Katsastuslainsäädännön uudistamisen toinen vaihe
LVM008:00/2017 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM008:00/2017
Asianumerot LVM/1051/03/2017 , VN/8511/2019
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu – 27.6.2022
Asettamispäivä 21.12.2016
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
Kärkihankkeet Sujuvoitetaan säädöksiä
Toimenpiteet Perataan säädökset, puretaan turhaa sääntelyä ja uudistetaan tarvittavat säädökset
Lainvalmistelu
HE laeiksi ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain, ajoneuvolain ja mittauslaitelain muuttamisesta
- 1
Valmistelussa
Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 1.2.2018 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Alkuperäinen arvioitu esittelyviikko 23/2018Arvioitu uusi esittelyviikko 24/2018 - 3
Annettu eduskunnalle
13.6.2018HE 86/2018 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Meneillään oleva vaihe: Säädös hyväksytty
Eduskunnan vastaus EV 230/2018
Tarkastellaan katsastusten toimilupajaottelua ja kehitetään katsastusten laatua ja valvontaa, tarkastellaan katsastettavia ajoneuvoluokkia
VastuuministeriLiikenne- ja viestintäministeri Berner
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeessa on kyse katsastuslainsäädännön uudistamisen toisesta vaiheesta. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa keskityttiin voimaansaattamaan EU:n liikennekelpoisuuspakettiin sisältyvien säädösten, eli uuden katsastusdirektiivin 2014/45/EU, rekisteröintitodistusdirektiivin 2014/46/EU ja tienvarsitarkastus-direktiivin 2014/47/EU, vaatimukset. Lisäksi ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin eräitä katsastuksiin ja katsastustoimintaan liittyviä säännöksiä, jotka haittaavat kansalaisten arkea ja yritystoimintaa. Tällaisia olivat muun muassa määräaikaiskatsastusten aikaväli, katsastusajankohdan määräytyminen ja katsastustoiminnan riippumattomuussääntely. Lisäksi useiden teknisluontoisten vaatimusten asettaminen siirrettiin valtioneuvoston asetuksen sijaan annettavaksi Liikenne- ja viestintäviraston määräyksellä. Ensimmäisen vaiheen lakimuutokset tulivat voimaan 3.7.2017. Katsastusaikavälien muutosta koskeva valtioneuvostonasetus tuli voimaan 20.5.2018.
Hankkeen toisessa vaiheessa jatketaan kansalaisten arkea ja yritystoimintaa tarpeettomasti haittaavien säädösten perkaamista. Toisessa vaiheessa tullaan tarkastelemaan sellaisten ajoneuvoluokkien katsastusvelvollisuutta, joiden määräaikaiskatsastuksiin katsastusdirektiivi ei velvoiteta. Tällaisia ajoneuvoja ovat jarrulliset kevytperävaunut, nelipyörät ja kevyet nelipyörät sekä sellaiset ajoneuvot, joita käytetään vain harvoin tai ei juuri koskaan yleisillä teillä, kuten museoajoneuvot. Ajoneuvojen katsastusvelvollisuudesta säädetään tarkemmin liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1245/2002).
Hankkeen toisessa vaiheessa on arvioitu myös katsastustoiminnan järjestämiseen liittyvää toimilupajaottelua ja sen tarkoituksenmukaisuutta. Katsastustoiminnan harjoittamisen vapautta rajoitetaan toimilu-pasääntelyllä. Toiminnan luvanvaraisuudesta ja edellytyksistä säädetään ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetussa laissa (957/2013). Hankkeessa valmisteltu lain muutos tulee voimaan 1.11.2019. Jatkossa katsastusluvat myönnetään toimijakohtaisina ja yksi lupa oikeuttaa suorittamaan kaikkia katsastuslajeja ja kaikkien ajoneuvoluokkien katsastuksia. Samalla toimijan velvollisuus suorittaa kaikkia luvan mukaisia katsastuksia poistuu. Ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain muutoksen myötä nykyiset ja mahdolliset uudet yritykset voivat joustavammin perustaa uusia katsastusasemia ja räätälöidä palvelukokonaisuuksia. Muutoksen myötä helpotetaan myös katsastajien jatkokoulutukseen pääsyä.
Lisäksi muutos selkiyttää katsastustoiminnan valvontaan liittyvää sääntelyä ja laajentaa Liikenne- ja viestintäviraston mahdollisuutta asettaa katsastusluvan haltijoihin ja katsastajiin kohdistuva uhkasakko tilanteissa, joissa viraston määräyksiä tai kieltoja ei noudateta.
Lähtökohdat
Pääministeri Juha Sipilän hallituksen tavoitteena on ollut sääntelyn nettomäärän keventäminen ja säädöksille vaihtoehtoisten ohjauskeinojen käytön lisääminen. Tavoitteena on vähentää kansalaisten arkea ja yritystoimintaa haittaavaa sääntelyä. EU-säännösten toimeenpanossa tulee pidättäytyä kansallisesta lisäsääntelystä
Suomessa katsastusvelvoitteen alaisuuteen kuuluu tällä hetkellä kolme sellaista ajoneuvoluokkaa, joiden katsastamiseen EU:n katsastusdirektiivi ei velvoita. Hallitusohjelman norminpurkutavoitteiden
mukaisesti tällaisen kansallisen lisäsääntelyn tarvetta on syytä arvioida. Suomessa on tällä hetkellä noin 180 000 O2-luokan perävaunua, jotka täytyy määräaikaiskatsastaa joka toinen vuosi. Kevyitä nelipyöriä (L6e) on liikennekäytössä noin 10 000 ja nelipyöriä (L7e) noin 11 000. Näiden katsastusaikaväli on sama kuin henkilöautoilla. Näiden ajoneuvojen katsastuksista syntyy luonnollisesti kuluja kansalaisille.
