Handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen inleds 2027
Republikens president stadfäste den 30 december 2024 lagen om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen. Genom lagen genomförs EU:s reviderade utsläppshandelsdirektiv till den del som gäller handeln med utsläppsrätter för sektorn för separat uppvärmning av byggnader, vägtransportsektorn samt vissa ytterligare sektorer. Lagen träder i kraft den 1 januari 2025.
Genom det reviderade utsläppshandelsdirektivet inrättas inom EU en ny utsläppshandel som gäller bränsledistribution. Den omfattar utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn och syftar till att hjälpa medlemsstaterna att fullgöra sina skyldigheter vid ansvarsfördelningen.
Det nya systemet är i stor utsträckning enhetligt med den befintliga allmänna utsläppshandeln. Systemet omfattar hela EU och medför att den aktör som regleringen gäller är skyldig att skaffa det antal utsläppsrätter som motsvarar aktörens utsläpp. Direktivet medger emellertid ett betydande nationellt handlingsutrymme vid genomförandet av den nya utsläppshandeln.
Priset på fossila bränslen påverkas – beredning för att hantera konsekvenserna av utsläppshandeln fortsätter
I det tillväxtpaket som regeringen fattade beslut om vid ramförhandlingarna våren 2024 ingår att Finland ansluter sig till den nya utsläppshandeln när den inleds 2027. Regeringens beslut innebär att Finland inte använder sig av det uppskov med prissättningen som systemet med koldioxidskatt möjliggör.
Vid ramförhandlingarna kom regeringen också överens om att bereda ett återbäringssystem för så kallad yrkesdiesel för att kompensera den tunga yrkestrafiken för de stigande kostnader som följer av utsläppshandeln.
Utsläppshandeln inom bränsledistributionen höjer konsumentpriserna på fossila bränslen från och med 2027. Det är osäkert hur stor inverkan på priset blir, men med det pris på 50 euro för en utsläppsrätt som kommissionen har använt i sin bedömning skulle priseffekten bli 11–16 cent per liter beroende på bränsle.
Prisstyrningen av distributörernas utsläppshandel gäller koldioxid som frigörs vid förbränningen av bränslen. Enligt ministeriets uppskattning uppgick koldioxidutsläppen från de bränslen som omfattas av systemet till cirka 15 megaton (Mt koldioxidekvivalenter) 2021. Den nya utsläppshandeln bedöms minska koldioxidutsläppen med 0,33 megaton 2030. Bedömningen baserar sig på resultaten av projektet PEIKKO, som avslutades i juni 2024.
Finland beräknas i detta system få cirka 500 miljoner euro per år i auktionsinkomster från handeln med utsläppsrätter 2027–2030. Beräkningen är riktgivande, eftersom inkomsterna beror på utvecklingen av priset på en utsläppsrätt och storleken på auktionskvoten för respektive år.
I samband med revideringen av utsläppshandelsdirektivet inrättades också en social klimatfond som omfattar hela EU. Syftet med fonden är att minska konsekvenserna av den prishöjning som det nya utsläppshandelssystemet orsakar för utsatta hushåll, mikroföretag och transportanvändare. Miljöministeriet ansvarar i samarbete med de övriga ministerierna för att bereda en social klimatplan.
Vid budgetförhandlingarna den 3 september 2024 fattade regeringen beslut om att rikta Finlands utbyte från Europeiska sociala klimatfonden så att det stimulerar tillväxten i fråga om rena lösningar inom byggbranschen och infrastruktur för rena drivkrafter inom transportsektorn samt att på detta sätt och med andra insatser stödja social rättvisa i fördelningen av kostnaderna för klimatarbetet.
I riksdagens svar på regeringens proposition ingår ett uttalande där riksdagen förutsätter att regeringen följer utvecklingen av prisnivån på utsläppsrätter och bereder olika kompensationslösningar för att svara på en situation där priset på utsläppsrätterna höjer bränslepriserna oskäligt mycket.
Genomförandet av utsläppshandelssystemet sker stegvis
Enligt lagen ska en reglerad enhet som frisläpper bränsle för konsumtion ha ett utsläppstillstånd och en plan för övervakning av utsläpp. Sådana enheter ska övervaka och låta verifiera sina utsläpp från och med nästa år. Utgångspunkten är att den reglerade enheten ska vara den aktör som är punktskattskyldig för det bränsle som frisläppts för konsumtion. Det är möjligt att överföra skyldigheterna till en annan reglerad enhet, om så avtalas särskilt.
Överlämnandet av utsläppsrätter gäller motsvarande utsläpp från fossila bränslen som distribueras från och med 2027. Lagens tillämpningsområde omfattar frisläppande för konsumtion av sådana fossila bränslen som är avsedda för förbränning.
Lagen tillämpas inte på bränsle som är avsett för verksamhet som omfattas av lagen om utsläppshandel, på bränslen med nollutsläpp, på bränsle som levereras till försvaret, spårtrafiken eller kommersiella sjötransporter genom separat distribution eller på flygbensin eller flygfotogen avsedd för flygtransporter.
Energimyndigheten svarar för tillsynen över handeln med utsläppsrätter för bränsledistribution och är registermyndighet och auktionsförrättare.
Mer information:
Eleonoora Eilittä, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 235