Hoppa till innehåll

Rådet för bedömning av lagstiftningen
Brister i bedömningen av riskerna i regionförvaltningsreformen

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 13.11.2024 12.59 | Publicerad på svenska 29.11.2024 kl. 10.45
Pressmeddelande

I utkastet till regeringens proposition beskrivs beredningens bakgrund och nuläge i detalj. Det förblir till vissa delar oklart varför lagstiftningen behöver ändras och vilka konsekvenserna av ändringarna är. Det bör fästas uppmärksamhet vid att propositionen ska vara lätt att förstå och att de centrala förslagen ska beskrivas kort och koncist och tydligt.

Syftet med reformen av statens regionförvaltning är att underbygga en enhetlig tillstånds- och tillsynspraxis som är oberoende av region och att göra tillståndsprocesserna smidigare. I propositionen föreslås det att lagen om Tillstånds- och tillsynsverket, lagen om livskraftscentraler samt om utvecklings- och förvaltningscentret och lagen om Statens ämbetsverk på Åland ska antas. Till Tillstånds- och tillsynsverkets uppgifter föreslås höra regionförvaltningsverkens och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovårdens uppgifter och de uppgifter som hör till närings-, trafik- och miljöcentralens ansvarsområde för miljön och naturresurserna. Till livskraftscentralernas uppgifter föreslås höra de uppgifter som hör till närings-, trafik- och miljöcentralerna till den del de inte överförs på Tillstånds- och tillsynsverket.

Rådet fäster uppmärksamhet vid att språket och presentationssättet i propositionen inte är tillräckligt tydligt.  I omfattande propositioner bör det fästas särskild uppmärksamhet vid att propositionen ska vara lätt att förstå och att de centrala förslagen ska beskrivas kort och koncist. Det förblir till exempel oklart vilka de centrala problemen är i nuläget ur kundernas och tjänsteproducenternas synvinkel och om den föreslagna ändringen är det effektivaste sättet att lösa de problem som finns i nuläget. 

I utkastet till propositionen förblir det oklart i vilken utsträckning den föreslagna ändringen skulle förbättra garantierna för god förvaltning och göra behandlingen av ärenden smidigare. Exempel skulle åskådliggöra för läsaren vilka de typiska tillstånds- och tillsynsärenden som medborgare och företag anhängiggör är. Av lagförslaget framgår inte tillräckligt tydligt huruvida förändringarna i processerna är betydande med tanke på medborgarna och företagen.  

Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att lagförslaget bör innehålla en beskrivning av de största riskerna med tanke på ett lyckat genomförande. Riskerna och riskernas sannolikt bedöms inte i tillräcklig utsträckning med beaktande av att det föreslås betydande ändringar av organiseringen av regionförvaltningen. Vilka är riskerna med omorganiseringen av personalen och ledningen och de besparingar som görs på grund av produktivitetsprogrammet? Vilka följder kan en fördröjning av ändringarna i informationssystemen få för kunderna och skötseln av myndighetsuppgifterna?

Utlåtandet av rådet för bedömning av lagstiftningen har lämnats om utkastet till regeringens proposition om lagstiftning om en reform av statens regionförvaltning (projektnummer: VM114:00/2023). Finansministeriet lämnade propositionen till rådet per e-post den 4 november 2024. 

Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition följer anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning på ett nöjaktigt sätt. Rådet rekommenderar att utkastet till proposition korrigeras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.  

Mer information: 
Annika Collin, ledande sakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589
Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202

Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som lämnar utlåtanden om utkast till regeringens propositioner och om konsekvensbedömningarna i dem.