Reformen av lagen om småbarnspedagogik stärkte barnens rätt till stöd
Reformen av stödet enligt lagen om småbarnspedagogik trädde i kraft den 1 augusti 2022. I samband med att lagen godkändes förutsatte riksdagen att genomförandet av och resurserna för stödet till barn inom småbarnspedagogiken ska följas upp. Undervisnings- och kulturministeriet har lämnat en utredning till riksdagens kulturutskott om behoven att ändra bestämmelserna om stödet till barn. Utredningen publicerades den 19 december 2024.
De viktigaste stora ändringarna i lagreformen var införandet av en princip om inkludering vid ordnandet av småbarnspedagogik samt bestämmelserna om tillhandahållande av allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken.
Slutsatsen är att reformen stärkte barnets rätt till det stöd som han eller hon behöver och förbättrade även vårdnadshavarnas rättsskydd. Enligt utredningen har reformen av stödet inom småbarnspedagogiken i sin helhet varit nödvändig och gått i rätt riktning.
Det finns dock fortfarande skillnader mellan kommunerna när det gäller det stöd som barnet får inom småbarnspedagogiken samt vilken form av stöd barnet kan få och vilka stödåtgärder barnet ges.
De viktigaste ändringsbehoven som kom fram i utredningen handlade bland annat om att förtydliga processen för förvaltningsbeslut och öka det administrativa kunnandet i kommunerna, att förtydliga det allmänna, intensifierade och särskilda stödet genom att fästa uppmärksamhet vid stödåtgärderna i enlighet med bestämmelserna om det förnyade stödet inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt att stärka inkluderingen inom småbarnspedagogiken. Enligt utredningen är det också viktigt att utveckla samarbetet mellan småbarnspedagogiken och välfärdsområdena och stärka den småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus.
Materialet i utredningen baserar sig på resultaten av forskningsprojekt som finansierats av undervisnings- och kulturministeriet samt på statistisk information som samlats in om förvaltningsbeslut som gäller stöd till barn. Dessutom har man utnyttjat bland annat resultaten av ett projekt som Nationella centret för utbildningsutvärdering genomförde 2022–2023 och som utvärderade genomförandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik.
Mer information: Tiina Linne, tfn 050 443 7954
Utredning om genomförandet av revideringen av stödet enligt lagen om småbarnspedagogik (sammandrag på svenska)