Rådet för bedömning av lagstiftningen:
Hade det varit möjligt att begränsa användningen av mobila enheter i form av ett försök?
Rådet för bedömning av lagstiftningen har uttalat sig till undervisnings- och kulturministeriet om propositionen med förslag till ändring av lagen om grundläggande utbildning. I lagförslaget har man behandlat konsekvenserna på ett mångsidigt sätt ur olika perspektiv samt använt de senaste forskningsrönen. Konsekvenserna för eleverna beskrivs i stor utsträckning, men konsekvenserna för dem som arbetar i skolorna bör bedömas.
Genom lagförslaget begränsas användningen av mobila enheter i skolan. Under lektioner är det endast tillåtet att använda mobila enheter i inlärningssyfte eller för elevens hälsovård. Om eleven stör undervisningen eller inlärningen med sin mobila enhet har rektorn eller läraren rätt att under arbetsdagen frånta eleven denna enhet. Enligt förslaget ska det i skolans ordningsstadga föreskrivas om användningen av elevernas mobila enheter under arbetsdagen.
Lagförslaget ger en bra uppfattning om bakgrunden till propositionen samt målsättningarna och de viktigaste förslagen med avseende på den. Under beredningen av lagförslaget har man hört barn och unga om användningen av mobila enheter, vilket är positivt. Dessutom reflekterar man i lagförslaget om propositionens väsentliga konsekvenser ur barns och ungas perspektiv.
Enligt lagförslaget har skolorna redan nu på basis av de nuvarande lagstiftningen möjlighet att i sin ordningsstadga förbjuda användningen av telefoner under lektionstid. Det vore bra att i lagförslaget närmare beskriva ett alternativ där den nuvarande situationen bevaras. Är det möjligt att uppnå målen i lagförslaget även på andra sätt än genom en lagändring, särskilt då största delen av skolorna redan nu begränsar elevernas användning av mobila enheter? Om man emellertid vill genomföra ändringen genom lagstiftning, vore det möjligt att genomföra ändringen som en försökslag.
I lagförslaget bör man närmare bedöma konsekvenserna för dem som arbetar i skolorna, såsom lärare, rektorer och skolgångsbiträden. Hur påverkar lagförslaget det praktiska skolarbetet? I lagförslaget kunde man också närmare beskriva, med hjälp av exempel, olika situationer där användningen av mobila enheter begränsas.
I lagförslaget bör man närmare beskriva hur den föreslagna lagens funktion ska följas upp. Konsekvenserna av en begränsning av användningen av mobila enheter för elevernas inlärningsresultat vore bra att följa upp genom en efterhandsutvärdering.
Rådet för bedömning av lagstiftningen har uttalat sig om regeringens proposition med förslag till ändring av lagen om grundläggande utbildning (projektnummer: OKM051:00/2024), som undervisnings- och kulturministeriet lämnade till rådet per e-post den 3 december 2024.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition uppfyller kraven i anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning väl. Rådet rekommenderar att utkastet till proposition kompletteras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.
Mer information: Essi Römpötti, specialsakkunnig, sekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 125, Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202.
Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som ger utlåtanden om utkast till regeringspropositioner och konsekvensbedömningarna i dem.