Projekt för att förändra lagen om farledsavgift 2021
LVM052:00/2019 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Lagstiftningsprojekt för ändring av lagen om farledsavgift 1122/2005. Farledsavgiften har halverats sedan 2015 och halveringen gäller till utgången av 2020. Den ekonomiska recession som orsakades av covid-19- epidemin stöder en förlängning av halveringen av farledsavgift för året 2021 i syfte att sänka kostnaderna för handelssjöfarten och för näringslivets bästa. Detta är en maskinöversättning.
Projektets framskridande
Lausuntokierros
24.6.2020 – 12.8.2020 Remissbehandling
Dokument
-
Lausuntopyyntö väylämaksu 2021 PDF
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
-
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM052:00/2019
Ärendenummer VN/13847/2020
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Mandattid 28.4.2020 – 31.12.2020
Datum för tillsättande 28.4.2020
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring av lagen om farledsavgift
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 4.2.2020 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 39/2020Uppskattning av ny föredragningsvecka 41/2020 - 3
Överlämnad till riksdagen
5.10.2020HE 153/2020 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 142/2020
I enlighet med regeringsprogrammet ska det nuvarande systemet med farledsavgifter inom sjöfarten bevaras för att säkra regelbunden sjöfart till och från Finland året runt. Storleken på farledsavgiften är halverad 2015–2020.
Ansvarig ministerTrafik- och kommunikationsminister Harakka
- Budgetlag: genom lagförslaget påverkas statens inkomster eller anvisas anslag till syften som föreskrivs i lag.
Mål och resultat
Enligt regeringsprogrammet behålls det nuvarande systemet med farledsavgift. Med hjälp av den säkerställs regelbunden sjöfart till och från Finland året om. Statsminister Marins regering har vidtagit åtgärder för att trygga samhällets funktion och för att underlätta näringslivets och medborgarnas nöd på grund av de undantagsförhållanden som orsakades av COVID–19- epidemin. Som en del av dessa åtgärder bereds ett lagförslag om att fortsättningsvis ta ut en halverad farledsavgift för 2021.
Sammandrag
Lagstiftningsprojekt för ändring av lagen om farledsavgift 1122/2005. Farledsavgiften har halverats sedan 2015 och halveringen gäller till utgången av 2020. Den ekonomiska recession som orsakades av covid-19- epidemin stöder en förlängning av halveringen av farledsavgift för året 2021 i syfte att sänka kostnaderna för handelssjöfarten och för näringslivets bästa. Detta är en maskinöversättning.
Utgångspunkter
Farledsavgiften har halverats sedan 2015. Tidsfristen för förlängd halvering går ut 31.12.2020. Utan åtgärder återgår farledsavgiftens storlek till nivån före halveringen 1.1.2021.
Farledsavgiftens storlek inverkar på kostnaderna för handelssjöfarten och utrikeshandeln. Inbesparingen för rederierna och näringarna som följd av den halverade farledsavgiften beräknas uppgå till 35 –50 miljoner euro år 2021 jämfört med att farledsavgiften tas ut till fullt belopp enligt kostnaderna för serviceutbudet. Man vill inte höja farledsavgiften i det rådande ekonomiska läget och utan tillräcklig förutsägbarhet. Den fortsatta halveringen av farledsavgiften håller verksamhetsbetingelserna för handelssjöfarten förutsägbara och kostnaderna låga. Å andra sidan har staten samma stora behov av att med budgetmedel finansiera kostnaderna för farledshållning, sjötrafikledning, isbrytning och sjömätning som erbjuds handelssjöfarten vid kusten.
Ändringen av lagen om farledsavgift ska beredas som en budgetlag, varvid lagförslaget ska behandlas i samband med budgetpropositionen för 2021 under hösten 2020.
-
Lausuntopyyntö väylämaksu 2021 PDF
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
-
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
Lausuntokierros
24.6.2020 – 12.8.2020 Remissbehandling
Dokument
Lausuntokierros
24.6.2020 – 12.8.2020 Remissbehandling
Dokument
-
Lausuntopyyntö väylämaksu 2021 PDF
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
-
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
Aloite ja esivalmistelu
-
Säädöshankepäätös; väylämaksu HE 2021 PDF
8.6.2020 Kommunikationsministeriet
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
Lausuntomenettely
-
26.8.2020 Väylävirasto
-
13.8.2020 Kommunikationsministeriet
-
HaminaKotka Satama Oy:n lausunto PDF
12.8.2020 HaminaKotka Satama Oy
-
12.8.2020 Turun Huolinta- ja laivanselvitysliikkeiden Yhdistys (THLY) ry
-
Suomen Satamaliitto ry:n lausunto PDF
12.8.2020 Suomen Satamaliitto ry
-
Suomen Laivameklarit ry:n lausunto PDF
12.8.2020 Suomen Laivameklarit ry
-
Suomen Merimies-Unioni SMU ry:n lausunto PDF
12.8.2020 Suomen Merimies-Unioni SMU ry
-
Suomen Varustamot ry:n lausunto PDF
11.8.2020 Suomen Varustamot ry
-
11.8.2020 Neste Oyj
-
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n lausunto PDF
10.8.2020 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
Huoltovarmuuskeskuksen lausunto PDF
10.8.2020 Huoltovarmuuskeskus
-
Keskuskauppakamarin lausunto PDF
7.8.2020 Keskuskauppakamari
-
Metsäteollisuus ry:n lausunto PDF
7.8.2020 Metsäteollisuus ry
-
Elinkeinoelämän keskusliiton lausunto PDF
4.8.2020 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
25.6.2020 Satakuntaliitto
-
Lausuntopyyntö väylämaksu 2021 PDF
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Tervonen, Juha
Erityisasiantuntija
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
11.11.2019 – 31.12.2020
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi