LVM:n hallinnonalan virastouudistus
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Liikenne- ja viestintäviraston perustamisesta, Liikennevirastosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi
LVM016:00/2017 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Esityksessä ehdotetaan säädettäviksi uusi laki Liikenne- ja viestintävirastosta ja laki Liikennevirastosta annetun lain muuttamisesta (ns. virastolait) sekä niiden yhteinen voimaanpanolaki. Lisäksi esityksessä on mukana hallinnonalan uudistukseen liittyvät sata liitelakia. Lait tulisivat voimaan 1.1.2019.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM016:00/2017
Asianumerot LVM/891/03/2017 , VN/14122/2019
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 25.4.2017 – 31.12.2018
Asettamispäivä 25.4.2017
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
Kärkihankkeet Parannetaan johtamista ja toimeenpanoa
Toimenpiteet Johtamisen ja toimeenpanon toimintatapojen uudistaminen
Lainvalmistelu
HE laiksi Liikenne- ja viestintäviraston perustamisesta, Liikennevirastosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi
- 1
Valmistelussa
Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 1.2.2018 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Alkuperäinen arvioitu esittelyviikko 17/2018Arvioitu uusi esittelyviikko 18/2018 - 3
Annettu eduskunnalle
3.5.2018HE 61/2018 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Meneillään oleva vaihe: Säädös hyväksytty
- Laki Liikenne- ja viestintävirastosta 935/2018
- laki Väylävirastosta 936/2018 ja voimaanpanolaki 937/2018 sekä yli 80 muuta lainmuutosta.
Eduskunnan vastaus EV 102/2018
LVM:n hallinnonalan virastouudistuksen toteuttaminen: uuden Liikenne- ja viestintäviraston perustaminen sekä Liikenneviraston uudelleenjärjestely ja muuttaminen Väylävirastoksi
VastuuministeriLiikenne- ja viestintäministeri Berner
- Annetaan eduskunnalle kiireellisenä: eduskunnan vastaus ennen eduskunnan istuntotaukoa.
Tavoitteet ja tuotokset
Liikenteen turvallisuusvirasto, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistettäisiin uudeksi virastoksi, Liikenne- ja viestintävirastoksi. Liikenneviraston jäljellä olevat tehtävät ja toiminnot tulisivat Väyläviraston tehtäväksi. Virasto vaihtaisi nimeään, mutta muutoin virasto jatkaisi keskeytyksettä toimintaansa. Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut (tie- rautatie- ja meriliikenteen ohjaus) muutettaisiin osakeyhtiöksi ja tehtävät siirrettäisiin perustettavaan valtion erityistehtäväyhtiöön (Lainsäädäntöhankkeen tunniste: LVM065:00/2017). Väylävirasto vastaisi kuitenkin edelleen liikenteenohjauksen järjestämisestä, sitä koskevista sopimuksista ja rahoituksesta.
Virastouudistuksen tavoitteena on parantaa hallinnonalan kykyä vastata asiakastarpeiden ja toimintaympäristön muutoksiin sekä kehittää ja vahvistaa hallinnonalan strategista ohjausta sekä saada synergiaetuja. Tavoitteena on myös parantaa edelleen hallinnon tuottavuutta ja vaikuttavuutta resurssien monipuolisemmalla ja tehokkaammalla käytöllä. Uudistus tukee säädösten sujuvoittamisen kärkihankkeen tavoitteita sekä julkisen hallinnon johtamisen kehittämistä koskevia tavoitteita. Uudistus edesauttaa myös hallituksen tavoitetta liikenteen digitaalisten palveluiden kasvuympäristön rakentamisessa.
Virastouudistus tulisi voimaan vuoden 2019 alusta alkaen.
Tiivistelmä
Esityksessä ehdotetaan säädettäviksi uusi laki Liikenne- ja viestintävirastosta ja laki Liikennevirastosta annetun lain muuttamisesta (ns. virastolait) sekä niiden yhteinen voimaanpanolaki. Lisäksi esityksessä on mukana hallinnonalan uudistukseen liittyvät sata liitelakia. Lait tulisivat voimaan 1.1.2019.
Lähtökohdat
Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 3. marraskuuta 2016 työryhmän (LVM/1933/05/2016), jonka tehtävänä oli laatia esiselvitys liikenteen ja viestinnän viranomaistoimintojen uudelleen organisoinnista. Taustalla on pyrkimys toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja asiakaslähtöisyyden parantamiseen uudessa digitaalisessa toimintaympäristössä.
Esiselvitys koski Liikennevirastoa, Liikenteen turvallisuusvirastoa ja Viestintävirastoa.
Esiselvitys (Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastouudistus – Esiselvitys, LVM Raportit ja selvitykset 2/2017, 17.2.2017) luovutettiin liikenne- ja viestintäministeriölle 17.2.2017.
Ministeriö asetti huhtikuussa 2017 viisi työryhmää valmistelemaan virastouudistusta. Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää toimintaan liittyviä viranomaistehtäviä ja sujuvoittaa liikennealan sääntelyä. Pyrkimyksenä on myös edesauttaa liikenteeseen liittyvän tiedon hyödyntämistä uusien digitaalisten palveluiden kehitystyön tukena.
Lisätietoja
- Tiedote liikenne- ja viestintäministeriön sivuilla
- Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu
- Kuulemistilaisuus LVM:n hallinnonalan virastouudistuksesta 24.11.
- Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastouudistus lausunnoille
- Lausuntopyyntö (lausuntopalvelu.fi)
- Virastolakien täydennysesitys lausuttavana
- Eduskunta hyväksyi liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan uudistuksen
LVM kilpailutti LVM:n virastouudistusta koskevan hankkeen kesällä 2017 ja selvityksen toteuttajaksi valittiin SITOWISE Oy. Selvitystyön tarkoituksen oli arvioida liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastouudistuksen vaikutuksia asiakkaisiin ja sidosryhmiin, viranomaistoimintaan, tietopääoman jakoon, avoimeen dataan ja tiedon käytettävyyteen sekä tuottaa arvio uudistuksen taloudellisista vaikutuksista. Lisäksi työssä arvioitiin uudistuksen hyötyjä ja riskejä sekä tuotettiin suosituksia uudistuksen jatkovalmistelulle. Vaikutuksia arvioitiin suhteessa nykytilaan ja tavoitteisiin. Arvioinnin keskeisiä aineistoja olivat myös virastojen johtoryhmien haastattelut, sidosryhmille suunnattu kysely, tapaustutkimukset sekä keskustelutilaisuus. Työtä ohjasi virastouudistuksen lainvalmisteluryhmä. Selvitystyö valmistui 30.11.2017. Selvityksen tietoja on hyödynnetty valmisteltaessa virastouudistusta sekä liikenteenohjausyhtiötä koskevia hallituksen esityksiä.
Esiselvitys on ollut laajalla lausuntokierroksella. Lausunnoissa esiselvityksen tavoitteita pidettiin varsin laajasti kannatettavina ja hyvinä lähtökohtina uudistukselle.
Virastouudistuksesta ja liikenteenohjauspalvelujen yhtiöittämisestä järjestettiin laaja kysely lokakuussa 2017. Uudistuksesta järjestettiin sidosryhmien kuulemistilaisuus 24.11.2017 sekä useita henkilöstötilaisuuksia.
Liikenteenohjauspalvelujen yhtiöittämistä koskeva hallituksen esitys lähetettiin lausunnolle 22.12.2017 (lausuntopalvelu.fi).Virastouudistusta koskeva hallituksen esitys lähetettiin lausunnolle 19.1.2018 (lausuntopalvelu.fi).
Liikenteenohjauspalvelujen yhtiöittämistä koskeva hallituksen esitys (HE 34/2018 vp) annettiin eduskunnalle huhtikuussa 2018. Virastouudistusta koskeva hallituksen esitys (HE 61/2018 vp) annettiin eduskunnalle toukokuun alussa 2018 ja esitystä täydentävä hallituksen esitys (HE 104/2018 vp) annettiin elokuun 2018 lopulla. Eduskunta hyväksyi yhtiöittämisen kesäkuun 2018 lopulla (EV 68/2018 vp) ja virastouudistuksen (EV 102/2018 vp) lokakuun lopulla 2018.
Lait tulevat voimaan 1.1.2019.
Muut asiakirjat ja muistiot
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
Lausuntoyhteenveto DOCX
-
Lausuntopyyntö PDF
Kokousaineistot ja liitteet
Asettaminen ja organisointi
-
Säädöshankepäätös LVM:n hallinnonalan virastouudistus DOCX
25.4.2017 liikenne- ja viestintäministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Ruokola, Silja
Lainsäädäntöjohtaja
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
27.4.2017 – 31.12.2018
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi