Tjänstearbetsgrupp har färdigställt sitt förslag om behandlingen av dispenser som gäller vitkindad gås och storskarv och om ersättandet av skador orsakade av fåglarna
Den tjänstemannaarbetsgrupp som berett frågan om överföring av vitkindad gås och storskarv till att omfattas av jaktlagen har slutfört sitt arbete. Arbetsgruppens betänkande har utarbetats i form av en regeringsproposition. Beredningen av helheten fortsätter vid jord- och skogsbruksministeriet.
Arbetsgruppen för överföring av vitkindad gås och storskarv till jaktlagen, som tillsatts av jord- och skogsbruksministeriet, har överlämnat sitt betänkande.
Arbetsgruppen hade till uppgift att utarbeta ett förslag till ändring av jaktlagen och viltskadelagen så att målen i regeringsprogrammet ska nås.
I regeringsprogrammet står följande: ”Onödiga jaktbegränsningar i fråga om livskraftiga arter, såsom storskarv och vitkindad gås, slopas och arterna överförs till att omfattas av jaktlagen. Samtidigt ser man till att näringsidkare får en rättvis ersättning för skador. Regeringen verkar för att arterna tas bort från fågeldirektivets förteckning över strikt skyddade arter. Kött av fåglar som omhändertagits med stöd av dispens ska kunna utnyttjas.”
I nuläget är vitkindad gås och storskarv fridlysta med stöd av naturvårdslagen. Jakt på arterna förbjuds i EU:s fågeldirektiv. Både vitkindad gås och storskarv är livskraftiga arter vars bestånd har ökat betydligt under de senaste åren. De ökade bestånden orsakar skador för jordbrukare och fiskare.
I betänkandet föreslås det att jaktlagen och naturvårdslagen ändras så att storskarv och vitkindad gås förblir fridlysta med stöd av naturvårdslagen, men att det i fortsättningen är möjligt att bevilja dispens från fridlysningen med stöd av jaktlagen.
Det föreslås att behandlingen av dispenser som gäller vitkindad gås och storskarv blir Finlands viltcentrals uppgift. Ansvaret för ersättning av skador orsakade av vitkindade gäss och finansieringen av förebyggandet av skador kvarstår hos miljöförvaltningen.
Arbetsgruppens förslag är det säkraste sättet att trygga ersättningarna till jordbrukarna.
Det blir möjligt att genom dispens eller anmälningsförfarande inneha och utnyttja fällda vitkindade gäss och storskarvar, med undantag för kommersiellt utnyttjande.
Arbetsgruppens förslag har utarbetats i form av en regeringsproposition utifrån skrivningarna i regeringsprogrammet. Miljöministeriet, NTM-centralen i Egentliga Finland, NTM-centralen i Norra Karelen och Finlands miljöcentral har anmält avvikande mening till propositionen.
Beredningen av helheten fortsätter vid jord- och skogsbruksministeriet.
Arbetsgruppen var enig om att Finlands mål bör vara att möjliggöra jakt på arterna genom en ändring av EU-lagstiftningen. I praktiken innebär detta att arterna tas upp i den förteckning över arter som får jagas som finns i bilaga II/A till EU:s fågeldirektiv. Alternativt ska arterna tas upp i förteckningen över medlemsstater där jakt är möjlig i bilaga II/B.
Att överföra arter från en lag till en annan i den nationella lagstiftningen påverkar inte arternas jaktbarhet om det inte görs ändringar i fågeldirektivets bilagor.
Mer information om beredningen i fråga om vitkindad gås och storskarv vid jord- och skogsbruksministeriet
Eija Kirjavainen, vilt- och fiskeråd, arbetsgruppens ordförande, tfn xx, [email protected]
Jussi Laanikari, konsultativ tjänsteman (anträffbar fr.o.m. den 29 september), tfn 040 733 6229, [email protected]
Sonja Falk, ministerns specialmedarbetare, tfn 050 911 4546, [email protected]
Länkar till beredningsmaterial i fråga om vitkindad gås och storskarv
Arbetsgruppens betänkande, avvikande meningar och annat material