Miljöministeriet begär utlåtanden om ändringar i miljöskyddslagen med anledning av ändringar i EU:s lagstiftning om industriutsläpp
Miljöministeriet föreslår ändringar i miljöskyddslagen på grund av ändringar i EU:s direktiv om industriutsläpp. De viktigaste ändringarna gäller bland annat en utvidgning av direktivets tillämpningsområde, gränserna för utsläpp från industrianläggningar och krav på ett miljöledningssystem och en övergångsplan. Utlåtanden om propositionen om ändring av miljöskyddslagen kan lämnas fram till den 13 februari 2026.
Europeiska kommissionen offentliggjorde den 5 april 2022 förslag till revidering av direktivet om industriutsläpp och EU:s förordning om utsläppsportaler. Direktivet om ändring av direktivet om industriutsläpp offentliggjordes den 15 juli 2024. Medlemsstaterna ska sätta ändringarna i kraft nationellt senast den 1 juli 2026. Direktivet om industriutsläpp reglerar utsläpp till luft och vatten från de största industriella anläggningarna och djurstallarna.
Nya industriella anläggningar och djurstallar omfattas av direktivet
Direktivet kommer i fortsättningen också att gälla bland annat metallmineralgruvor, batteriindustrin och allt fler svin- och fjäderfägårdar. I Finland finns omkring 900 industrianläggningar eller stora djurstallar som omfattas av det nuvarande direktivet. Till följd av ändringsdirektivet ökar antalet anläggningar inom direktivets tillämpningsområde till cirka 1 000 industriella anläggningar och djurstallar. Att metallmineralgruvor inkluderas berör nio gruvor i Finland. Till tillämpningsområdet fogades cirka 100 svin- och fjäderfägårdar.
Miljöskyddslagen (527/2014) innehåller bestämmelser om de miljötillstånd som krävs av industriella anläggningar och djurstallar. Dessa fastställer de tillståndsvillkor som gäller för de enskilda industriella anläggningarnas utsläpp. Utsläppsgränserna för industriella anläggningar ska i fortsättningen motsvara de strängaste möjliga utsläppsnivåer som kan uppnås med tekniker enligt slutsatserna om bästa tillgängliga teknik. Det ska dock fortfarande vara möjligt att avvika från dessa nivåer om kostnaderna är oskäliga i förhållande till de miljövinster som kan uppnås. Verksamhetsutövaren ska i sin ansökan utreda möjligheten att uppnå den lägsta nivån i det intervall som gäller utsläppsnivåer och den strängaste möjliga utsläppsnivå som kan uppnås i anläggningen. När det gäller miljöprestanda kan det i fortsättningen ställas bindande krav i miljötillstånden, om sådana har ställts i slutsatserna om branschen. Utöver lagstiftningsändringarna behöver det göras ändringar i exempelvis informationssystem och befintliga anvisningar.
Det föreslås att det till miljöskyddslagen fogas ett nytt krav på införande av miljöledningssystem i alla industriella anläggningar.
Samtidigt begärs utlåtanden om ändringar i förordningen om miljöskydd och andra förordningar som utfärdats med stöd av miljöskyddslagen med anledning av direktivet om ändring av direktivet om industriutsläpp.
Finlands miljöcentral publicerade den 5 december 2025 en bedömning av konsekvenserna av ändringsdirektivet i Finland.
Europeiska kommissionen lade den 10 december 2025 fram lagstiftningsförslag om ändringar i innehållskraven för vissa direktiv och förordningar som rör miljölagstiftningen i syfte att minska den administrativa bördan för företag. Förslagen påverkar det utkast till regeringsproposition som nu är på remiss. Kommissionens förslag tar bort eller minskar vissa krav i ändringen av direktivet om industriutsläpp. Dessa ändringar beaktas vid behov i den fortsatta beredningen av utkastet till regeringsproposition efter remissförfarandet.
Mer information
Jaakko Kuisma (anträffbar från och med den 12 januari 2026)
miljöråd
tfn 0295 250 442
[email protected]
Eeva-Maija Puheloinen (anträffbar från och med den 7 januari 2026)
regeringssekreterare
tfn 0295 250 302
[email protected]
Konsekvensbedömningen:
Kaj Forsius (anträffbar från och med den 7 januari 2026)
projektchef
tfn 029 525 1119
[email protected]
Päivitetyn teollisuuspäästödirektiivin vaikutukset Suomessa (Syke)