Toimilupasääntely puolestaan rajoittaa yritysten vapautta päättää tarjoamistaan palveluista. Uudistusten tavoitteena on poistaa sellaisia rajoituksia, jotka ovat osoittautuneet sääntelyn tavoitteisiin nähden tarpeettomiksi.
Katsastuksen keskeisimpänä tavoitteena on ajoneuvojen liikennekelpoisuuden varmistaminen. Siihen kuuluu ympäristöhaittojen (pakokaasupäästöjen ja melun) sekä turvallisuutta heikentävien vikojen valvonta. Jotta toiminnalle asetetut tavoitteet täyttyvät, on sen laadun oltava riittävän hyvällä tasolla. Hankkeen tavoitteena on löytää keinoja katsastustoiminnan laadun parantamiseen.
Lisätietoja
- Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi ajoneuvojen katsastustoiminnasta
- Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta
- Uusi lausuntontopyyntö yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksesta vapauttamista koskevasta asetusluonnoksesta
Katsastustoimilupasääntelyä koskeva ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain muutos on hyväksytty ja laki tulee voimaan 1.11.2019 (317/2019).
Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti tammikuussa 2019 lausuntokierrokselle asetusluonnoksen, jonka mukaan yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot ja O2-luokan perävaunut vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta. Asian arviointi on jatkunut virkamiestyönä ja päätös asiasta siirtyy uudelle hallitukselle.
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
26.8.2019 Moottoriajoneuvojen Katsastusmiehet MKM Ry
-
26.8.2019 Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry (YKL ry)
-
Espoon automuseon lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
23.8.2019
-
sisäministeriön lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 DOCX
23.8.2019 Sisäministeriö
-
6.8.2019 Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto – SAHK ry
-
Koneyrittäjien liiton lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
24.7.2019 Koneyrittäjien liitto
-
Liikenneturvan lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 DOCX
23.7.2019 Liikenneturva
-
Autokatsastajat AK ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
17.7.2019 Autokatsastajat AK ry
-
Autohistoriallinen Seura ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
5.7.2019
-
Lausuntoyhteenveto valtioneuvoston asetuksen luonnoksesta DOCX
29.3.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
20.2.2019 Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT Ry
-
Liikenneturvan lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
20.2.2019 Liikenneturva
-
Poliisihallituksen lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
20.2.2019 Poliisihallitus
-
20.2.2019 Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry (YKL ry)
-
19.2.2019 Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto – SAHK ry
-
Autohistoriallinen Seura ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
18.2.2019
-
18.2.2019 Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Autoalan Keskusliitto ry
-
Alberni Oy:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 TXT
18.2.2019 Alberni Oy
-
Niiniaho Jarmo lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017
15.2.2019 Niiniaho Jarmo
-
Autokatsastajat AK ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
15.2.2019 Autokatsastajat AK ry
-
15.2.2019 Moottoriajoneuvojen Katsastusmiehet MKM Ry
-
Matkailuajoneuvotuojat ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
14.2.2019 Matkailuajoneuvotuojat ry
-
A-Katsastus Oy:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 PDF
14.2.2019 A-Katsastus Oy
-
K1 katsastajat Oy:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihe LVM008:00/2017 DOCX
12.2.2019 K1 katsastajat Oy
-
3.4.2018
-
29.3.2018
-
29.3.2018 Autokatsastajat AK ry
-
29.3.2018 Poliisihallitus
-
29.3.2018 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
28.3.2018
-
28.3.2018
-
28.3.2018 Moottoriajoneuvojen katsastusmiehet MKM ry
-
28.3.2018
-
28.3.2018
-
26.3.2018
-
23.3.2018
-
27.2.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
26.2.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
18.9.2017 Yksityisten Katsastustoimipaikkojen liitto ry
-
A-Katsastus Group Oy:n lausunto ; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
15.9.2017 A-Katsastus Group Oy
-
15.9.2017
-
Liikenneturvan lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
15.9.2017 Liikenneturva
-
Suomen Taksiliiton lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
15.9.2017 Suomen Taksiliitto
-
Autokatsastajat AK ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
15.9.2017 Autokatsastajat AK ry
-
Autoalan Keskusliitto ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
15.9.2017 Autoalan Keskusliitto ry
-
K1 Katsastajat lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
15.9.2017 K1 Katsastajat Oy
-
Liikennevakuutuskeskuksen lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
14.9.2017
-
Suomen Motoristit ry:n lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
14.9.2017 Suomen Motoristit ry
-
14.9.2017 Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry
-
13.9.2017 Turun ammattikorkeakoulu Oy
-
Poliisihallituksen lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
12.9.2017 Poliisihallitus
-
Pääesikunnan lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 DOCX
7.9.2017 Pääesikunta
-
Linja-autoliiton lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
6.9.2017
-
Kuluttajaliiton lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
1.9.2017 Kuluttajaliitto
-
8.8.2017 Finnish Hot Rod Association ry
-
Sisäministeriön lausunto; Katsastuslainsäädännön uudistuksen toinen vaihe LVM008:00/2017 PDF
28.7.2017 Sisäministeriö
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi