Hoppa till innehåll

Patent- och registerstyrelsen samordnar utvecklingen av företagens digitala ekonomiförvaltning – 3,3 miljoner euro till digitaliseringen i budgeten för 2025

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 23.9.2024 15.43
Pressmeddelande

Den 23 september 2024 lämnade regeringen en proposition till riksdagen i syfte att utveckla företagens digitala ekonomiförvaltning och finansiera utvecklingsprojekt.

Avsikten är att Patent- och registerstyrelsen ska svara för styrningen av nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning. Dessutom ska Patent- och registerstyrelsen samordna utvecklingsarbetet så att de digitaliseringsprojekt som genomförs inom den offentliga förvaltningen och den privata sektorn bidrar till att nätverket fungerar effektivt. Vidare fogas till lagen en bestämmelse om en samarbetsgrupp för företagens digitala ekonomiförvaltning.

Patent- och registerstyrelsens nya uppgift och den finansiering som föreslås i samband med den möjliggör att det utvecklingsarbete som utförts inom projektet Företagets digitala ekonomi fortsätter i enlighet med målen i regeringsprogrammet. Enligt en utredning av utomstående experter som projektet Företagets digitala ekonomi låtit göra uppgår sparpotentialen för företagen och den offentliga sektorn till över 6 miljarder euro per år.

Regeringen har för avsikt att stödja övergången till realtidsekonomi bland annat genom att främja att verifikat från företagens affärsverksamhet förmedlas i digital form i realtid och på ett säkert sätt. Projektet Företagets digitala ekonomi, som avslutas vid utgången av 2024, är en del av Finlands program för hållbar tillväxt, vars genomförande stöds med medel ur EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF).

För utförandet av Patent- och registerstyrelsens nya uppgift föreslås ett anslag på 996 000 euro för 2025.
För de övriga ansvariga myndigheterna inom nätverket föreslås därtill anslag för 2025 enligt följande: 
För Statskontoret 725 000 euro för utveckling av användningen av affärshandlingar i digital, dvs. maskinläsbar, form (e-fakturor, upphandlingsmeddelanden, eKvitton) och för utvidgad standardiserad användning av sådana handlingar inom den offentliga förvaltningen och i företagen.
För Skatteförvaltningen 1 611 000 euro för fortsatt arbete för att minska den administrativa bördan av myndighetsrapportering samt för beredning av införandet av gemensamma lösningar för informationsförmedling (projekt för beredning av myndighetsrapportering).

Det föreslås att ovannämnda anslag, sammanlagt 3 332 000 euro, tas in under arbets- och näringsministeriets moment för utveckling av digitaliseringen, varifrån användningen av anslaget ska fördelas mellan ämbetsverken i enlighet med vad som beskrivs ovan.

Propositionen hänför sig till statsbudgeten för 2025. Den föreslagna lagen ska träda i kraft den 1 januari 2025. 

Mer information
Liisa Huhtala, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 062