Suomi tarvitsee toimivan, turvallisen ja kestävän liikennejärjestelmän – Liikenne 12 –suunnitelmaluonnos lausunnoille
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman eli Liikenne 12 –suunnitelman päivityksestä ja ympäristöselostuksesta. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.
- Liikenteessä keskitytään nyt perusasioihin. Liikenneverkkoa rakennetaan Suomen tarpeisiin ja niukat voimavarat kohdistetaan ensisijaisesti nykyisistä teistä ja raiteista huolehtimiseen. Liikennehankkeilla vahvistetaan Suomen turvallisuutta ja taloutta ja varmistetaan, että tonnit ja tyypit liikkuvat koko Suomessa, kaikissa oloissa, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
Liikenne 12 –suunnitelman päivitys tehdään vuosille 2026–2037 ja sen visio ulottuu vuoteen 2050 saakka. Suunnitelma pitää sisällään muun muassa toimenpideohjelman ja valtion rahoitusohjelman. Lisäksi lausunnoille lähetetään SOVA-lain (laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista) mukainen ympäristöselostusluonnos, johon sisältyy suunnitelmaluonnoksen vaikutusarviointi.
Myös suunnitelman tavoitteet on päivitetty:
- Toimivuus
- Turvallisuus
- Kestävyys
Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteisiin pyritään niin, että kustannustehokkuus, saavutettavuus ja liikennejärjestelmän kriisinkestävyys huomioidaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi on laadittu toimenpideohjelma, joka pitää sisällään kaikki eri liikennemuodot, henkilö- ja tavaraliikenteen, liikenne- ja viestintäverkot, palvelut sekä liikennejärjestelmän tukitoimet, mukaan lukien liikenteen ohjauksen sekä liikenteen digitaalisen ja teknologisen toimintaympäristön kehittämisen.
Lisäksi Liikenne 12 –suunnitelman toimeenpanoa ohjaavat aluekohtaiset painotukset. Niiden avulla pyritään huomioimaan Suomen eri alueiden erityispiirteitä liikennejärjestelmän kehittämisessä. Painotusten valmistelussa on kuultu alueellisia toimijoita.
Rahoitusohjelman pääpaino on perusväylänpidossa
Valtion rahoitusohjelmaan on koottu liikennejärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitoon arvioidut määrärahat vuosina 2026–2037. Ohjelmassa perusväylänpidon rahoitustasoa esitetään korotettavan merkittävästi. Tavoitteena on taittaa korjausvelan kasvu ja varmistaa väyläverkon ja palvelujen riittävä taso.
Kokonaisuutena perusväylänpidon rahoitus on yhteensä yli 20 miljardia euroa vuosina 2026–2037, josta parantamiseen suunnataan vähintään 400 miljoonaa euroa. Väyläverkon kehittämiseen suunnataan rahoitusta yhteensä noin 6 miljardia euroa sekä palveluihin ja avustuksiin noin 1,8 miljardia euroa.
Rahoitusohjelmassa on huomioitu julkisen talouden haastava tilanne ja sen toteutuminen riippuu kehys- ja talousarviopäätöksistä. Ohjelma koostuu liikenne- ja viestintäministeriön määrärahoista.
Liikenne 12 lisää liikennejärjestelmän kehittämisen pitkäjänteisyyttä
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma eli Liikenne 12 on strateginen suunnitelma Suomen liikennejärjestelmän kehittämisestä. Suunnitelman tarkoitus on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämisessä. Suunnitelma koskee kaikkia liikennemuotoja ja sen avulla liikennejärjestelmää koskevasta päätöksenteosta tehdään tietopohjaisempaa.
Ensimmäisestä Liikenne 12 –suunnitelmasta vuosille 2021-2032 päätettiin huhtikuussa 2021. Suunnitelma päivitetään jokaisella hallituskaudella. Liikenne 12 –suunnitelman päivitys aloitettiin kesällä 2023. Suunnitelman valmistelu perustuu ajantasaiseen tietoon, vaikutusarviointiin sekä monipuoliseen yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa.
Valtioneuvosto asetti 19.10.2023 parlamentaarisen työryhmän, joka tukee Liikenne 12 –suunnitelman päivitystä ja muodostaa näkemyksen sen sisällöstä. Työryhmään kuuluu jäseniä jokaisesta eduskuntapuolueesta ja sen puheenjohtajana toimii liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. Parlamentaarinen työryhmä ei ole linjannut lausunnoille lähetettävästä suunnitelmaluonnoksesta.
Mitä seuraavaksi?
Liikenne 12 –suunnitelmaluonnoksesta ja ympäristöselostuksesta voi antaa lausuntoja 5.3.2025 saakka. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntokierroksella saatu palaute huomioidaan jatkovalmistelussa. Palautteesta koostetaan lausuntoyhteenveto, joka julkaistaan valtioneuvoston hankeikkunassa.
Lopullinen Liikenne 12 –suunnitelman päivitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokauden 2025 aikana.
Lisätietoja:
ministeri Ranteen haastattelupyynnöt:
erityisavustaja Tuomas Sorsa, tuomas.sorsa(at)gov.fi, p. 0295 342 012
Liikenne 12 -suunnitelman päivitys ja ympäristöseloste:
liikenneneuvos Kaisa Kuukasjärvi, kaisa.kuukasjarvi(at)gov.fi, p. 0295 342 030
Valtioneuvoston hankeikkuna: Liikenne 12 –suunnitelma vuosille 2026-2037 (valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys)
Tiedote 19.10.2023: Ministeri Ranne johtamaan Liikenne 12 –suunnitelman päivitystä tukevaa parlamentaarista työryhmää
Tiedote 24.11.2023: Liikenne 12 –suunnitelman toimeenpano etenee hyvin, kustannusten nousu haasteena
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021-2032