Hoppa till innehåll

Beredningen av livskraftscentraler framskrider

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 18.10.2024 9.32
Pressmeddelande

Syftet I samband med reformen av statens regionförvaltning är att inrätta tio regionala livskraftscentraler som i fortsättningen koncentrerar sig på utveckling och finansiering av regionerna. De kommande livskraftscentralerna har verksamhetsställen i varje landskap.

Utgångspunkten för regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo är en sektorsövergripande statlig regionförvaltning som koncentreras till livskraftscentralerna. Livskraftscentralerna kommer att vara regionförvaltningsmyndigheter som hör till arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde. Avsikten är att de nya ämbetsverken inleder sin verksamhet den 1 januari 2026.

Arbets- och näringsministeriet tillsatte ett genomförandeprojekt för planering och inrättande av livskraftscentralerna den 9 oktober 2024. Beredningen fortsätter i flera olika grupper i enlighet med den projektplan som godkändes i maj 2024.

”I samband med ändringen säkerställs fungerande tjänster för företag och medborgare, och statens regionförvaltning är även i fortsättningen sektorsövergripande och regionalt närvarande. I utvecklingen av regionernas livskraft har samarbetet mellan olika aktörer en nyckelställning. Således bereds också ändringen i brett samarbete över ministerie- och ämbetsverksgränserna”, säger näringsminister Wille Rydman.

Livskraftscentralerna ska vara starka regionala aktörer

De framtida livskraftscentralerna ska inom sitt verksamhetsområde sköta uppgifter som gäller främjande av näringsverksamhet och företagande, sysselsättning, jordbruk, invandring och integration, transporter, områdesanvändning, vattenhushållning, skyddet av den biologiska mångfalden och en god vattenstatus samt fiskerinäringen.

Livskraftscentralernas huvudsakliga verksamhetsställen motsvarar i stort sett de huvudsakliga verksamhetsställena för de nuvarande närings-, trafik- och miljöcentralernas tre ansvarsområden. De ska ha ett huvudsakligt verksamhetsställe eller ett annat verksamhetsställe i varje landskap.

Centralerna verkar regionalt, men vissa uppgifter kan om det finns anledning delas av centralerna i flera områden. En del av livskraftscentralernas uppgifter är även i fortsättningen riksomfattande och koncentreras till vissa centraler i huvudsak utifrån de nuvarande centraliserade uppgifterna. Utgångspunkten är att personalen stannar kvar vid sina nuvarande verksamhetsställen.

Verksamhetsställena enligt den regeringsproposition som beretts med stöd av regeringsprogrammet och som varit ute på remiss är:

  • Nyland och Päijänne-Tavastland: huvudsakligt verksamhetsställe i Helsingfors och verksamhetsställe i Lahtis
  • Egentliga Finland och Satakunta, inklusive landskapet Åland: huvudsakligt verksamhetsställe i Åbo och verksamhetsställe i Björneborg
  • Södra Karelen och Kymmenedalen: huvudsakligt verksamhetsställe i Kouvola och verksamhetsställe i Villmanstrand
  • Birkaland och Egentliga Tavastland: huvudsakligt verksamhetsställe i Tammerfors och verksamhetsställe i Tavastehus
  • Mellersta Finland: huvudsakligt verksamhetsställe i Jyväskylä
  • Södra Savolax, Norra Savolax och Norra Karelen: huvudsakligt verksamhetsställe i Kuopio och verksamhetsställe i Joensuu och S:t Michel
  • Södra Österbotten: huvudsakligt verksamhetsställe i Seinäjoki
  • Norra Österbotten och Kajanaland: huvudsakligt verksamhetsställe i Uleåborg och verksamhetsställe i Kajana
  • Lappland: huvudsakligt verksamhetsställe i Rovaniemi
  • Österbotten och Mellersta Österbotten: huvudsakligt verksamhetsställe i Vasa och verksamhetsställe i Karleby

Reformen av statens regionförvaltning

Syftet med reformen av statens regionförvaltning är att underbygga en enhetlig tillstånds- och tillsynspraxis som är oberoende av region och att göra tillståndsprocesserna smidigare. I samband med reformen skapas också Tillstånds- och tillsynsverket som svarar för verkställighets-, styrnings-, tillstånds-, registrerings- och tillsynsuppgifter som gäller lagstiftningen samt för tillsynen över det allmänna intresset.

Regionförvaltningsreformen gäller flera ministerier och ämbetsverk, och reformen har beretts sedan september 2023 i fråga om lagstiftningsprojektet. Remissbehandlingen för regeringens proposition om reformen av statens regionförvaltning, som beretts utifrån regeringsprogrammet, avslutades den 1 september 2024. Remissvaren om propositionen var i huvudsak positiva och beaktas vid den fortsatta beredningen av lagen. Lagförslagen avses tas upp för behandling i riksdagen under våren 2025.

Mer information:

Päivi Blinnikka, projektdirektör, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7311
Teemu Hartikainen, näringsministerns specialmedarbetare, tfn 050 563 0200

Kommuner, städer och statens regionförvaltning Orpos regeringsprogram aluehallintouudistus