Hoppa till innehåll

Utredning om administrativa vägklasser granskar kriterierna för klassificeringen

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 23.1.2024 8.55 | Publicerad på svenska 26.1.2024 kl. 14.25
Pressmeddelande
Bild: Juha Tuomi/LVM

Kommunikationsministeriet publicerade den 23 januari 2024 en utredning om administrativa vägklasser. I utredningen granskas de begrepp som styr klassificeringen och hur de tillämpas i praktiken samt utmaningarna med att fastställa och ändra de administrativa klasserna. Utredningen genomfördes av Wuutis Oy.

Utredningen är en del av den översyn som föranleds av de ändringar som gjordes 2018 i lagen om trafiksystem och landsvägar. I utredningen ges också rekommendationer om fortsatta åtgärder. 

Den administrativa vägklassificeringen visar vem som äger vägen och dess underhållsansvar. Det finns tre administrativa vägkategorier:

1. statsägda landsvägar
2. gator som ägs av kommuner 
3. enskilda vägar som ägs av enskilda.

I utredningen identifieras flera utmaningar i fråga om ändringar i de administrativa klasserna. Enligt utredningen borde man till exempel förbättra de gemensamma processanvisningarna. Ändringar av de administrativa klasserna kräver också finansiering.

Klassificeringen av vägar styrs av allmän och lokal trafik

De administrativa klasserna av vägar och ändringar i dem styrs av begreppen lokal trafik och allmän trafik. Definitionerna av begreppen utgör kriterier för ändring av de administrativa klasserna. 

Kännetecknande för allmän trafik är personkretsens omfång och obegränsade omfattning, det vill säga vägen används till exempel regelbundet av många personer, längs den går fjärrtrafik och regional trafik, och vägen är förbindelse till en trafikknutpunkt. Trafikledsverket bedömer behovet av allmän trafik genom regelbunden person- och godstrafik, vägens ställning i vägnätet och säsongsbunden trafik.

Med lokal trafik avses kortdistanstrafik. När lokal trafik går på en väg bör den klassificeras som gata. Trafiken är i huvudsak privat om vägen endast betjänar trafikbehovet hos fastigheterna inom dess omedelbara verkningsområde.

Enligt utredningen är definitionerna av begreppen allmänt taget tillräckligt exakta för att behovet av ändring av vägars administrativa klass ska kunna identifieras. I praktiken kräver definitionen av trafik dock exakta kriterier. På grund av skillnaderna mellan regionerna kan kriterierna inte vara desamma överallt, men enligt utredningen skulle gemensamma anvisningar främja transparensen i definitionerna. Till exempel när lokal trafik fastställs ska kvaliteten på den lokala trafiken bedömas. 

Förändringar i de administrativa klasserna sker långsamt

Enligt utredningen sker förändringar i de administrativa klasserna av vägar långsamt och kräver en process och finansiering. I regel sker ändringen genom en vägplan eller ett gatuhållningsbeslut. Ofta görs ändringar i de administrativa vägklasserna till exempel som en del av andra ändringar i detaljplaner. Enligt utredningen finns det vissa regionala skillnader när det gäller identifieringen av behoven att ändra klasserna.

I utredningen presenteras också alternativa tillvägagångssätt för indragning av landsvägar, revidering av föråldrade planer och främjande av gatuhållningsbeslut. Av dessa ansvarar kommunikationsministeriets förvaltningsområde för indragningen av landsvägar. I samband med uppdateringen av Trafik 12-planen är det möjligt att behandla landsvägsnätets omfattning i det riksomfattande trafiksystemet och dra upp riktlinjer för fortsatta åtgärder.

Bakgrunden Trafik 12-planen

I den riksomfattande trafiksystemplanen, det vill säga Trafik 12-planen, som godkändes 2021, är en åtgärd att uppdatera den funktionella klassificering av landsvägar som förutsätts i lagen om trafiksystem och landsvägar så att den motsvarar dagens behov och målen i Trafik 12-planen.

Arbetet med att uppdatera Trafik 12-planen inleddes hösten 2023.

Vad händer härnäst?

Resultaten av utredningen ska utnyttjas vid uppdateringen av Trafik 12-planen. Utredningen utnyttjas också i eventuella kommande lagstiftningsprojekt.

I utredningen rekommenderas flera fortsatta åtgärder. Åtgärderna presenteras i uppdateringen av Trafik 12-planen.

Mer information:

Satu Kaskinen, specialsakkunnig, tfn 0295 342 044, [email protected]

Kaisa Kuukasjärvi, trafikråd, tfn 0295 342 030, [email protected] (i fråga om Trafik 12-planen)