Hallituksen esitys merilain 1 luvun muuttamisesta
LVM015:00/2020 Säädösvalmistelu
Merilain mukaan aluksen kaksoisrekisteröinti ei ole tällä hetkellä mahdollista. Hankkeen tarkoituksena on mahdollistaa aluksen kaksoisrekisteröinti niissä tapauksissa, joissa ulkomainen alus, joka on omistusoikeuden osalta rekisteröity toisen valtion alusrekisteriin, rahdataan bareboat-rahtaussopimuksen nojalla Suomeen (ns. bareboat-in –tapauksissa
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM015:00/2020
Asianumerot VN/6872/2020
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.4.2020 – 30.6.2021
Asettamispäivä 25.3.2020
Lainvalmistelu
HE laeiksi merilain 1 luvun ja alusrekisterilain muuttamisesta
- 1
Valmistelussa
Lisätty istuntokauden suunnitelmaan 19.1.2021 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Arvioitu uusi esittelyviikko 7/2021 - 3
Annettu eduskunnalle
18.2.2021HE 9/2021 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Meneillään oleva vaihe: Säädös hyväksytty
Eduskunnan vastaus EV 45/2021
Merilain mukaan aluksen kaksoisrekisteröinti ei ole tällä hetkellä mahdollista. Hankkeen tarkoituksena on mahdollistaa aluksen kaksoisrekisteröinti niissä tapauksissa, joissa ulkomainen alus, joka on omistusoikeuden osalta rekisteröity toisen valtion alusrekisteriin, rahdataan bareboat-rahtaussopimuksen nojalla Suomeen (ns. bareboat-in –tapauksissa).
VastuuministeriLiikenne- ja viestintäministeri Harakka
Tavoitteet ja tuotokset
Merilain (674/1994) mukaan alusten kaksoisrekisteröinti ei ole Suomessa tällä hetkellä mahdollista. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa se, että ulkomaisessa omistuksessa oleva Suomeen bareboat-rahtaussopimuksella rahdattu alus voitaisiin hyväksyä suomalaiseksi ja merkitä Suomen rekisteriin, vaikka se jäisi omistusoikeuden osalta samanaikaisesti myös toisen valtion alusrekisteriin.
Lähtökohdat
Kansainvälisesti alus saa pääsääntöisesti olla rekisteröitynä vain yhden valtion alusrekisteriin. Tästä poiketen bareboat-rahtaus -tapauksissa eli tapauksissa, joissa alus vuokrataan rahtaajalle ilman miehistöä, rajoitettu kaksoisrekisteröinti on kuitenkin mahdollista. Bareboat-rahtauksessa rahtaaja maksaa aluksen omistajalle bareboat-vuokran ja miehittää ja varustaa aluksen omalla kustannuksellaan. Rahtaaja vastaa aluksen kaupallisesta ja merenkulullisesta johtamisesta. Kaksoisrekisteröinti on järjestely, jolla bareboat-rahdatun aluksen omistus- ja käyttörekisteröinti jaetaan kahden valtion välillä. Alus rekisteröidään omistuksen osalta yhden valtion rekisteriin ja käytön osalta toisen valtion rekisteriin. Tällöin alus kulkee käyttörekisterimaan lipun alla, sillä on kyseisen valtion kansallisuus ja sillä noudatetaan kyseisen maan esimerkiksi miehitystä koskevia säännöksiä. Omistuksen osalta alus säilyy bareboat-vuokralleantajan kotimaan alusrekisterissä (esimerkiksi aluskiinnitys ja yhtiöverotuskysymykset kyseisen maan säännösten mukaan).
Merilain mukaan alusten kaksoisrekisteröinti ei ole Suomessa tällä hetkellä mahdollista. Ulkomaisessa omistuksessa oleva alus voidaan bareboat –rahtaussopimuksen perusteella hyväksyä suomalaiseksi ja merkitä Suomen alusrekisteriin. Tällöin se on kuitenkin aina poistettava toisen valtion alusrekisteristä siksi ajaksi, kun se on rekisteröitynä Suomeen.
