Hoppa till innehåll

Ibruktagandet av elektroniska tjänster i anslutning till vapenregistersystemet skjuts upp

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 19.12.2019 14.30
Pressmeddelande 111/2019

Ibruktagandet av de elektroniska tjänster som avses i skjutvapenlagen skjuts upp. Detta beror på att färdigställandet av polisens vapenregistersystem fördröjs. Statsrådet överlämnade den 19 december regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om upphävande av en lag om ändring av ikraftträdandebestämmelsen i en lag om ändring av skjutvapenlagen samt med förslag till lag om ändring av skjutvapenlagen, lag om ändring av ikraftträdandebestämmelsen i en lag om ändring av skjutvapenlagen samt lag om ändring av lagen om skjutbanor.

Orsaken till ändringen och upphävandet av ikraftträdandebestämmelserna är att ibruktagandet av polisens vapenregistersystem har försenats. Vissa bestämmelser om elektroniska tjänster träder i kraft och kan tillämpas först när vapenregistersystemet har tagits i bruk. Avsikten var att systemet tas i bruk den 1 mars 2020. Nu beräknas det att det nya vapenregistersystemet blir klar den 1 mars 2024.

I skjutvapenlagen och lagen om skjutbanor görs huvudsakligen tekniska ändringar. Lagarna avses träda i kraft den 1 mars 2020.

De totala kostnaderna för projektet för utveckling av vapenregistersystemet beräknas enligt nuvarande uppgifter uppgå till 7–10 miljoner euro för budgetåren 2020–2024. Underhållskostnaderna för systemet beräknas uppgå till 1–2 miljoner euro per år efter 2024, beroende på projektets faktiska totalkostnader.

Genomförandet av ändringarna av EU:s vapendirektiv förutsätter en tillfällig lösning innan vapenregistersystemet blir färdigt. En temporär lösning av överföringen av uppgifter beräknas kosta från 0,1 miljoner euro till och med upp till en miljon euro beroende på funktions- och tekniknivån för den tillfälliga lösningen.

De anslagsbehov som kostnaderna föranleder har inte beaktats separat under polisens omkostnadsmoment i budgetpropositionen för 2020 och inte heller i planen för de offentliga finanserna för 2021–2023. Beslut om finansieringen fattas i samband med beredningen av planen för de offentliga finanserna och statsbudgeten. Den statliga finansiering som åtgärderna kräver genomförs inom ramen för statsfinanserna, vid behov genom omfördelning av anslagen.  

Ytterligare information:
Tero Kurenmaa, avdelningschef, inrikesministeriet, tfn 0295 488 340, [email protected]
Janne Suuriniemi, chef för IT-förvaltningen, tfn 0295 481 706, [email protected]