Hoppa till innehåll

Begäran om utlåtande
Ändringarna i fordonsskatten på husbilar på remiss

finansministeriet
Utgivningsdatum 27.8.2024 8.51 | Publicerad på svenska 27.8.2024 kl. 13.03
Pressmeddelande

Finansministeriet begär utlåtanden om ändringarna i fordonsskatten på husbilar. Höjningen av drivkraftsskatten på husbilar ersätter regeringens rambeslut om slopande av bilskattestödet för husbilar. Remissbehandlingen pågår fram till den 6 september.

Vid ramförhandlingarna uppställdes som mål för slopandet av bilskattestödet för husbilar att skatteintäkterna ökar med 15 miljoner euro per år på 2025 års nivå. Den sammantagna statiska effekten av åtgärden under åren 2025–2028 uppmättes i planen om de offentliga finanserna till sammanlagt 38 miljoner euro.

I samband med beredningen bedömdes det dock att det uppställda målet för skatteintäkterna med större sannolikhet uppnås genom en höjning av fordonsskatten på husbilar höjs än genom att bilskattefriheten för husbilar slopas. Höjningen av fordonsskatten har sannolikt färre negativa konsekvenser för skatteintäkterna. Därför fastställde finansministern den 7–8 augusti 2024 i samband med behandlingen av budgetpropositionen att man höjer fordonsskatten på husbilar i stället för att slopa bilskattestödet.

Drivkraftsbeskattningen av husbilar förenhetligas med beskattningen av andra personbilar 

I propositionen föreslås det att fordonsskattelagen ändras så att husbilars drivkraftsskatt i fortsättningen bestäms på motsvarande sätt som drivkraftsskatten för andra personbilar i kategori M1. Detta innebär att fordonsskattens drivkraftsskatt för dieseldrivna husbilar höjs från nuvarande 0,9 cent till 5,5 cent per dag för varje påbörjat hundratal kilogram totalmassa. 
Drivkraftsskatten på gas- och eldrivna husbilar samt laddningsbara hybridhusbilar ska vara lägre. För bensindrivna husbilar tar man fortfarande inte ut drivkraftsskatt. Nästan alla husbilar drivs med diesel.

Den föreslagna förhöjningen av drivkraftsskatten innebär på årsnivå cirka 590 euros förhöjning av fordonsskatten per husbil, om husbilen används i trafiken hela året. Om husbilen används i trafiken under den uppskattade genomsnittliga tiden, det vill säga cirka 190 dagar, skulle förhöjningen av fordonsskatten per husbil vara cirka 310 euro per år.

Ändringen beaktas med debetsedlar från och med januari 2025

Fordonsskatten är en skatt som tas ut per dag i förväg för en fordonsspecifik skatteperiod om 12 månader. Därför kan de nya skattegrunderna tillämpas först efter en övergångsperiod på 12 månader. Även om den föreslagna lagen träder i kraft den 1 januari 2025, ska den emellertid tillämpas först på fordonsskattens drivkraftsskatt som tas ut på husbilar från och med den 1 januari 2026. Debetsedlar med skatt enligt de nya skattegrunderna sänds dock ut redan från och med januari 2025.

Sammanlagda inverkan på skatteintäkterna är 11 miljoner euro per år

Statiskt beräknat uppskattas den föreslagna skatteändringen öka intäkterna från fordonsskatten med cirka 17 miljoner euro per år. Ökningen av intäkterna från fordonsskatten blir dock mindre än den statiska bedömningen. Skatteändringen minskar sannolikt användningen av husbilar i trafiken, eftersom det är möjligt att undvika effekterna av skärpt beskattning om husbilen tas ur trafik. Detta minskar ökningen av fordonsskatteintäkterna till följd av förhöjningen av husbilars drivkraftsskatt, och minskar dessutom intäkterna från husbilarnas grundskatt från det nuvarande. 

Då man beaktar att avställning blir vanligare, beräknas skatteförändringen öka skatteintäkerna från fordonsskatten med 11 miljoner euro per år. Intäkterna från drivkraftsskatten ökar med 14 miljoner euro på årsnivå, men samtidigt sjunker intäkterna från grundskatten med cirka tre miljoner euro. Skatteintäkterna kommer uppskattningsvis att öka med cirka tre miljoner euro 2025 tack vare skatt för 2026 som debiteras i förväg.

Mer information:
Suvi Soppi, skatteexpert, tfn 029 5530 104, suvi.soppi(at)gov.fi
Jenni Oksanen, konsultativ tjänsteman, tfn 029 5530 577, jenni.oksanen(at)gov.fi