Internationella sjöfartsorganisationen antog inga globalt förpliktande bestämmelser för att minska växthusgasutsläpp från sjötransporter

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 21.10.2025 9.00 | Publicerad på svenska 22.10.2025 kl. 8.58
Typ:Pressmeddelande
Bild: Shutterstock / LVM

Efter svåra förhandlingar och en sällsynt omröstning sköts det slutliga godkännandet av den sedan länge förhandlade utsläppsregleringen för sjötransporter upp med minst ett år. Regleringen kommer åtminstone inte att träda i kraft enligt den ursprungliga tidtabellen i mars 2027.

Internationella sjöfartsorganisationens (International Maritime Organization, IMO) kommitté för skydd av den marina miljön (Marine Environment Protection Committee, MEPC) sammanträdde i London den 14–17 oktober 2025. Vid kommitténs extra session var avsikten att slutgiltigt anta ett globalt förpliktande regleringspaket för att minska växthusgasutsläppen från sjötransporter. 

Genom beslut av kommittén skjuts dock antagandet upp med minst ett år. Femtiosju av IMO:s medlemsstater röstade för en uppskjutning. Fyrtionio medlemsstater, inklusive Finland, röstade emot uppskjutningen. Tjugoen medlemsstater avstod från att rösta. 

Enligt en gemensamt överenskommen EU-riktlinje understödde Finland en överenskommelse om den globala regleringen vid denna session. Finland anser att en global utsläppsminskningsåtgärd skulle jämnat ut både obalansen i utsläppsregleringen för den internationella sjöfarten och den av sjöfart beroende konkurrensmiljön för näringslivet mellan EU och resten av världen. Utan globala åtgärder inom sjötransport kan man inte uppnå IMO:s utsläppsminskningsmål. 

IMO har som mål att sjötransporterna ska vara klimatneutrala före 2050 eller omkring 2050 med beaktande av de nationella förhållandena. Före 2030 ska utsläppen av växthusgaser från fartyg minskas med minst 20 procent, jämfört med 2008. Etappmålet för 2040 är att minska utsläppen med minst 70 procent.

Vad händer nu?

Sessionens resultat är ett nederlag med tanke på såväl utsläppsminskningsåtgärderna inom sjötransporter som framtiden för multilaterala mellanstatliga överenskommelser. Resultatet lämnar sjöfartssektorn utan rättsligt bindande globala ekonomiska styrmedel och bränslestandarder, som också vore viktiga för efterfrågan på mer hållbara bränslen och drivkrafter.

Det råder osäkerhet kring de fortsatta förhandlingarna i frågan inom IMO. Det är ännu inte klarlagt från vilka utgångspunkter förhandlingarna kommer att fortsätta. Förhandlingar om åtminstone vissa reglementen som ska precisera regleringen fortsätter redan denna vecka vid ett möte på arbetsgruppsnivå.

Mer information:

Kommunikationsministeriet:

Eero Hokkanen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, konsultativ tjänsteman, tfn 050 476 0401, eero.hokkanen(a)gov.fi

Transport- och kommunikationsverket Traficom:

Anita Mäkinen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, ledande sakkunnig, tfn 040 162 4592, anita.makinen(a)traficom.fi