Tillståndsärenden som gäller utlänningars vistelse överförs från polisen till Migrationsverket

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 6.2.2015 12.45
Typ:Pressmeddelande

Vid inrikesministeriet bereds ett förslag till överföring av vissa uppgifter inom migrationsförvaltningen från polisen och Gränsbevakningsväsendet till Migrationsverket. Överföringen gäller tillståndsärenden i fråga om utlänningars uppehållsrätt och en del av de uppgifter som anknyter till första skedet av asylförfarandet och som nu hör till polisen och Gränsbevakningsväsendet.

När det gäller tillståndsärenden sköter polisen för närvarande t.ex. beviljandet av fortsatta uppehållstillstånd och permanenta tillstånd samt registreringen av EU-medborgare. Utöver dessa överförs sannolikt bl.a. mottagande av medborgarskapsansökningar samt beviljande av främlingspass och resedokument för flykting till Migrationsverket.

Syftet med projektet är att utreda de bästa alternativen för kundservicen och omplaceringen av den personal som frigörs inom polisen till Migrationsverket.

När det gäller asylfrågor är målet att effektivisera myndighetsförfarandet och förtydliga rollerna för olika parter. I första hand övervägs en uppgiftsfördelning där polisen eller Gränsbevakningsväsendet tar emot ansökan och sköter registreringen efter vilket Migrationsverket behandlar och avgör ansökan.

Förutom mottagandet av ansökningarna och registreringen har polisen eller Gränsbevakningsväsendet för närvarande till uppgift att utreda sökandens identitet, resrutt och inresa.

Syftet med överföringen av uppgifterna är att förstärka Migrationsverkets ställning som den myndighet som ansvarar för utlänningsfrågor. Dessutom önskar man genom överföringen förbättra migrationsförvaltningens resultat och nå kostnadsbesparingar på lång sikt. Genom att klarlägga ansvarsfördelningen försäkrar man sig också om att förfarandena i samband med kundservicen och beslutsfattandet är enhetliga.

Tydligare arbetsfördelning mellan myndigheterna en fördel för den inre säkerheten

Att klarlägga arbetsfördelningen mellan myndigheterna effektiviserar inrikesministeriets arbete i den helhet som gäller en behärskad invandring.

Ändringen ger också en bättre utgångspunkt för utvecklingen av Migrationsverkets, polisens och Gränsbevakningsväsendets samarbetsmodell (MPG). Ur den inre säkerhetens synvinkel är det viktigt att ytterligare effektivisera myndighetssamarbetet i anslutning till inresa samtidigt som de olika parterna bättre kan koncentrera sig på sina kärnuppgifter.

Redan innan detta projekt inleddes utredde Polisstyrelsen och Migrationsverket på begäran av inrikesministeriet hur överföringen av uppgifterna kan genomföras och hur den eventuellt påverkar kunderna och myndigheterna.

Avsikten är att regeringens proposition om överföring av befogenheter överlämnas till riksdagen under vårsessionen 2016. Avsikten är att ändringarna ska träda i kraft år 2017.

Närmare information om projektet: www.intermin.fi/sv/lagberedning/overforing_av_tillstandsarendena_for_utlanningar_till_migrationsverket
På webbsidan kan du också beställa nyheter till din e-post om hur beredningen framskrider.

Ytterligare information:
överinspektör Katri Niskanen, tfn 0295 488 658
polisinspektör Joni Länsivuori, tfn 0295 488 582