Uppdaterad anvisning för planering av räddningsväsendets aktionsberedskap har publicerats

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 26.2.2025 13.05
Pressmeddelande

Anvisningen för planering av räddningsväsendets aktionsberedskap styr planeringen och organiseringen av räddningsverksamheten. Den uppdaterade anvisningen ger nya metoder för bland annat bedömning av servicebehovet och planering av aktionsberedskapen.

Anvisningen har beretts i brett samarbete och den ersätter den tidigare anvisningen från 2012. I inrikesministeriets arbetsgrupp har det ingått medlemmar från räddningsverken, regionförvaltningsverket och Räddningsinstitutet. Vid beredningen hördes dessutom andra experter på området. 

- De kriterier som fastställs i anvisningen för planering av räddningsväsendets aktionsberedskap stöder planeringen och genomförandet av servicenivån inom räddningsverksamheten, säger arbetsgruppens ordförande, räddningsöverinspektör Tommi Luhtaniemi från inrikesministeriets räddningsavdelning.

Planeringen och uppföljningen av räddningsväsendets aktionsberedskap påverkas i högre grad av omvärlds- och riskanalysarbetet och arbetet med att förebygga olyckor. Målet är att planeringen av aktionsberedskapen dokumenteras och verksamheten och informationen följs enhetligt på riksnivå.

Uppdateringen av anvisningen för planering av aktionsberedskapen har skrivits in i regeringsprogrammet.

De riskrutor som används vid planeringen av aktionsberedskapen ses över

I den uppdaterade anvisningen beskrivs planeringens olika faser från sedvanliga uppgifter till undantagsförhållanden. I anvisningen beskrivs också den prestationsförmåga som minst krävs av de formationer som deltar i räddningsverksamheten och de mål som ställts för formationernas aktionsberedskapstider. 

I anvisningen uppdateras grunderna för de riskrutor som används vid planeringen av aktionsberedskapen. Målen för räddningsverksamhetens aktionsberedskapstider enligt riskruta förblir i stort sett oförändrade.

- De nya riskrutorna grundar sig till stor del på olyckshistorien, men rutans riskklass påverkas även av våningsytan i rutan och riskklassen för de omgivande rutorna. Genom arbetet med att förebygga olyckor kan man påverka rutornas riskklasser och därigenom kraven på aktionsberedskapen, säger Luhtaniemi.

Utöver den riksomfattande modellen med riskrutor påverkas planeringen av räddningsväsendets aktionsberedskap av flera andra uppgifter. Till exempel i lokala objekt som kräver särskild granskning måste man utreda behovet av räddningsverksamhetens tjänster, planera aktionsberedskapen och dokumentera den.

Välfärdsområdena planerar räddningsväsendets tjänster enligt riskerna

Modellen för kalkylerad finansiering inom räddningsväsendet i välfärdsområdena ändras inte i och med anvisningen. De koefficienter som används vid finansieringen bestäms enligt finansieringslagen och finansieringsförordningen, alltså enligt den traditionella regressionsmodell som baserar sig på invånarantal och våningsyta. Finansieringsmodellen utvecklas för närvarande under ledning av finansministeriet.

- Välfärdsområdena kommer även i fortsättningen att bedöma behovet av räddningsverksamhetens tjänster och planera tjänsterna i områdena i enlighet med lokala, regionala och nationella risker och hot, men med beaktande av en nationellt enhetlig modell, säger Luhtaniemi.

Den uppdaterade anvisningen för planering av räddningsväsendets aktionsberedskap godkändes den 26 februari 2025. Anvisningen publiceras på svenska under våren. Vid uppföljningen av utfallet för innevarande år används den tidigare anvisningen. Året 2025 går åt till planering av aktionsberedskapen i enlighet med den nya anvisningen. Den nya verksamhetsmodellen börjar utnyttjas vid ingången av 2026.

Välkommen till ett infomöte för att höra om anvisningen

Ett allmänt infomöte om den uppdaterade anvisningen för planering av räddningsväsendets aktionsberedskap ordnas i Teams den 14 mars 2025 klockan 9–11. Alla som är intresserade av ämnet kan delta. 

Syftet med evenemanget är att presentera innehållet i den uppdaterade anvisningen och svara på frågor. Evenemanget spelas inte in. Vid infomötet behandlas endast offentliga frågor.

Du kan delta via länken nedan (öppnas i Teams):

Länk till infomötet 14.3. (infomöte på finska)

Mer information:

Tommi Luhtaniemi, räddningsöverinspektör, tfn 0295 488 387, [email protected] 
Olli Ryhänen, räddningsöverinspektör, tfn 0295 488 464, [email protected]

En trygg och kristålig rättsstat Orpos regeringsprogram