Hankkeen tarkoituksena on muuttaa lainsäädäntöä siten, että aluksen kaksoisrekisteröinti olisi mahdollista niissä tapauksissa, joissa ulkomainen alus, joka on omistusoikeuden osalta rekisteröity toisen valtion alusrekisteriin, rahdataan bareboat-rahtaussopimuksen nojalla Suomeen. Hankkeessa arvioidaan merilain muutostarpeiden lisäksi tarvetta muuttaa myös muuta lainsäädäntöä kuten alusrekisterilakia (512/1993) ja aluskiinnityslakia (211/1927) kaksoisrekisteröinnin mahdollistamiseksi.
Lisätietoja
Kaksoisrekisteröinnin sallimisella edellä kuvatuissa tapauksissa arvioidaan olevan myönteisiä vaikutuksia merenkulkuelinkeinoon. Suomen lipun alle voitaisiin saada uutta tonnistoa, joka loisi työpaikkoja suomalaisille merenkulkijoille. Varustamoille kaksoisrekisteröinnin mahdollistaminen edellä kuvatusti lisäisi joustavuutta varustamotoiminnassa ja parantaisi alushankinnan rahoitusmahdollisuuksia.
Hankkeen vaikutuksia on arvioitu alustavasti sidosryhmiä kuullen. Käynnistetään hanke lainsäädännön muuttamiseksi.
Hallitusohjelman toimeenpano ministeriössä
Ahvenanmaan valtioviraston lausunto PDF
15.10.2020 Ahvenanmaan valtionvirasto
-
15.10.2020 Neste Oyj
Huoltovarmuuskeskuksen lausunto PDF
14.10.2020 Huoltovarmuuskeskus
Suomen Konepäällystöliitto ry ja Suomen Laivanpäällystöliitto ry yhteinen lausunto PDF
14.10.2020 Suomen Konepäällystöliitto ry
Ahvenanmaan maakunnan hallituksen lausunto PDF
13.10.2020 Ahvenanmaan maakuntahallitus
Liikenne- ja viestintäviraston lausunto PDF
9.10.2020 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto PDF
6.10.2020 Sosiaali- ja terveysministeriö
ESL Shipping Oy:n lausunto PDF
25.9.2020 ESL Shipping Oy
20200923_Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi merilain muuttamisesta PDF
23.9.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Hallituksen esitys luonnos FI PDF
23.9.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Säädöshankepäätös alusten kaksoisrekis. päivitetty 23.11.2020 PDF
7.4.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntomenettely
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
20.10.2020 Työ- ja elinkeinoministeriö
Utlåtande från Statens ämbetsverk på Åland PDF
19.10.2020 Statens Ämbetsverk på Åland
OM:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi merilain muuttamisesta PDF
19.10.2020 Oikeusministeriö
Suomen Merimies-Unioni SMU ry:n lausunto PDF
16.10.2020 Suomen Merimies-Unioni SMU ry
Suomen Varustamot ry:n lausunto PDF
16.10.2020 Suomen Varustamot ry
Suomen yrittäjät ry:n lausunto (ei lausuttavaa)
16.10.2020 Suomen Yrittäjät ry
Muut asiakirjat ja muistiot
-
6.4.2020
Hallituksen esitys merilain muuttamisesta (alusten kaksoisrekisteröinnin salliminen eräissä tapauksissa)
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Peltola, Katja
Ylitarkastaja
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.4.2020 – 1.4.2021
Lisää aiheesta
Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi merilain 1 luvun ja alusrekisterilain muuttamisesta (HE 9/2021 vp; EV 45/2021 vp)
Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi merilain 1 luvun ja alusrekisterilain muuttamisesta (HE 9/2021 vp; EV 45/2021 vp)
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi merilain 1 luvun ja alusrekisterilain muuttamisesta
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi