Hoppa till innehåll

Reformen av statens service- och lokalnät framskrider till de sex följande landskapen

finansministeriet
Utgivningsdatum 3.5.2024 9.42
Pressmeddelande
Kuvituskuva.

Finansministeriet har tillsatt den andra fasen av projektet för att reformera statens service- och lokalnät. Projektet går ut på att koncentrera den offentliga förvaltningens kundserviceställen och lokaler i gemensamma arbetsmiljöer före 2030. Målet är att erbjuda kunderna täckande och kundorienterad service. Genomförandet av projektet utvidgas nu till Södra Savolax, Birkaland, Mellersta Finland, Lappland, Satakunta och Nyland.

Kundbesök hos de statliga ämbetsverken koncentreras stegvis till den offentliga förvaltningens gemensamma kundserviceställen. Vid kundserviceställena får allmänheten omfattande tillgång även till FPAs, kommunernas och i tillämpliga delar välfärdsområdenas tjänster. Statens lokalanvändning effektiviseras samtidigt då ämbetsverk och inrättningar övergår till gemensamma kontorslokaler, och vid behov kan gårdssamarbete också bedrivas med privata tjänster. Målet är att övergången till gemensamma kundserviceställen och gemensamma kontorslokaler sker i hela landet före 2030.

Projektet utnyttjar tidigare resultat

Projektgrupper som består av företrädare för landskapsförbundet, kommunerna, välfärdsområdena och staten har tillsatts i sex nya landskap: Södra Savolax, Birkaland, Mellersta Finland, Lappland, Satakunta och Nyland.

Grupperna bereder regionala planer för att reformera de gemensamma kundserviceställena och kontorslokalerna inom sina områden och de inleder genomförandet av projektet. Planerna innehåller bland annat ett förslag till placeringen av serviceställena i landskapen. Målet är att kunder ska få service inom högst en timmes avstånd med bil.

I den första fasen av projektet tog man i bruk gemensamma kundserviceställen och lokaler i Joensuu, i Villmanstrand, i Lahtis och i Björneborg, och i den andra fasen utnyttjas resultaten och erfarenheterna från dessa verksamhetsställen. Till exempel den gemensamma kundservicen samt helheten av kundserviceställen och kontorslokaler utvecklas ytterligare. Ett ytterligare mål är att distans- och tolktjänsten tas i bruk på riksnivå från och med 2025, vilket möjliggör ett mer omfattande servicenätverk för kunderna än tidigare.

Reformen av service- och lokalnätet garanterar omfattande möjligheter för kundbesök och utvecklar den nuvarande servicenivån samtidigt som man kan uppnå kostnadsbesparingar. De största städerna har ett omfattande nätverk av kontorslokaler, och där är också sparpotentialen störst. Reformen genomförs i syfte att uppnå besparingar på sammanlagt 50 miljoner euro per år.

Täckande och smidiga offentliga tjänster som mål

Digitala servicekanaler erbjuder allt mångsidigare möjligheter till myndighetskommunikation och offentlig service samtidigt som personalen inom den offentliga förvaltningen arbetar allt mer flexibelt på olika platser. Syftet med reformen är att trygga lika möjligheter för kunderna att uträtta ärenden inom den offentliga servicen och att underlätta kundbesök i och med att flera myndigheters tjänster finns på samma ställe.

”Ärendehantering blir smidigare än tidigare i och med att myndigheterna finns på ett ställe. Kunderna har allt mångsidigare möjligheter att utnyttja både digitala tjänster och personliga kundbesök hos myndigheterna. Samtidigt möjliggör de gemensamma lokalerna mer kostnadseffektiva tjänster än tidigare”, berättar kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.

Serviceställen och gemensamma lokaler i hela Finland före 2030

I projektet deltar för statens del regionförvaltningsverken, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, närings-, trafik- och miljöcentralerna, Migrationsverket, Lantmäteriverket, rättshjälps- och intressebevakningsbyråerna, polisens tillståndsförvaltning, Brottspåföljdsmyndighetens byråer för samhällspåföljder, Utsökningsverket och Skatteförvaltningen samt arbets- och näringsbyråerna fram till utgången av 2024. Projektet eftersträvar också ett omfattande samarbete med Folkpensionsanstalten, kommunerna och i tillämpliga delar med välfärdsområdena. Många andra aktörer inom staten och den offentliga förvaltningen deltar i lokala lokalprojekt där man planerar gemensamma arbetsmiljöer.

Projektets andra fas genomförs under tiden 19.03.2024–31.01.2027. De regionala planerna för de återstående nio landskapen utarbetas under projektets andra fas före utgången av 2026. Från och med 2027 går reformen vidare till den tredje fasen, under vilken man fortsätter att koncentrera de statliga myndigheternas egna serviceställen och lokaler till gemensamma serviceställen och gemensamma kontorslokaler.

Projektets styrgrupp består av företrädare för finansministeriet, justitieministeriet, inrikesministe-riet, jord- och skogsbruksministeriet, Folkpensionsanstalten, Valtori, Finlands Kommunförbund, Fackförbundet Pro, Senatfastigheter och Finsk Handel.

Mer information:  
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 029 553 0271, marko.puttonen(at)gov.fi