Hoppa till innehåll

Lantmäteriverket minskar sitt nätverk av verksamhetsställen för att motsvara efterfrågan

jord- och skogsbruksministeriet
Utgivningsdatum 19.9.2024 11.29
Pressmeddelande
Bild: Lantmäteriverket

Lantmäteriverket minskar sitt nätverk av verksamhetsställen så att det motsvarar efterfrågan på tjänster. Nätverket av verksamhetsställen minskar till 26 verksamhetsställen från nuvarande 35 verksamhetsställen. De verksamhetsställen som föreslås bli indragna har fungerat med tidsbokning på förhand, men möjligheten till förhandsbokning har inte utnyttjats. Största delen av Lantmäteriverkets tjänster överfördes till webben under covid-19-pandemin, och efterfrågan på ärendehantering genom kundbesök har heller inte återgått till den tidigare nivån.

De verksamhetsställen som ska läggas ner ligger i följande städer: Alajärvi, Ikalis, Kemijärvi, Nurmes, Närpes, Saarijärvi, Salo, Vittis och Ylivieska. Dessa verksamhetsställen har inte alls haft kundbesöksmöjlighet. Inom dessa områden har servicen skötts genom riksomfattande servicekanaler (elektroniska tjänster och telefontjänst, e-post) eller genom besök på andra verksamhetsställen. 

I fortsättningen kommer Lantmäteriverkets verksamhetsställen att ligga i Helsingfors, Tavastehus, Åbo, Lahtis, Kouvola, Villmanstrand, Joensuu, S:t Michel, Kuopio, Tammerfors, Jyväskylä, Björneborg, Vasa, Seinäjoki, Karleby, Kajana, Uleåborg och Rovaniemi samt Ålands verksamhetsställe i Mariehamn. Utöver dessa fortsätter den regelbundna kundservicen vid följande sju verksamhetsställen: Idensalmi, Ivalo, Kuusamo, Lojo, Borgå, Nyslott och Torneå. 

Jord- och skogsbruksministeriets förordning om Lantmäteriverkets servicepunkter med lokaliseringsorter träder i kraft den 1 januari 2025.

Produktivitetsprogrammet ligger också bakom

När det gäller kostnadsbesparingar till följd av lokaler har Lantmäteriverket uppställt som mål att nå besparingar på två miljoner euro före utgången av 2027 jämfört med 2023 års nivå (9,6 miljoner euro). Enligt de beräkningar som gjorts gäller besparingarna både små och stora verksamhetsställen på lika villkor.

Utvecklingen av Lantmäteriverkets lokaler och verksamhetsställen är ett sätt att öka produktiviteten och på så sätt svara på utmaningarna med allt stramare resurser. I och med att kunderna i större utsträckning har övergått till elektroniska tjänster har serviceresurser överförts från skötseln av ärenden på plats till att tillhandahålla telefontjänst, e-blanketter, e-post och chattjänst. Samtidigt som service över disk årligen har minskat och dess betydelse som servicekanal minskat i och med förändrade verksamhetsmodeller, har också arbetsmodellerna ändrats i riktning mot multilokalitet och på så sätt betydligt minskat mängden arbete som görs på plats i kontorslokaler.

Enligt programmet för statsminister Petteri Orpos regering ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster som kanal för att uträtta ärenden hos myndigheter. Förslaget förverkligar målen i den riksomfattande planen om tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner 2024-2027.

Lantmäteriverkets personal kan placeras i 26 verksamhetsställen

Hela Lantmäteriverkets personal kan placeras i 26 verksamhetsställen. Målet är att personalen vid de verksamhetsställen som läggs ned inte ska sägas upp utan att man med alla ska kunna kommas överens om en placering.

En reform som resulterar i 26 verksamhetsställen är i praktiken möjlig att genomföra under 2024-2027, varvid besparingarna realiseras under denna period. På så sätt kan man beakta ett tillräckligt förändringsstöd och övergångstider för personalen samt uppsägningstider för hyresavtal och övriga avtal som hänför sig till lokalerna.

Lantmäteriverkets servicekanaler är riksomfattande och de betjänar på båda inhemska språken. Nedläggningen av verksamhetsställen inverkar inte på Lantmäteriverkets svenska kundservice eller tillgång till tjänster. Nätverket av verksamhetsställen omfattar fortfarande hela landet. Omfattningen av nätverket av verksamhetsställen säkerställer tillgången till och den regionala täckningen av tjänster för kunderna. 

Förslaget om ändring av jord- och skogsbruksministeriets förordning om Lantmäteriverkets servicepunkter med lokaliseringsorter var på remiss 18.6.-13.8.2024. 

Jord- och skogsbruksministeriets förordning om Lantmäteriverkets servicepunkter med lokaliseringsorter 

Mer information vid jord- och skogsbruksministeriet   
Pentti Lähteenoja, överdirektör, tfn 0295 162 485, [email protected]