Hoppa till innehåll

Utvärdering: Träningsservicen Sysselsätt skickligt har förbättrat företagens rekryteringskom-petens och färdigheter att vara arbetsgivare

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 19.6.2024 9.08 | Publicerad på svenska 20.6.2024 kl. 8.56
Pressmeddelande

Den riksomfattande träningsservicen Sysselsätt skickligt, som samordnas av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland och arbets- och näringsbyrån, har gett ensamföretagare och mikroföretag råd i frågor som gäller rekrytering, jobbsökning samt rollen som arbetsgivare. Enligt resultaten av utvärderingen har träningsservicen fungerat väl och motsvarat ett tydligt kundbehov.

Tjänsten Sysselsätt skickligt har genomförts skräddarsytt och med låg tröskel med beaktande av kun-dens behov. Enligt rapporten är företagen nöjda med servicekvaliteten. Den största nyttan med att delta i servicen ansågs vara att rekryteringskompetensen och färdigheterna att vara arbetsgivare förbättras.

Syftet med utvärderingen var att utreda hur den träningsservice för företag som avses i lagen om of-fentlig arbetskrafts- och företagsservice, som trädde i kraft 2022, fungerar och dess kvalitet samt att bedöma hur målen för lagstiftningen har uppnåtts. Lagstiftningens effektmål var att antalet arbetsgivar-företag ska öka, att företagen ska växa och att utmaningarna i fråga om tillgången på arbetskraft ska underlättas. På basis av rapporten kan målen för lagstiftningen anses ha uppnåtts. 

Servicen har avhjälpt bristerna i marknadens funktion i de företag som varit dess målgrupp och som inte har haft resurser för att utveckla sin egen rekryterings- och arbetsgivarkompetens eller beredskap att köpa servicen på marknaden. Det har inte upptäckts några konsekvenser som snedvrider konkur-rensen. Servicen är avsedd för alla ensamföretagare och mikroföretag. Servicen har stärkt företagarnas förståelse för att vara arbetsgivare, arbetsgivarens skyldigheter och sätten för ledning. Genom den skräddarsydda servicen har dessutom företagarens kompetens när det gäller att bedöma rekryterings-behoven och i större utsträckning utveckla den egna affärsverksamheten stärkts.

En betydande del av de företag som ansökt om service har inte fått offentligt stöd för företagsfinansie-ring innan de sökte servicen. Mervärdet av det offentliga stöd som riktats till tjänsten har varit bety-dande, eftersom en stor del av företagen inte skulle ha skaffat servicen utan offentlig finansiering.

Antalet löntagare ökade i de företag som deltog i servicen

Enligt utvärderingen ökade antalet anställda bland de företag som deltog i servicen under perioden januari–augusti 2023 på basis av uppgifter i Statistikcentralens inkomstregister i 26,2 procent av före-tagen under en granskningsperiod på tre månader. En granskning som baserade sig på en statistisk jäm-förelse kunde dock göras i utvärderingen endast för en period av tre månader, vilket kan vara en för kort tidsperiod för att bedöma de slutliga sysselsättnings- och kostnadseffekterna av servicen. Syssel-sättningseffekterna av servicen syns starkare i den målgrupp till vilken man i första hand har försökt rikta servicen: företag med färre än 5 anställda som varit verksamma i 1–5 år.

Av företagen meddelade 23 procent att deltagandet i servicen ledde till anställning av en ny person eller rekrytering av arbetskraft. Cirka 20 procent av företagen var intresserade av internationell rekry-tering.

Utvecklingsförslag: mer information om träningsservicen till beredarna av reformen av arbets- och näringstjänsterna

I utvecklingsförslagen till utvärderingen lyfts det fram att kännedomen om servicen Sysselsätt skickligt som fått positiv respons från företag bör ökas bland beredarna av reformen av arbets- och närings-tjänsterna i kommuner och sysselsättningsområden. I och med reformen av arbets- och näringstjäns-terna överförs ansvaret för att ordna de arbets- och näringstjänster som för närvarande omfattas av statens organiseringsansvar från och med ingången av 2025 till kommunerna och sysselsättningsområ-dena.

I utvecklingsförslagen konstateras dessutom att den riksomfattande konkurrensutsättningen av tjänste-producenterna på ett samordnat sätt har varit fungerande och kostnadseffektiv. När arbets- och nä-ringstjänsterna överförs till kommunerna och sysselsättningsområdena ska särskild uppmärksamhet fästas vid samordningen av tjänsteupphandlingen och samarbetet över gränserna mellan sysselsätt-ningsområden. Dessutom kan man överväga om företagsträning även i fortsättningen ska produceras på riksnivå. Detta skulle medföra klara fördelar med tanke på ordnandet av tjänsterna.

Rapporten genomfördes av MDI på uppdrag av arbets- och näringsministeriet. Rapporten genomfördes mellan september 2023 och mars 2024.

Mer information: 
Tiina Oinonen, konsultativ tjänsteman, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 9295, [email protected]
Juho Nyman, ledande expert, MDI/FCG, tfn 050 321 8790, [email protected]