Ansvarsfullhet i statsägda bolag
Ansvarsfull verksamhet bidrar allt mer och mer till bolagens konkurrenskraft och samtidigt deras ägarvärde. Staten som ägare förutsätter att dess bolag är föregångare i fråga om företagsansvar. Den statliga ägarens förväntningar i fråga om ansvarsfullhet beskrivs i det ägarpolitiska principbeslutet. År 2024 publicerades för första gången statsägarens hållbarhetsprogram, som är en mer ingående verkställighetsplan för att genomföra riktlinjerna i det ägarpolitiska principbeslutet.
En årlig rapport om hållbarheten ingår i den bilaga till regeringens årsberättelse som handlar om statens bolagsinnehav.
Staten som ägare förutsätter att hållbarhet beaktas i de statsägda bolagens strategier och affärsmodeller och i ersättningarna till ledningen. Bolagens styrelser ansvarar för hållbarheten i bolagens verksamhet. Bolagen förväntas identifiera sådana hållbarhetsfrågor som är väsentliga för deras affärsverksamhet och sätta upp ambitiösa mål för dessa på både kort och lång sikt. Bolagen ska vid bolagsstämmorna rapportera förutom om sina framsteg i fråga om målen också om sina mål för de kommande åren och om sina åtgärder.
Staten som ägare förutsätter att bolagen integrerar hållbarhetsansvar i sina ersättningar. Vid ersättningarna ska de mål gällande hållbarhet som är väsentliga för affärsverksamheten beaktas. Bolag inom utsläppsintensiva branscher bör införa incitament som har att göra med klimatpåverkan, i synnerhet när det gäller ersättningar till ledningen.
De statsägda bolagen ska beakta de mänskliga rättigheterna både i sin egen verksamhet och i sin värdekedja. Staten som ägare förutsätter att bolagen iakttar aktsamhetsplikten när de bedömer konsekvenserna för de mänskliga rättigheterna. Detta innebär att bolagen ska ha klara processer för att identifiera, förebygga, lindra och avhjälpa negativa konsekvenser för de mänskliga rättigheterna i sin egen verksamhet och värdekedja och för att följa upp åtgärderna.
Bolagen ska ha utarbetat sådana etiska principer för affärsverksamheten som också innefattar anvisningar för korruptionsbekämpning samt metoder för att säkerställa att anställda och affärspartner har både tillägnat sig och förbundit sig till den praxis som gäller.
De statsägda bolagen förutsätts beakta målet i klimatavtalet från Paris om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader och målet om ett klimatneutralt Finland 2035.
Bolagen ska sätta upp mätbara och i förhållande till jämförelsebolagen ambitiösa mål för sina klimat- och miljöeffekter samt utarbeta en handlingsplan för att uppnå målen. Staten förväntar sig att bolagens utsläppsminskningsmål bygger på vetenskaplig grund (t.ex. Science-Based Targets, SBT) eller att bolagen på något annat sätt har utarbetat en omställningsplan för att minska utsläppen.
Staten som ägare förväntar sig att bolagen i sin verksamhet bekämpar förlusten av biologisk mångfald och vidtar åtgärder för att stärka den biologiska mångfalden. Bolagen ska identifiera hur affärsverksamhetens hela värdekedja påverkar den biologiska mångfalden. Dessutom ska de identifiera sitt eventuella beroende av naturresurser och ekosystemet på såväl lång som kort sikt. De bör identifiera de främsta effekterna och därefter utarbeta en handlingsplan med mål för riskhantering och för att minska de negativa effekterna och främja de positiva.
Förankring av ansvarsfullhet i statsägda bolag
Centrala metoder för staten som ägare att förankra ansvarsfullheten är styrelseval, bolagsstämmor och företagsbesök.
Ett centralt beslutsfattande organ med tanke på ägarstyrningen är bolagets styrelse, och styrelsens sammansättning är av betydelse för ägaren. Vid valet av styrelsemedlemmar fästs det vikt vid medlemmarnas kunnande om företagsansvar. Staten som ägare analyserar regelbundet bolagsstyrelsens sammansättning i förhållande till bolagets strategi och framtidsutsikter. Samtidigt bedöms om styrelsens kunnande om ansvarsfrågor är på den nivå som behövs med tanke på utmaningarna och möjligheterna för bolaget.
De statsägda bolagen rapporterar om sina mål gällande ansvarsfullhet och framstegen i fråga om dem vid bolagsstämmorna.
Ansvarsteman tas också regelbundet upp vid möten mellan bolagen och företrädare för den statliga ägaren.
Uppföljning och analys av ansvarsfullheten
Företagsansvar är en integrerad del av ägarstyrningen. Ansvarsfullheten i bolagens verksamhet följs och analyseras som ett led i det övriga ägarstrategiska arbetet. Vid avdelningen för ägarstyrning finns ett team som arbetar med frågor som gäller företagsansvar och som har till uppgift att utveckla och samordna ansvarsfullheten i de statsägda bolagens verksamhet.
Staten som ägare drar utifrån data och rapporter om bolagens ansvarsfullhet slutsatser om vilka ansvarsfrågor som påverkar bolagens framgång, och om ansvarsfullheten är en tillräckligt integrerad del av bolagets strategi och mål. Avdelningen för ägarstyrning bedömer också om bolaget klarar av sina uppgifter och mål gällande ansvarsfullhet på det sätt som ägaren förutsätter. Ägaren beaktar dessa frågor i sin ägarstrategi för varje bolag och diskuterar dem med bolagens ledning.
Ansvarsfullhet i ersättningar
Staten som ägare förväntar sig att bolagen integrerar företagsansvaret i sina ersättningar. För sådana bolag som helt och hållet ägs av staten och som tillhandahåller basservice som är viktig för medborgarna rekommenderas ersättningsindikatorer som gäller kundtillfredsställelse och servicens kvalitet och tillgänglighet.