
Julkisoikeudellisten ympäristövastuiden asemaa konkurssitilanteissa on pidetty Suomen voimassa olevan ympäristö- ja konkurssilainsäädännön valossa epäselvänä. 30. syyskuuta julkaistussa selvityksessä kartoitettiin vastaavien vastuiden asemaa eri vertailumaissa ja arvioitiin mahdollisen oikeustilan kehittämisen tueksi kolmea erilaista sääntelymallivaihtoehtoa.
Konkurssipesän julkisoikeudellinen ympäristövastuu velallisyrityksen toiminnan seurauksena syntyneistä ympäristöhaitoista on osoittautunut ongelmalliseksi kysymykseksi niin ympäristöviranomaisten, konkurssivelkojien kuin vahingon- ja haitankärsijöidenkin kannalta. Käytännön tilanteiden hoitamista hankaloittaa se, että konkurssipesän vastuuasemasta riippumatta kyseiset vastuut usein jäävät tai uhkaavat jäädä hoitamatta sen vuoksi, ettei konkurssipesissä ole varoja niiden hoitamiseen.
Selvityshankkeessa koottiin tietoa eri valtioiden lainsäädännöstä ja oikeuskäytännöstä julkisoikeudellisten ympäristövastuiden käsittelystä konkurssitilanteissa. Hankkeessa analysoitiin ja vertailtiin erilaisia tapoja käsitellä ympäristölainsäädäntöön perustuvia toimimisvelvoitteita ja kohdentaa niistä aiheutuvia kustannuksia konkurssitilanteissa.
Eri valtioista kootun tiedon pohjalta hankkeessa arvioitiin kolmea erilaista sääntelymallivaihtoehtoa voimassa olevan oikeustilan mahdollisen kehittämisen tueksi.
- Konkurssipesän laajassa toimimisvelvollisuudessa konkurssipesällä olisi velvollisuus noudattaa kaikkia konkurssipesään kuuluvaa omaisuutta koskevia ympäristölainsäädännön velvoitteita samassa laajuudessa kuin velallisella oli velvollisuus noudattaa kyseisiä velvoitteita ennen konkurssia.
- Rajoitetussa toimimisvelvollisuudessa velallista koskenut julkisoikeudellinen ympäristövastuu ei konkurssin alettua siirtyisi koskemaan konkurssipesää kokonaisuudessaan vaan vain siinä laajuudessa kuin laissa eri vastuuperusteiden mukaan erikseen määriteltäisiin.
- Suppeassa toimimisvelvollisuudessa konkurssipesän toimimisvelvollisuus koostuisi lähinnä konkurssipesään kuuluvasta omaisuudesta syntyvien ympäristöriskien tunnistamisesta ja akuutteihin vaaratilanteisiin reagoinnista sekä aktiivisesta ilmoitus- ja yhteistyövelvoitteesta suhteessa ympäristöviranomaisiin.
Lisäksi hankkeessa selkeytettiin aiheeseen liittyvää oikeudellista avainkäsitteistöä sekä koottiin tietoa jatkoselvitys- ja lisätutkimustarpeista.
Hanke toteutettiin Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan, Suomen ympäristökeskuksen ja Ramboll Finland Oy:n yhteistyönä vuosien 2023–2024 aikana.
Lisätietoja: Ympäristöoikeuden professori Kai Kokko, Helsingin yliopisto, p. 02 941 22820, Kai.Kokko(at)helsinki.fi ja väitöskirjatutkija Mari Pihalehto, Helsingin yliopisto, p. 0294 124 035, Mari.Pihalehto(at)helsinki.fi
Julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2023 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. Selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa julkaistujen raporttien sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä sisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä. Lisätietoja: https://tietokayttoon.fi.