Rådet för bedömning av lagstiftningen
Rådet för bedömning av lagstiftningen: ändringen av hälso- och sjukvårdslagen har beretts väl
Utkastet till proposition gällande hälso- och sjukvårdslagen har genomgående beretts väl. Utkastet till proposition ger en bra och övergripande bild av nuläget, de viktigaste förslagen och konsekvenserna. I propositionsutkastet lyfter man öppet fram de positiva och negativa konsekvenserna. Rådet har endast några tilläggsförslag till propositionen.
Propositionen innehåller förslag till ändring av hälso- och sjukvårdslagen och till lagar som har samband med den. Enligt förslaget ska varje välfärdsområde i fortsättningen ha ett universitetssjukhus eller centralsjukhus som får och är skyldigt att upprätthålla sådan jour dygnet runt inom flera specialområden som är tillgänglig för befolkningen och säkerställer sjukhusets verksamhet. En konkret följd av förslaget är att jour dygnet runt inom flera specialområden och därmed sådan operativ verksamhet som kräver jour dygnet runt i fortsättningen inte kan ordnas på sjukhusen i Kemi, Nyslott, Oulainen och Salo. En del av sådan dagkirurgi samt sådan operativ verksamhet inom olika specialområden som kräver endast kortvarig eftervård, vilka kräver operationssal och anestesi, kan utföras vid de sjukhus som anges i lagen. Dessutom kan vissa mindre åtgärder som kräver narkos eller lokalbedövning och som förutsätter anestesiologisk kompetens utföras också vid en annan verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården.
Lagförslaget är omfattande och gäller en socialt betydelsefull helhet. Rådet anser det vara positivt att man har bedömt konsekvenserna för de olika målgrupperna och ur många olika perspektiv. Rådet rekommenderar dock att förslagets väsentliga konsekvenser presenteras samlat i till exempel en tabell. Detta skulle bättre åskådliggöra för läsaren vilka centrala fördelar, nackdelar och risker förslaget medför.
I bedömningen av de ekonomiska konsekvenserna berättas det öppet att konsekvensbedömningen har visat sig vara mycket svår. Rådet rekommenderar att det i bedömningarna gällande välfärdsområdena bättre ska tas fram de osäkerhetsfaktorer som hänför sig till kalkylerna. Om de föregripande konsekvensbedömningarna är förknippade med stor osäkerhet framhävs betydelsen av konsekvensernas uppföljning och utvärdering.
Enligt lagförslaget uppskattas den prehospitala akutsjukvården behöva ytterligare kapacitet i form av cirka sex akutsjukvårdsenheter på vårdnivå i hela landet. Rådet anser att man i lagförslaget bör bedöma vilka risker en inskränkning av journätet kan ha för den prehospitala akutsjukvården och nödcentralsjouren. Dessutom bör förslaget beskriva huruvida den föreslagna ändringen påverkar beredskapen för olika olyckor och krissituationer.
Rådet för bedömning av lagstiftningen har gett ett utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av hälso- och sjukvårdslagen och till lagar som har samband med den (projektnummer: STM093:00/2023), som social- och hälsovårdsministeriet lämnade till rådet per e-post den 9 september 2024.
Rådet anser att utkastet till regeringspropositionen uppfyller kraven i anvisningar om konsekvensbedömning vid lagberedning på ett berömligt sätt. Rådet har endast några tilläggsförslag till utkastet till regeringsproposition.
Mer information: Annika Collin, ledande sakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589, Meri Virolainen, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202.
Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som ger utlåtanden om utkast till regeringspropositioner och konsekvensbedömningarna i dem.