Suurten raidehankkeiden edistäminen
LVM031:00/2019 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Suomiradan ja Turun tunnin junan suunnittelua varten perustettiin joulukuussa 2020 Suomi-rata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy. Suomen valtion osuus yhtiöissä on 51 prosenttia. Valtioneuvosto päätti 28.10.2021 valtuuttaa liikenne- ja viestintäministeriön perustamaan valtion osittain omistaman Itärata-nimisen osakeyhtiön Itäradan suunnittelua varten.
Hankkeen eteneminen
Alustava selvitys
1.8.2018 Muu
Ministeriö on julkaissut aikaisempia alustavia selvityksiä hankeyhtiöistä. Alustavat selvitykset ovat valmistuneet pääosin vuonna 2018.
Asiakirjat
-
Alustava selvitys_2019-02-17_LVM_Turun_juna PDF
17.2.2019
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiö - Herkkyysmalli - 25.1.2019 XLSM
25.1.2019
-
Alustava selvitys_Herkkyysmallin liite 10.12.2018 PDF
10.12.2018
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiöselvitys - Loppuraporttiluonnos 31.10.2018 PDF
31.10.2018
Osakassopimusneuvottelut
10.9.2019 Muu
Asiakirjat
-
14.2.2020
-
Suomi-rata Q & A PDF
14.2.2020
-
Finland Railway as a joint project between the state and municipalities - Q&A PDF
14.2.2020
-
Entimmeståget till Åbo – ett samprojekt mellan staten och kommunerna Frågor och svar PDF
14.2.2020
-
Finlandsbanan – ett samprojekt mellan staten och kommunerna PDF
14.2.2020
-
Neuvottelumuistio Turun Tunnin juna 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
Neuvottelumuistio Suomi-rata 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
13.2.2020
-
Delägaravtal Turun tunnin juna PDF
13.2.2020
-
Muistio; Eteneminen suurissa raideliikennehankkeissa PDF
10.9.2019
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM031:00/2019
Asianumerot LVM/235/01/2019 , VN/7618/2019
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 10.9.2019 – 31.12.2021
Asettamispäivä 10.9.2019
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Elinvoimainen Suomi
Strategiset kokonaisuudet Liikenneverkon kehittäminen
Keino Selvitetään suurten ratahankkeiden rahoitus- ja investointimahdollisuudet
Tavoitteet ja tuotokset
Suomi-rata Oy:n tarkoituksena on edistää Helsingin ja Tampereen välisen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti. Turun tunnin juna Oy:n tarkoituksena on edistää Espoo-Salo-oikoradan sekä Salo-Turku-ratavälin suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti. Rakentamissuunnittelun katsotaan kuuluvan rakentamisvaiheeseen ja siten suunnitteluvaiheen hankeyhtiöiden toimialan ulkopuolelle. Itärata-hankeyhtiön tarkoituksena olisi edistää Lentorata-Porvoo-Kouvola-raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti.
Tiivistelmä
Suomiradan ja Turun tunnin junan suunnittelua varten perustettiin joulukuussa 2020 Suomi-rata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy. Suomen valtion osuus yhtiöissä on 51 prosenttia. Valtioneuvosto päätti 28.10.2021 valtuuttaa liikenne- ja viestintäministeriön perustamaan valtion osittain omistaman Itärata-nimisen osakeyhtiön Itäradan suunnittelua varten.
Lähtökohdat
Suomen rautatietoimialaan kohdistuu monenlaisia muutospaineita. Esimerkiksi kasvava ympäristötietoisuus, kestävän kehityksen vaatimukset sekä ilmastomuutoksen torjuminen edellyttävät liikkumisen ja logistiikan kokonaisvaltaista muuttamista. Alueiden ja seutujen saavutettavuus on myös Suomen kilpailukyvyn ja menestyksen kannalta keskeistä. Suuret ratahankkeet, kuten Turun tunnin juna, Suomirata sekä Itärata yhdistäisivät maakuntia ja olisivat koko Suomen kannalta strategisia hankkeita.
Raideinvestointien edistämiseksi perustettavat hankeyhtiöt mahdollistaisivat aiempaa useampien hankkeiden toteuttamisen. Tähän johtopäätökseen tulivat niin parlamentaarinen liikenteen rahoitusta arvioinut työryhmä (loppuraportti 28.2.2018) kuin valtionvarainministeriönkin infrahankkeiden toteuttamista yhtiömallilla selvittänyt työryhmä (loppuraportti, 20.12.2018). Edelleen eduskunnan valtiovarainvaliokunta pitää hankeyhtiömallia mahdollisena toteutusvaihtoehtona, sillä suunnitteilla olevat ratahankkeet ovat niin mittavia, ettei niiden toteuttaminen ole helppoa pelkän budjettikehyksen puitteissa, eikä niitä voida toteuttaa myöskään pelkästään käyttäjämaksuin ja lipputuloin (Valiokunnan mietintö VaVM 39/2018 vp ─ HE 323/2018 vp, HE 324/2018 vp s. 2).
