Ändringar i den yrkesinriktade rehabiliteringen för unga och rehabiliteringspenningarna
Lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner, lagen om studiestöd och sjukförsäkringslagen ändras. Ett mål är att avlägsna sådana överlappningar i förmånerna vid yrkesinriktad rehabilitering som kan ha uppstått på grund av förlängningen av läroplikten.
Det föreslås att förutsättningarna för beviljande av yrkesinriktad rehabilitering för unga preciseras i lagen, för att rehabiliteringen på ett ändamålsenligt sätt ska kunna riktas till unga som varken studerar eller arbetar eller som löper risk för utslagning av någon annan orsak. Det ska inte heller i fortsättningen krävas någon diagnos av sjukdom eller funktionsnedsättning.
Målet är att den yrkesinriktade rehabiliteringen för unga ska riktas till unga som varken studerar eller arbetar eller som löper risk för utslagning av någon annan orsak, vilket också överensstämmer med lagstiftarens ursprungliga syfte. En tydligare avgränsning av målgruppen till unga som löper risk för utslagning tryggar dessa ungdomars förutsättningar att studera, få jobb och vara fullvärdiga samhällsmedlemmar. Syftet är att resurserna som är ämnade för rehabilitering ska riktas på ett ändamålsenligt sätt, så att de som har det största behovet och den största nyttan av yrkesinriktad rehabilitering för unga får den i rätt tid. Likaså är ändringen motiverad därför att den säkrar tillgången till rehabiliteringstjänster också i framtiden.
De ändringar som gäller rehabiliteringspenningarna och rehabiliteringspenningen för unga gör att bestämmelserna om rehabiliteringspenningar blir enhetligare. I fortsättningen ska deltagande i de coachningstjänster som hör till yrkesinriktad rehabilitering för unga i regel inte berättiga till rehabiliteringspenning. För väntetid och för mellanliggande tid vid yrkesinriktad rehabilitering för unga ska i fortsättningen i regel betalas rehabiliteringspenning för högst 3 månader per kalenderår. Rehabiliteringspenning för unga ska i fortsättningen beviljas för väntetiden och den mellanliggande tiden på basis av behovsprövning. Dessutom ska samtidiga löne- och företagarinkomster samordnas partiellt med rehabiliteringspenningen för unga.
I fortsättningen ska studiestöd inte beviljas om en person får Folkpensionsanstaltens rehabiliteringspenning för samma tid.
Ändringarna en del av genomförandet av regeringsprogrammet
Syftet med ändringarna är att det fortsättningsvis ska vara möjligt för unga att få tillgång till tjänster inom yrkesinriktad rehabilitering utan någon diagnos av sjukdom eller funktionsnedsättning. Målet är också att sporra unga till arbete. I ändringarna beaktas behoven av att förenkla den sociala tryggheten och regeringsprogrammets mål att balansera upp de offentliga finanserna.
Lagen om ändring av lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner träder i kraft den 1 januari 2025. De ändringar som hänför sig till lagen om studiestöd träder dock i kraft först den 1 augusti 2025.
Lagen om ändring av lagen om studiestöd träder i kraft den 1 augusti 2025. Lagen om ändring av lagen om sjukförsäkringslagen träder i kraft den 1 augusti 2025. Republikens president ska stadfästa lagarna torsdagen den 5 december 2024.
- Lag om ändring av lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner, lag om ändring av 6 § i lagen om studiestöd och lag om ändring av 18 kap. 13 § i sjukförsäkringslagen
- Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad rehabilitering för unga (på finska)
Mer information
Essi Rentola, direktör, tfn 0295 163 155
Milja Tiainen, regeringsråd, tfn 0295 163 579
Sakari Rokkanen, specialmedarbetare för ministern för social trygghet, tfn 0295 163 560
E-postadresserna har formen [email protected]