Hoppa till innehåll

I år presenterar kulturmiljödagarna hänförande rutter – välj ut intressanta besöksmål ur kampanjen Reittien lumoa

miljöministeriet
Utgivningsdatum 15.2.2024 11.35 | Publicerad på svenska 15.2.2024 kl. 11.49
Nyhet
Retkeilijöitä kiipeämässä portaita Repoveden kansallispuistossa.

Årets tema för Europeiska kulturmiljödagarna, Rutter och korsningar, leder och nätverk, bjuder in oss att utforska hänförande rutter och intressanta nätverk. Kampanjen Reittien lumoa, som inspirerats av årets tema, tipsar om olika besöksmål som det lönar sig att bekanta sig med.

Vår omgivning består av rutter och leder som uppstått vid olika tidpunkter. De gör det möjligt för människor, varor, färdigheter, kunskaper och idéer att röra sig. Gamla och nya leder förenar samhällen och skiljer dem ibland också åt från varandra.

Osynliga och synliga korsningar finns längs varje led och i orters och personers historia. Knutpunkterna för trafiken har en nära koppling med de nätverk som människorna skapar när de umgås med varandra, till exempel i sina hobbyer.

Kampanjen Reittien lumoa, som inleddes i dag, presenterar på Facebook och Instagram olika besöksmål som finns längs rutter och nätverk. I kampanjen ingår turistrutter och nätverk av museer. Kampanjen lyfter också fram Europarådets kulturvägar, som bidrar till en hållbar kulturturism. Det är viktigt att värna om de befintliga kulturmiljöobjekten med tanke på såväl den lokala attraktionskraften som klimatförändringarna och förlusten av biologisk mångfald.

Många av de objekt som ingår i kampanjen för oundvikligen tankarna till sommaren. Med hjälp av dem kan man redan göra upp sommarplaner och välja intressanta besöksmål för semesterperioden. På många objekt ordnas offentliga evenemang på sommaren och i september i samband med Europeiska kulturmiljödagarna.

De objekt som ingår i kampanjen presenteras under våren på Europeiska kulturmiljödagarnas Facebook- och Instagramsidor. Kampanjen pågår fram till midsommaren.

Tipsa om besöksmål och dela stämningar från rutterna

Alla kan tipsa om besöksmål och dela stämningar från rutterna och nätverken i sociala medier under hashtaggen #ReittienLumoa. Man kan också använda hashtaggarna #Kulttuuriympäristöpäivät, #EnchantingRoutes och #EuropeanHeritageDays.

Kampanjen genomförs av miljöministeriet, Museiverket och Finlands Hembygdsförbund i samarbete med olika aktörer.

Mer information

Hanna Hämäläinen
miljöministeriet
[email protected]

Tillbaka till toppen