Strategin för bekämpning av organiserad brottslighet
OM080:00/2023 Projekt
Regeringen bekämpar kraftigt organiserad brottslighet. Regeringen uppdaterar strategin mot organiserad brottslighet och bereder de lagstiftningsförslag som behövs
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OM080:00/2023
Ärendenummer VN/24163/2023
Projektets arrangör justitieministeriet
Projektstadiet Slutfört
Mandattid 17.8.2023 – 31.12.2024
Datum för tillsättande
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 10 En trygg och kristålig rättsstat
Alaluku 10.1 Den nationella säkerheten och samhällets kristålighet stärks
Projektets framskridande
28.9.2023 Nimeämispyynnöt työryhmään ministeriöille ja virastoille 28.9-13.10.2023
Annan etapp
17.10.2023 Työryhmän asettaminen ja tiedottaminen 17.10.2023
Annan etapp
Dokument
25.10.2023 Työryhmän työ alkanut
Annan etapp
26.10.2023 – 31.12.2024 Hanke päättyy 31.12.2024
Annan etapp
24.10.2024 – 4.11.2024 Työryhmän sisäinen käsikirjoitusluonnoksen kommentointikierros
Annan etapp
29.1.2025 STOH ministeriryhmä
Annan etapp
27.2.2025 Regeringens principbeslut om strategi och handlingsprogram för kampen mot organiserad brottslighet för åren 2025–2030
Riktlinje
Regeringen fattade i dag ett principbeslut om en strategi för bekämpning av organiserad brottslighet 2025–2030 och om ett tillhörande åtgärdsprogram. Strategin stärker bekämpningssamarbetet, minskar vinningen av brotten för gärningsmännen, försvårar brottslig verksamhet, hindrar den organiserade brottsligheten från att infiltrera samhällets grundstrukturer och förbättrar skyddet av personer som är särskilt utsatta för brott.
27.2.2025 Valmistunut
Annan etapp
Mål och resultat
Työryhmän tehtävänä on päivittää järjestäytyneen rikollisuuden torjuntastrategia ja laatia toimenpideohjelma sen toteuttamiseksi. Strategian tulee olla valmis vuoden 2024 loppuun mennessä ja toimenpideohjelman toteuttaminen tulee aloittaa tämän jälkeen. Hallitus tekee strategiasta ja toimenpideohjelmasta periaatepäätöksen.
Aiempi työ ja tavoiteltu laaja yhteiskunnallinen vaikuttavuus edellyttävät aiheen strategista kokonaistarkastelua, kattavaa suunnittelua ja toimia, joilla:
- torjutaan laaja-alaisesti järjestäytynyttä rikollisuutta ja sen ilmiöitä viranomaisten, järjestöjen ja yritysmaailman yhteistyöllä
- kehitetään rikollisuuden ilmituloa sekä rikollisuudesta irtautumista
- torjutaan tehokkaasti rahanpesua ja tehostetaan rikoshyödyn konfiskaatiota
- kehitetään hallinnollista rikostorjuntaa ja sitä koskevaa lainsäädäntöä sekä järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan liittyvää viranomaisten välistä oma-aloitteista tiedonvaihtoa
- huomioidaan strategiatyössä esiin nousevat lainsäädännön muutostarpeet, jotta saavutetaan mahdollisimmat tehokkaat toimet rikosten ennaltaehkäisyyn, rikosten selvittämiseen, rikosvastuun toteutumiseen, rikoshyödyn konfiskointiin ja rikollisuudesta irtautumiseen
- selvitetään ja analysoidaan etenkin Tanskassa ja muissa Pohjoismaissa sekä muualla vaikuttaviksi havaittujen järjestäytyneen rikollisuuden torjuntatoimien sovellettavuutta Suomeen
- arvioidaan tarve ja alustava sisältö järjestäytyneen rikollisuuden torjunnan erityislaille
- kehitetään tiedolla johtamista, tutkimusta ja päivittäistä tilannekuvaa sekä päivitetään ammattimaisen ja järjestäytyneen rikollisuuden kokonaistilannekuva
Lisäksi työryhmä ottaa huomioon työskentelyn kuluessa mahdollisesti esille nousevat muut järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan liittyvät kehittämistarpeet. Työryhmä ei kuitenkaan arvioi muita kuin edellä mainittuihin toimiin liittyviä hallitusohjelmakirjauksia.
Utgångspunkter
Kevättalvella 2023 Suomessa toimi poliisin arvion mukaan noin 90 järjestäytynyttä rikollisryhmää, joihin kuuluu arviolta 1000 jäsentä. Järjestäytyneen rikollisuuden ryhmärakenteet ovat yhä useammin verkostomaisia, tarpeiden mukaan nopeasti joustavia ja tapauskohtaisia. Rikoskokonaisuudet koostuvat usein suuresta määrästä eri maissa toteutettavia osatekoja, joiden tekijät eivät välttämättä tunne toisiaan. Ammattimaisen rikollisuuden verkostoihin kuuluu yhä enemmän rikollisen toiminnan rahoittajia ja rikollisvaikuttajia, jotka toimivat asiantuntijoina ja hoitavat erityisosaamista vaativia tehtäviä. Ryhmillä on yhä enemmän omaa yritystoimintaa rikollisen toiminnan ja erityisesti rahanpesun peittämiseksi. Tätä on havaittavissa mm. rakennus-, ravintola-, ja yksityisellä turvallisuusalalla. Ryhmien yhteydet ulkomaille sekä kansainvälisiin rikollisverkostoihin on osa laittomien aineiden ja palveluiden maahantuontia ja kauppaa. Myös ulkomaalaisten etnisten ryhmien toiminta on Suomessa yleistynyt mm. huumausainekaupassa ja siihen liitännäisessä rikollisuudessa, kuten myös suomalaisen yhteiskunnan laillisten rakenteiden hyväksikäyttö yritystoiminnassa.
Ytterligare uppgifter
Yhteiskunnallisesti laaja-alaisen torjuntastrategian- ja toimenpideohjelman avulla voidaan moniviranomais- ja järjestötyönä koordinoidusti kehittää ja toimeenpanna tehokkaita järjestäytyneen rikollisuuden torjuntakeinoja ja rikoshyödyn konfiskaatiota.
Strategian päivittämisen valmisteleva työryhmä on asetettu 17.10.2023 ja sen toimikausi on ollut 17.10.2023 - 31.12.2024. Mahdolliset lainsäädäntöesitykset valmistellaan tämän jälkeen.
Tillsättande och organisering
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Junninen, Mika
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
17.8.2023 – 31.12.2024
Mer om ämnet
Regeringen effektiviserar bekämpningen av organiserad brottslighet
Strategin mot organiserad brottslighet uppdateras
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä