Hoppa till innehåll

Ändring av förordningen flyttar tyngdpunkten i stödet för distributionsinfrastruktur från personbilar till tung trafik

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 29.8.2024 16.54
Pressmeddelande
laddningsstation för elbilar

Statsrådet har utfärdat en förordning som ändrar förordningen om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas och förnybart väte i trafiken 2022–2025 (förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur). Genom stödprogrammet främjas de nationella målen för minskning av utsläppen från trafiken och EU:s mål som gäller tillräcklig täckning när det gäller elektriska laddningspooler för tung trafik och tankningsstationer för vätgas.

”Vi vill påskynda omställningen av drivmedel inom tung trafik. Därför beslutade vi i fjolårets budgetförhandlingar att avsätta 10 miljoner euro från spetsprojektet Ett rent energiland - Finland, särskilt för att bygga infrastruktur för ren laddning och tankning inom tung trafik," säger miljö- och klimatminister Kai Mykkänen.

I statsbudgeten för detta år har en bevillningsfullmakt på 10 miljoner euro reserverats för stöd för distributionsinfrastruktur under momentet för främjande av en offentlig infrastruktur för laddning av el och tankning av gas i trafiken (32.20.47). I och med den ändring av förordningen som träder i kraft flyttas tyngdpunkten i stödet nu från personbilar till stödjande av tung trafik. 

I fortsättningen riktas stödet endast till laddningspooler för tunga motorfordon (t.ex. fordonskombinationer och bussar), tankningsstationer för flytande förnybar gas samt tankningsstationer för väte som lämpar sig för alla fordon. Stödet riktas till projekt som på bästa sätt stöder uppkomsten av en marknad för alternativa drivkrafter för tung trafik, det vill säga icke traditionella bränslen som bensin och diesel.

Införandet av alternativa drivkrafter för tunga motorfordon är fortfarande på pilotstadiet. Ett täckande nätverk av laddningspooler och tankningsstationer är en förutsättning för att el-, gas- och vätgasdrivna fordon ska kunna bli vanligare.

Jämfört med det förordningsutkast som var på remiss har kraven på laddningspoolernas uteffekt lindrats i den förordning som nu träder i kraft så att en del av laddningspoolens uteffekt kan produceras med hjälp av ellager. Likaså kan biogas beviljas stöd även i fortsättningen, men dock endast i form av de minimis-stöd, där stödets maximibelopp är högst 300 000 euro/företag under tre år.

Modellen för anbudsförfarande i fråga om stödet ändras så att laddningspooler och tankningsstationer endast stöds mellan vissa körsträckor för att uppfylla de bindande målen i EU:s förordning om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) som gäller den geografiska täckningen av laddningspooler och tankningsstationer. Anbudsförfarandet ordnas av Energimyndigheten.

Förordningen om stöd för distributionsinfrastruktur anpassas också till de ändringar som gjorts i EU:s s.k. allmänna gruppundantagsförordning. Med iakttagande av gruppundantagsförordningen kan stöd beviljas utan förhandsanmälan till kommissionen.

I förordningen har från stödobjekten för stödet för distributionsinfrastruktur strukits projekt för laddningsstationer för lokal kollektivtrafik, för vilka stödet inte längre anses ha motsvarande aktiverande effekt. 

Infrastrukturstödet främjar genomförandet av AFIR-förordningen och Finlands plan för återhämtning och resiliens samt uppnåendet av målen i dem och därmed också minskningen av växthusgasutsläppen från trafiken. Med hjälp av stödet ökas tanknings- och laddningsinfrastrukturen och övergången till mer utsläppssnåla fordon främjas. 

Mer information: 
Olli Salo, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7322 
Pekka Grönlund, industriråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 506 4815