Hoppa till innehåll

Förslag till budget för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 2025

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 9.8.2024 10.52
Pressmeddelande

Social- och hälsovårdsministeriet föreslår ett anslag på 15,1 miljarder euro för sitt förvaltningsområde 2025. Det är cirka 1,2 miljarder euro mindre än år 2024.

Av förvaltningsområdets anslag används cirka 36 procent för pensionsutgifter, cirka 31 procent för utjämning av familje- och boendekostnader och för grundläggande utkomststöd, cirka 12 procent för utkomstskydd för arbetslösa, cirka 12 procent för sjukförsäkring, cirka 2 procent för stöd för social- och hälsovård och cirka 2 procent för understöd för främjande av hälsa och social välfärd. För vart och ett av de övriga kapitlen under huvudtiteln används 0,4—1,0 procent av anslagen under huvudtiteln.

Ändringarna i den sociala tryggheten minskar anslagen

Att social- och hälsovårdsministeriets anslag minskar beror särskilt på de reformer och besparingar inom den sociala tryggheten som ingår i regeringsprogrammet och som fastställdes vid ramförhandlingarna. Målen för reformerna av den sociala tryggheten är ett system för social trygghet som är enklare och uppmuntrar till arbete bättre och en starkare offentlig ekonomi.

Reformernas nettoeffekt under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är cirka 470 miljoner euro. Av det föranleds cirka 170 miljoner euro av de reformer som träder i kraft år 2024, och cirka 300 miljoner euro av de reformer som träder i kraft år 2025. Nyttan med minskningen av socialskyddsfondernas utgifter riktas till stärkandet av statsfinanserna. Den så kallade kanaliseringslösningen minskar social- och hälsovårdsministeriets anslagsbehov med sammanlagt 536 miljoner euro i netto. 

  • För utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd och vissa tjänster föreslås ett belopp av cirka 4,6 miljarder euro, vilket är 195 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2024. Anslagsminskningen beror främst på ändringarna i bostadsbidraget. Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat den uppskattade ökningen av utgifterna för utkomststöd. 
  • För utkomstskyddet för arbetslösa föreslås 1,77 miljarder euro, vilket är 460 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2024. Anslaget minskar bland annat av att arbets- och näringstjänsterna överförs från staten till kommunerna (370 miljoner euro), förhöjningsdelarna inom utkomstskyddet för arbetslösa slopas (23,5 miljoner euro) och på att behovsprövningen i arbetsmarknadsstöden skärps (2,6 miljoner euro). 
  • För sjukförsäkring föreslås 1,87 miljarder euro, vilket är 439 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2024. Anslaget minskar bland annat på grund av den så kallade kanaliseringen (536 miljoner euro), ändringarna av läkemedelsersättningarna (58,2 miljoner euro), ändringen av regeln om beräkning av sjukdagpenning (4,0 miljoner euro) och reformen av den yrkesinriktade rehabiliteringen för unga (21,6 miljoner euro). 
  • För pensioner föreslås 5,5 miljarder euro, vilket är 14,5 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2024. Anslaget minskar i och med ändringarna i de förmåner som betalas till utlandet (38 miljoner euro) och i bostadsbidraget för pensionstagare (12 miljoner euro) och den åldersgräns för folkpension och rehabiliteringspenning som höjs från 16 till 18 år (6,5 miljoner euro).
  • För stöd till veteraner föreslås 123,0 miljoner euro, vilket är cirka 11,5 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2024. Minskningen av anslagsnivån beror på att antalet veteraner har minskat.

Besparingar i omkostnader och understöd inom förvaltningsområdet

Inom statsförvaltningens produktivitetsprogram görs besparingar för 29,3 miljoner euro inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Social- och hälsovårdsministeriet föreslår att 28,5 miljoner euro ska riktas till ämbetsverk och inrättningar inom förvaltningsområdet, och 0,8 miljoner euro till andra moment. De största besparingarna gäller de största inrättningarna, dvs. Folkpensionsanstalten, Institutet för hälsa och välfärd och Arbetshälsoinstitutet. I genomsnitt uppgår besparingen till knappt 4 procent av anslagen för förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar enligt budgeten för 2024.

För understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd föreslås 304,1 miljoner euro, vilket är 79,5 miljoner euro mindre än år 2024. Av de outdelade vinstmedlen i balansräkningen utdelas under perioden 2024—2026 varje år 25,8 miljoner euro.

Tilläggsfinansiering för fortbildning, psykisk hälsa och skyddshem 

Social- och hälsovårdsministeriet föreslår att anslaget för statsandelen för FPA-ersättningarna för läkares mottagningsarvoden ska höjas med 24,6 miljoner euro till 89,9 miljoner euro.

För kompletterande utbildning för personer i arbetslivet föreslår social- och hälsovårdsministeriet 10 miljoner euro. Det rör sig om ett system som ersätter stödet för vuxenutbildning och som särskilt är avsett för att tillgodose utbildningsbehoven hos speciallärare och sjukskötare. 

För studenternas hälsovårdsstiftelses studerandehälsovård föreslår social- och hälsovårdsministeriet 72,7 miljoner euro i statlig finansiering. Anslaget ökar bland annat på grund av det ökande antalet studerande (3,7 miljoner euro) och den terapigaranti som träder i kraft den 1 maj 2025 (1,6 miljoner euro). 

Social- och hälsovårdsministeriet föreslår att finansieringen för forskning inom social- och hälsovård ska ökas med 5 miljoner euro 
till 40 miljoner euro.

För mathjälpsverksamhet föreslår social- och hälsovårdsministeriet 3 miljoner euro. Regeringen permanentar i enlighet med regeringsprogrammet finansieringen av mathjälpen för att hjälpa de som har det allra sämst ställt och trygga en långsiktig utveckling av hjälpen.

Social- och hälsovårdsministeriet föreslår 3,5 miljoner euro för förebyggandet av narkotikadödsfall bland unga. För utveckling av tjänsterna för unga som använder berusningsmedel, beter sig våldsamt eller begår brott föreslår social- och hälsovårdsministeriet 2,5 miljoner euro. För att inleda den så kallade hybridmodellen för barnskyddet föreslår social- och hälsovårdsministeriet 0,5 miljoner euro.

Social- och hälsovårdsministeriet föreslår 2 miljoner euro för att förbättra tillgången till mentalvårdstjänster med låg tröskel, och 0,5 miljoner euro för chat-tjänster som främjar psykisk hälsa.

Social- och hälsovårdsministeriet föreslår att finansieringen för skyddshemsverksamheten ska ökas med 1 miljon euro till 27,6 miljoner euro. Genom att öka anslaget strävar man efter att förbättra tillgången till skyddshemstjänsterna.

Behandlingen av budgetförslaget fortsätter i september

Nästa steg är att regeringen behandlar budgetförslaget vid budgetförhandlingarna den 3–4 september 2024. Därefter färdigställer finansministeriet regeringens budgetproposition, som överlämnas till riksdagen den 23 september. Riksdagen godkänner statsbudgeten i december.

Pressmeddelandet gäller social- och hälsovårdsministeriets budgetförslag. Det är inte fråga om ett slutligt beslut.

Mer information

Veli-Mikko Niemi, kanslichef, tfn 0295 163 425 
Mikko Staff, ekonomidirektör, tfn 0295 163 214 
Nuutti Hyttinen, social- och hälsovårdsministerns specialmedarbetare, tfn 0295 163 073
Hannu Peurasaari, social- och hälsovårdsministerns specialmedarbetare, tfn 0295 163 662 
Sakari Rokkanen, specialmedarbetare för ministern för social trygghet, tfn 0295 163 109 
Niilo Heinonen, specialmedarbetare för ministern för social trygghet, tfn 0295 163 603 
Veera Svahn, arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 029 504 7321

E-postadresserna är i formatet [email protected]

Pressmeddelandet har redigerats 12.8 kl. 14.15. I texten har punkten ”Staten står för 67 procent av kostnaderna för FPA-ersättningarna, och 33 procent samlas in genom sjukförsäkringsavgifterna.” strukits, eftersom finansieringsandelarna i och med den så kallade kanaliseringslösningen ändras också i fråga om Fpa-ersättningarna och statsandelen i fortsättningen är 52 procent och de försäkrades andel 42 procent.