Rekommendationer om artificiell intelligens
OKM021:00/2024 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Genom rekommendationerna om artificiell intelligens stöds kompetensen i anslutning till artificiell intelligens inom pedagogiken, undervisningen och utbildningen. Genom att stärka kompetensen främjas en ökad förståelse för artificiell intelligens, säker användning av artificiell intelligens och jämlika möjligheter för aktörer inom pedagogik och utbildning att använda teknik i lärandet.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM021:00/2024
Ärendenummer VN/7411/2024
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 5.3.2024 – 30.12.2024
Datum för tillsättande
- Allmänbildande utbildning
- Högskoleutbildning och forskning
- Infomation och automatisering
- Småbarnspedagogik
- Yrkesutbildning
- digitalisering (process)
- artificiell intelligens
- undervisnings- och kulturministeriet
- yrkesinriktad utbildning
- grundläggande utbildning
- småbarnsfostran
- utbildning på högskolenivå
- gymnasieutbildning
- Utbildningsstyrelsen
- allmänbildande undervisning
- förskoleundervisning
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 5 Ett kunnigt Finland
Kontaktperson
Anna-Kaisa Berisha, Asiantuntija
tel. +358 295 330 091
[email protected]
Mål och resultat
Målet är att öka förståelsen för artificiell intelligens och främja ansvarsfull och säker användning. Genom rekommendationerna om artificiell intelligens stöds fostrings-, undervisnings- och handledningspersonalens förståelse för artificiell intelligens och användningen av artificiell intelligens som ett verktyg. Syftet med rekommendationerna är att förbättra utbildningsaktörernas möjligheter att garantera sina studerande lika förutsättningar att utveckla sin kompetens och förståelse samt att utnyttja den teknologi som utvecklas.
Resultatet av arbetet är innehåll som publiceras på Utbildningsstyrelsens webbplats, där det bland annat finns information och anvisningar som svarar på de frågor och utmaningar som är centrala för anordnarna av småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning och för lärarna.
Sammandrag
Genom rekommendationerna om artificiell intelligens stöds kompetensen i anslutning till artificiell intelligens inom pedagogiken, undervisningen och utbildningen. Genom att stärka kompetensen främjas en ökad förståelse för artificiell intelligens, säker användning av artificiell intelligens och jämlika möjligheter för aktörer inom pedagogik och utbildning att använda teknik i lärandet.
Utgångspunkter
I samhället behövs kompetens i anslutning till artificiell intelligens. Artificiell intelligens och lärandeanalys förändrar lärandeprocesserna och påverkar uppfattningen om kunskap och lärarskap. En global fråga när det gäller utbildning är den snabbt ökande användningen av applikationer som utnyttjar artificiell intelligens.
Artificiell intelligens kommer att utgöra en allt viktigare del av undervisningen och lärandet. Anordnarna av pedagogik, undervisning och utbildning har önskat att det utfärdas anvisningar om hur artificiell intelligens kan utnyttjas. Rekommendationerna om artificiell intelligens anknyter också till bland annat framtidsarbetet i skolan i enlighet med regeringsprogrammet och till främjandet av grundläggande digitala färdigheter som ett led i genomförandet av Finlands digitala kompass. Rekommendationerna utarbetas också som en del av referensramsarbetet för digitalisering inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och det fria bildningsarbetet. De genomför för sin del målen för digitalisering inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
Ytterligare uppgifter
Genom rekommendationerna uppmärksammas centrala teman som ska beaktas vid användningen av artificiell intelligens, såsom förmåga att läsa artificiell intelligens samt juridiska och etiska frågor.
Genom rekommendationerna förbättras utbildningsaktörernas möjligheter att garantera sina studerande lika förutsättningar att utveckla sin kompetens och förståelse samt att utnyttja den teknologi som utvecklas.
Rekommendationerna om artificiell intelligens publiceras stegvis under 2024 och översätts till svenska och engelska. Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen utarbetar rekommendationerna i samarbete med personal inom småbarnspedagogiken, undervisnings- och handledningspersonal, rektorer och chefer, studerande, vårdnadshavare, forskare och andra expert.
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Berisha, Anna-Kaisa
Asiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
5.3. – 30.12.2024
Berisha, Anna-Kaisa
Asiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
5.3. – 30.12.2024
Haataja, Juha
OPETUSNEUVOS
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Sakkunnig
5.3. – 30.12.2024
Hakalisto, Liisi
Kehittämispäällikkö
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
5.3. – 30.12.2024
Halonen, Tomi
OPETUSNEUVOS
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Sakkunnig
5.3. – 30.12.2024
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
5.3. – 30.12.2024
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
5.3. – 30.12.2024
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi