Minister Ranne: Säkerheten på Östersjön förbättras långsiktigt
Transport- och kommunikationsverket Traficom har slutfört hamnstatskontrollen av fartyget Eagle S och stoppat fartyget.
Transport- och kommunikationsverkets inspektörer upptäckte 32 brister vid hamnstatskontrollen av Eagle S. Tre av bristerna var så allvarliga att de ledde till att fartyget stoppades. Bristerna gällde fartygets brandsäkerhet, navigationsutrustning och pumprummets ventilation. Fartyget får inte fortsätta sin drift innan de allvarliga brister som upptäckts har åtgärdats.
- Kommunikationsministeriets förvaltningsområde satsar på att långsiktigt förbättra säkerheten på Östersjön i samarbete med andra myndigheter och kuststater. Den hamnstatskontroll som Transport- och kommunikationsverket utför är ett konkret exempel på detta: om problem upptäcks, ingriper man i dem, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.
Vid hamnstatskontrollen kontrolleras att fartyget uppfyller kraven i de internationella konventioner som gäller fartyget. Transport- och kommunikationsverkets inspektörer kontrollerade fartygets tekniska skick, miljöfrågor, dokument och dokumentation samt besättningens förhållanden ombord. I inspektionen ingick också övningar för att säkerställa besättningens och utrustningens funktion. Innan fartyget kan fortsätta sin färd ska Transport- och kommunikationsverket kontrollera att de brister som lett till stoppet har avhjälpts.
Finland arbetar för att förbättra säkerheten inom sjöfarten ute i världen
Finland har sedan den 11 december 2024 begärt försäkringsuppgifter av tankfartyg som trafikerar Östersjön. I Finlands ekonomiska zon får alla tankfartyg från Ryssland som transporterar råolja och oljeprodukter frågor om försäkringar.
Finland arbetar för säkerheten inom sjöfarten i flera olika forum, såsom EU, Internationella sjöfartsorganisationen (International Maritime Organization, IMO) och Europeiska sjösäkerhetsbyrån (European Maritime Safety Agency, EMSA).
- Finland bedriver aktivt internationellt påverkansarbete för att förbättra säkerheten på Östersjön. Östersjön är viktig med tanke på Finlands försörjningsberedskap och genom samarbete kan vi säkerställa att Östersjön hålls säker för sjöfart, säger minister Ranne.
Under det här året har Finland vid EMSA lyft fram situationen på Östersjön när det gäller den europeiska oljebekämpningsberedskapen. Finland mål är att EMSA ska inleda ett anbudsförfarande som gäller transport av ett beredskapsfartyg för oljebekämpning till norra Östersjön med europeiska medel.
Dessutom undertecknade Finland den 16 december 2024 ett uttalande om den så kallade skuggflottan. Utöver Finland undertecknades uttalandet även av Danmark, Estland, Tyskland, Island, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Sverige och Storbritannien.
Regeringen har också inlett en modernisering av den åldrande isbrytningsmaterielen. Finanspolitiska ministerutskottet förordade den 16 december 2024 en anskaffning av en ny isbrytare. Moderniseringen av den åldrande isbrytningsmaterielen inleds med denna anskaffning, och det långsiktiga programmet för utveckling av materielen väntas bli klart under 2025.
Mer information:
Begäran om intervju med minister Ranne:
Tuomas Sorsa, specialmedarbetare, tfn 0295 342 012, [email protected]
Försäkringscertifikat:
Tiina Ranne, regeringsråd, tfn 0295 342 036, [email protected]
Europeiska sjösäkerhetsbyråns oljebekämpningskapacitet:
Eero Hokkanen, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 342 021, [email protected]
Anskaffning av isbrytare:
Matleena Kurki-Suutarinen, regeringsråd, tfn 0295 342 043, [email protected]
Pressmeddelande 17.12.2024: Minister Ranne: Finland arbetar aktivt för att trygga sjöfarten på Östersjön
Pressmeddelande 16.12.2024: Finanspolitiska ministerutskottet förordade anskaffning av en ny isbrytare
Uttalandet från gruppen med kust mot Östersjön och Nordsjön
Utrikesministeriets pressmeddelande 16.12.2024: En grupp länder med kust mot Östersjön och Nordsjön riktar åtgärder mot den ryska skuggflottan