Lainsäädännön arviointineuvosto
Aluehallintouudistuksen riskien arviointi on puutteellista
Aluehallintouudistusta koskevassa esitysluonnoksessa kuvataan valmistelun taustaa ja nykytilaa yksityiskohtaisesti. Tarve lainsäädännön muutokselle ja vaikutukset jäävät osin epäselviksi. Esityksessä on tarpeen kiinnittää huomiota ymmärrettävyyteen ja siihen, että olennaiset asiat kuvataan ytimekkäästi ja selkeästi.
Valtion aluehallinnon uudistuksen tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja. Lakiehdotuksessa ehdotetaan säädettäväksi laki Lupa- ja valvontavirastosta, laki elinvoimakeskuksista sekä Työllisyys-, kehittämis- ja hallintokeskuksesta ja laki Ahvenanmaan valtionvirastosta.
Lupa- ja valvontaviraston tehtäviin kuuluisivat aluehallintovirastojen ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tehtävät sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueelle kuuluvia tehtäviä. Elinvoimakeskusten tehtäviin kuuluisivat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille kuuluvat tehtävät siltä osin kuin niitä ei siirretä Lupa- ja valvontavirastolle.
Arviointineuvosto kiinnittää huomiota siihen, että esityksessä käytetty kieli ja esitystapa eivät ole riittävän selkeitä. Laajoissa esityksissä on tarpeen kiinnittää erityistä huomiota esityksen ymmärrettävyyteen ja siihen, että olennaiset asiat kuvataan ytimekkäästi. Ehdotuksessa jää esimerkiksi epäselväksi, mitkä ovat nykytilan keskeiset ongelmat hallinnon asiakkaiden ja palveluiden tuottajien näkökulmasta, ja onko ehdotettu muutos tehokkain keino ratkaisemaan nykytilan ongelmat.
Esitysluonnoksessa jää epäselväksi, missä määrin ehdotettu muutos parantaisi hyvän hallinnon takeita ja asioiden käsittelyn joutuisuutta muutoksen jälkeen. Esimerkit havainnollistaisivat lukijalle sitä, mitkä ovat tyypillisiä lupa- ja kanteluasioita, joita kansalaiset ja yritykset laittavat vireille. Lakiehdotuksessa ei riittävästi selviä, aiheutuuko näihin prosesseihin merkittäviä muutoksia kansalaisten ja yritysten näkökulmasta.
Arviointineuvosto katsoo, että lakiesityksessä tulee kuvata, mitkä ovat ehdotuksen toimeenpanon onnistumisen kannalta merkittävimmät riskit. Esitykseen liittyviä riskejä ja niiden toteutumisen todennäköisyyttä ei ole arvioitu riittävästi etenkin, kun ehdotetaan merkittävää muutosta aluehallinnon järjestämiseen. Mitä riskejä voi aiheutua henkilöstön ja johtamisen uudelleen organisoinnista sekä tuottavuusohjelmasta aiheutuvista säästöistä? Mitä seuraamuksia tietojärjestelmämuutosten viivästymisellä voi olla hallinnon asiakkaille ja viranomaistehtävien hoitamiselle?
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu hallituksen esitysluonnoksesta valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi (hankenumero: VM114:00/2023), jonka valtiovarainministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 4.11.2024.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa tyydyttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Arviointineuvosto suosittelee, että esitysluonnosta korjataan neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lisätietoja: johtava asiantuntija Annika Collin, lainsäädännön arviointineuvoston sihteeristö p. 0295 160 589, arviointineuvos Meri Virolainen, lainsäädännön arviointineuvoston pääsihteeri p. 0295 160 202.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.