Hoppa till innehåll

Ändringarna i miljöskyddslagen för sjöfarten på remiss

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 25.4.2024 10.57 | Publicerad på svenska 25.4.2024 kl. 11.08
Pressmeddelande
Bild: Shutterstock/LVM

Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om ett utkast till proposition om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och lagar som har samband med den. Utlåtanden kan lämnas fram till den 20 juni 2024.

Ändringarna syftar till att genomföra regeringsprogrammet, EU-reglering och Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s reglering.

I utkastet till proposition föreslås nationella förbud mot fartygsutsläpp som grundar sig på regeringsprogrammet. Genom ändringarna ska det bli förbud mot utsläpp av orenat tvättvatten och slam som separerats av svavelskrubbrar, behandlat avfallsvatten från toaletter och gråvatten i Finlands territorialvatten. Med gråvatten avses vatten från fartygs duschar, tvättmaskiner och kök.

Med propositionsutkastet kompletteras också EU:s så kallade FuelEU Maritime-förordning om förnybara och koldioxidsnåla bränslen inom sjötransport. Finland ska införa ett undantag för öar, vilket innebär att den energi som passagerarfartyg använder på Ålandsrutterna och i hamnarna på Åland inte omfattas av förordningens tillämpningsområde. Befrielsen gäller fram till utgången av 2029. Transport- och kommunikationsverket ska svara för de viktigaste myndighetsuppgifterna enligt förordningen. 

Hamnarna ska tillhandahålla landström enligt EU:s förordning om distributionsinfrastruktur, det vill säga den så kallade AFIR-förordningen.

Genom ändringarna ska polisens fartyg tillåtas att avvika från lagens krav när det behövs på grund av deras särskilda konstruktion eller funktion. Motsvarande undantag finns redan för Gränsbevakningsväsendets och försvarsmaktens fartyg. 

Genom ändringarna sätts reglering överenskommen i Internationella sjöfartsorganisationen i kraft

Genom ändringarna godkänns och sätts Hongkongkonventionen om fartygsåtervinning i kraft. I Finland tillämpas redan EU:s fartygsåtervinningsförordning, så inverkningarna av att sätta i kraft konventionen är små i Finland. Konventionen träder i kraft internationellt den 26 juni 2025. 

Dessutom föreslås det att Finland ska förbinda sig till de ändringar som gjorts i MARPOL-konventionen om förhindrande av förorening från fartyg som gäller bland annat fartygens koldioxidintensitet och skyldighet att föra avfallsdagbok. MARPOL-konventionens koldioxidintensitetskrav och energikrav för befintliga fartyg börjar gälla finska fartyg. Skyldigheten att föra avfallsdagbok utvidgas till att gälla fartyg på minst 100 bruttoton, när skyldigheten för närvarande gäller fartyg på minst 400 bruttoton. 

Genom ändringarna godkänns också den ändring av Londonprotokollet som gäller dumpning av avfall i havet. Genom ändringen förbjuds dumpning av avloppsslam i havet. 

Vad händer härnäst?

Utlåtanden kan lämnas fram till den 20 juni 2024. Alla organisationer och medborgare kan lämna utlåtanden på webbplatsen www.utlåtande.fi. 

Efter remissbehandlingen fortsätter beredningen som tjänsteuppdrag. Avsikten är att regeringspropositionen ska lämnas till riksdagen hösten 2024.

Ytterligare information:

Laura Sarlin, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 342 063, [email protected]