Rådet för bedömning av lagstiftningen
De ekonomiska konsekvenserna av totalreformen av utkomststöd har bedömts väl
Rådet för bedömning av lagstiftningen har gett social- och hälsovårdsministeriet ett utlåtande om lagförslaget till totalreformen av utkomststöd. Lagförslagets ekonomiska konsekvenser för såväl hushåll som de offentliga finanserna har beskrivits i omfattande grad. Konsekvensbedömningen i lagförslaget bör dock på vissa ställen preciseras.
Genom lagförslaget förnyas utkomststödet på många olika sätt. För sökande av utkomststöd föreskrivs en mer bindande skyldighet att ansöka om en primär förmån eller anmäla sig som arbetslös arbetssökande i stället för utkomststöd. Om personen inte ansöker om primära förmåner i förhållande till utkomststödet eller anmäler sig som arbetslös arbetssökande, kunde utkomststödets grunddel sänkas med 50 procent. Utkomststödets grunddel kunde dessutom sänkas om utbetalningen av utkomststödsmottagarens arbetslöshetsförmån har avbrutits på grund av de sanktioner som föreskrivs i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Minskningen uppgår till 20 procent under den första månaden och därefter till 40 procent. Syftet med lagförslaget är att tydliggöra utkomststödets karaktär av en stödform som beviljas i sista hand, stärka de offentliga finanserna och förebygga marginaliseringen av unga.
Lagförslaget ger en bra uppfattning om bakgrunden till frågan samt målsättningarna och de viktigaste förslagen med avseende på den. I lagförslaget har i omfattande grad bedömts förslagets konsekvenser för hushållens ställning. Av konsekvenserna för hushållen har gjorts beräkningar och simuleringar. I lagförslaget specificeras också de kostnader eller besparingar som de föreslagna ändringarna medför för de offentliga finanserna. Dessutom innehåller utkastet till förslag en sammanfattande tabell över effekterna av de föreslagna ändringarna vilket är positivt.
Lagförslagets konsekvenser för de grundläggande och mänskliga rättigheterna hos personer som ansöker om utkomststöd ska preciseras. Till exempel kan personens rätt till oundgänglig försörjning och omsorg i och med lagförslaget väsentligt försvagas om personen själv inte kan ta hand om dessa frågor?
I lagförslaget bör dessutom bedömas hur de föreslagna ändringarna påverkar samarbetet mellan Folkpensionsanstalten och välfärdsområdena. Vilka konsekvenser har de föreslagna ändringarna för ordnande av socialvården i fortsättningen? Vilka konsekvenser har lagförslaget för den klient som behöver socialservice?
Rådet för bedömning av lagstiftningen har yttrat sig om regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om utkomststöd, 64 § i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården och 10 § i lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (projektnummer: STM154:00/2024), som social- och hälsovårdsministeriet överlämnade till rådet per e-post den 25 augusti 2025.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition väl uppfyller kraven i anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning. Rådet rekommenderar att utkastet till regeringens proposition kompletteras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.
Mer information: Essi Römpötti, ledande specialsakkunnig, sekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 125 och Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202.
Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som ger utlåtanden om utkast till regeringspropositioner och konsekvensbedömningarna i dem.