Hoppa till innehåll

Direktsändningen från kassabandet kommer igen och finländarnas inköp rullas upp för världen

Utrikesministeriet
Utgivningsdatum 27.11.2017 13.04 | Publicerad på svenska 27.11.2017 kl. 14.30
Pressmeddelande

Pressmeddelande 27.11.2017
S-gruppen
Utrikesministeriet

Människor i hela världen får följa en direktsändning från ett finskt kassaband på självständighetsdagens afton. S-gruppen kör igång Checkout247 (Hihna 247 Goes Global) i hypermarketen Prisma Kaari tisdagen den 5 december kl. 16.

Sändningen kan som bekant följas på Prismas Facebook-kanal.

Livesändningen från Prisma genomförs i samarbete med Finlands utrikesministerium. Hihna247, på engelska alltså Checkout247, syns nu också på den officiella sajten för Finlandsfrämjandet ThisisFINLAND, som årligen når mer än 62 miljoner människor.

Skådeplatsen är kassabandet i Prismas hypermarket Kaari i Gamlas i Helsingfors. Huvudrollen innehas av kundernas varor. Gamlas, kassabandet och finländarnas varor rullar in på världskartan. Sändningen börjar den 5 december kl. 16 och pågår i 12 timmar.

Ut i världen

"Hihna247 kommer igen och nu rullar vi ut i världen med ett budskap om fest och glädje", konstaterar Anne Sassi-Leivonen, publikationschef för SOK Media.

"Checkout247 står för en sådan finsk vardag som vi vill förmedla i världen. Vare sig det gäller skolor eller butiksuppköp är den finska vardagen världens bästa och vi vill göra den känd via vår internationella sändning. Det ligger något meditativt och förtrollande i vardagligheten och i varornas jämna färd längs med kassabandet. Den här typen av ”mindfulness” är mycket populär ute i världen", säger chefen för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati Petra Theman.

Checkout247 är så kallad slow-tv. Slow-tv har sina rötter i det svängande sextiotalet då konstnären Andy Warhol gjorde en film på över fem timmar där poeten John Giorno sover.

"I vår sändning syns uppköp endast av de kunder som vill vara med – programmet bandas in vid en tydligt utmärkt kassa", säger butikschefen för Prisma Kaari Ilkka Riiali.

Följ Hihna247 i sociala medier – på finska eller engelska

Tittarna kan delta i diskussionen om programmet både på Prismas Facebook-sida och på utrikesministeriets ThisisFINLAND-sida på Facebook (www.facebook.com/thisisfinlandFB/).

"På Prismas Facebook-sida går diskussionen antagligen på finska, så som senast. På ThisisFINLAND:s Facebook-sida förs diskussionen sannolikt mest på engelska. Många finländare håller nog de båda kanalerna öppna samtidigt", tror SOK Medias publikationschef Anne Sassi-Leivonen.

Man kan följa diskussionen med den finska hashtaggen #hihna247 eller den engelska #checkout247.

I partnerskapet som producerar Hihna247 ingår också Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK. MTK bidrar till sändningen med intressanta och mindre kända fakta om finländsk mat.

Lyssna på Hihna247 på radion

Radio Suomipop gör en fyra timmar lång direkt specialsändning om Hihna247. Kanalen har en utsänd reporter som intervjuar kunder i Prisma Kaari. I radiokanalens Hihna-studio diskuteras och kommenteras de spännande och färggranna händelserna på kassabandet. Radio Suomipops Hihna 247-sändning leds av Harri Moisio den 5 december i direktsändning kl. 18–22.

Ytterligare upplysningar:
  • Anne Sassi-Leivonen, publikationschef, SOK Media, tfn 010 76 82 308, [email protected]
  • Petra Theman, enhetschef, utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati, tfn 0295 351 558, [email protected]
  • Ilkka Riiali, butikschef, Prisma Kaari, tfn 010 7668 004 [email protected]