Lisätietoja
- Tiedote 10.09.2019: Neuvottelut suurten raideliikennehankkeiden edistämiseksi käyntiin
- Tiedote 30.09.2019: Suurten raidehankkeiden edistämistä koskevat neuvottelut alkuun lokakuussa
- Tiedote 11.10.2019: Neuvotteluryhmät edistämään suuria raidehankkeita
- Tiedote 14.02.2020: Valtio ja kunnat sopuun suurten raidehankkeiden edistämisestä
- Tiedote 20.02.2020: Suomi hakee EU:n rahoitustukea Turun tunnin junan ja Suomi-radan suunnitteluun
- Tiedote 03.03.2020: Talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa etenemistä suurissa raideliikennehankkeissa
- Tiedote 28.05.2020: Ministeri Harakka: Keskustelut hankeyhtiöstä uutta itäistä raideyhteyttä varten käynnistetään kaupunkien kanssa
- Tiedote 24.6.2020: Keskustelut itäisen suunnan raideyhteyden hankeyhtiöstä käyntiin
- Tiedote 25.6.2020: Valtioneuvosto hyväksyi Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden perustamisen
- Tiedote 30.09.2020: Itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta
- Tiedote 09.10.2020: LVM esittää talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluiden jatkamista Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta
- Tiedote 08.12.2020: Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu voi alkaa, yhtiöiden perustamista koskevat asiakirjat allekirjoitettu
- Tiedote 21.01.2021: Talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa etenemistä itäisen suunnan raideliikennehankkeessa
- Tiedote 11.02.2021: Neuvottelut itäisen suunnan raidehankkeen edistämiseksi alkamassa
- Tiedote 11.03.2021: Neuvottelut itäisen suunnan raidehankkeen edistämiseksi käynnissä
- Tiedote 21.05.2021: Valtion ja kuntien neuvottelijat yhteisymmärrykseen Itäradan suunnittelua edistävän hankeyhtiön perustamisesta
- Tiedote 28.09.2021: Talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa Itärata-hankeyhtiön perustamista
- Tiedote 28.10.2021: Valtioneuvosto hyväksyi Itärata-hankeyhtiön perustamisen
Toteutuessaan hanke mahdollistaa suurten raideliikennehankkeiden etenemisen.
Suomiradan ja Turun tunnin junan suunnittelua varten perustettiin joulukuussa 2020 Suomi-rata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy. Suomen valtion osuus yhtiöissä on 51 prosenttia. Vuoden 2021 aikana yhtiöt ovat organisoituneet ja käynnistäneet toimintansa. Valtioneuvosto päätti 28.10.2021 valtuuttaa liikenne- ja viestintäministeriön perustamaan valtion osittain omistaman Itärata-nimisen osakeyhtiön Itäradan suunnittelua varten.
Hankkeen toteuttaminen
-
Suomi-rata kysyntäennuste 19.12.2019 PDF
19.12.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Hankeyhtiöneuvottelut; Suomi-rata 12.12.2019 PDF
13.12.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Suomi-rata - ratayhteyden kehittäminen - tilannekatsaus 28.11.2019 PDF
28.11.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Suurten ratahankkeiden edistäminen- Suomi-rata neuvottelutyöryhmä 14.11.2019 PDF
14.11.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Esitys Itäsuunta tausta 24.6.2020 PDF
24.6.2020
-
Muistio 3.3.2020; Eteneminen suurissa raidehankkeissa PDF
3.3.2020
-
Turun tunnin juna; osakassopimus liitteineen PDF
25.2.2020
-
Suomi-rata; osakassopimus liitteineen PDF
25.2.2020
-
14.2.2020
-
Suomi-rata Q & A PDF
14.2.2020
-
Finland Railway as a joint project between the state and municipalities - Q&A PDF
14.2.2020
-
One Hour Train to Turku as a joint project of the central government and municipalities - Q&A PDF
14.2.2020
-
Entimmeståget till Åbo – ett samprojekt mellan staten och kommunerna Frågor och svar PDF
14.2.2020
-
Finlandsbanan – ett samprojekt mellan staten och kommunerna PDF
14.2.2020
-
Neuvottelumuistio Turun Tunnin juna 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
Neuvottelumuistio Suomi-rata 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
13.2.2020
-
Delägaravtal Turun tunnin juna PDF
13.2.2020
-
Pääradan vaiheistus 23.1.2020 PPTX
23.1.2020
-
Yleisesittely Turun tunnin juna päivitetty 28.11.2019 PDF
28.11.2019
-
Hankeyhtiöt suurten raideliikenneinvestointien edistäjinä 5.11.2019 PDF
5.11.2019 LVM
Hankeyhtiöneuvotteluiden taustamateriaali 5.11.2019
-
Muistio; Eteneminen suurissa raideliikennehankkeissa PDF
10.9.2019
-
Alustava selvitys_2019-02-17_LVM_Turun_juna PDF
17.2.2019
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiö - Herkkyysmalli - 25.1.2019 XLSM
25.1.2019
-
Alustava selvitys_Herkkyysmallin liite 10.12.2018 PDF
10.12.2018
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiöselvitys - Loppuraporttiluonnos 31.10.2018 PDF
31.10.2018
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Jääskeläinen, Mikko
Erityisasiantuntija
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
29.6. – 31.12.2021
Ronikonmäki, Niko-Matti
Johtava asiantuntija
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
10.9.2019 – 28.6.2021
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi