Lainsäädännön arviointineuvosto
Lainsäädännön arviointineuvosto: terveydenhuoltolain muutos on hyvin valmisteltu
Terveydenhuoltolakia koskeva esitysluonnos on kauttaaltaan hyvin valmisteltu. Esitysluonnoksen perusteella saa hyvän ja kattavan kuvan nykytilasta, keskeisistä ehdotuksista ja vaikutuksista. Esitysluonnoksessa tuodaan avoimesti esille myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia. Arviointineuvostolla on vain vähäisiä lisäysehdotuksia esitykseen.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi terveydenhuoltolakia sekä eräitä siihen liittyviä lakeja. Jatkossa kullakin hyvinvointialueella voisi olla yksi yliopistollinen sairaala tai keskussairaala, jossa saa ja on velvoite ylläpitää väestölle avointa ja sairaalan toiminnan varmistavaa monierikoisalaista ympärivuorokautista päivystystä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että monierikoisalaista ympärivuorokautista päivystystä ja siten ympärivuorokautista päivystystä edellyttävää leikkaustoimintaa, ei voisi jatkossa järjestää Kemissä, Savonlinnassa, Oulaisissa ja Salossa sijaitsevissa sairaaloissa. Osaa leikkaussaliolosuhteita ja anestesiaa edellyttävästä päiväkirurgiasta ja lyhytjälkihoitoisesta eri erikoisalojen leikkaustoiminnasta voisi suorittaa laissa nimetyissä sairaaloissa. Lisäksi muussakin terveydenhuollon toimintayksikössä voisi suorittaa tiettyjä anestesiologista osaamista edellyttäviä nukutusta tai puudutusta vaativia kevyitä toimenpiteitä.
Lakiehdotus on laaja ja koskee yhteiskunnallisesti merkityksellistä kokonaisuutta. Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että vaikutuksia on arvioitu eri kohderyhmille ja useasta eri näkökulmasta. Arviointineuvosto kuitenkin suosittelee, että ehdotuksen olennaiset vaikutukset esitettäisiin vielä kootusti esimerkiksi taulukossa. Tämä havainnollistaisi lukijalle paremmin laajan kokonaisuuden keskeiset hyödyt, haitat ja riskit.
Taloudellisten vaikutusten arvioinnissa tuodaan avoimesti esille, että vaikutusten arviointi on osoittautunut varsin haasteelliseksi. Arviointineuvosto suosittelee, että hyvinvointialueita koskevassa arvioissa tuotaisiin paremmin esille laskelmiin liittyviä epävarmuuksia. Jos ennakollisiin vaikutusarvioihin liittyy paljon epävarmuutta, korostuu vaikutuksien jälkiseurannan ja -arvioinnin merkitys.
Lakiehdotuksen mukaan ensihoitopalveluun arvioidaan kansallisella tasolla tarvittavan lisäkapasiteettia noin kuusi hoitotason ensihoitoyksikköä. Arviointineuvosto katsoo, että lakiesityksessä tulee arvioida, millaisia riskejä päivystysverkon supistuminen voi aiheuttaa ensihoitoon ja hätäkeskuspäivystykseen. Lisäksi esityksessä tulee kuvata, vaikuttaako ehdotettu muutos erilaisiin onnettomuuksiin ja kriisitilanteisiin varautumiseen.
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu hallituksen esitysluonnoksesta terveydenhuoltolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi (hankenumero: STM093:00/2023), jonka sosiaali- ja terveysministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 9.9.2024.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos täyttää kiitettävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeen vaatimukset. Arviointineuvostolla on vain vähäisiä lisäysehdotuksia hallituksen esitysluonnokseen.
Lisätietoja: johtava asiantuntija Annika Collin, lainsäädännön arviointineuvoston sihteeristö p. 0295 160 589, arviointineuvos Meri Virolainen, lainsäädännön arviointineuvoston pääsihteeri p. 0295 160 202.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.