Finlands nationella ljudlandskap fick erkännande i London

utrikesministeriet
Utgivningsdatum 5.12.2025 11.22 | Publicerad på svenska 5.12.2025 kl. 11.30
Typ:Pressmeddelande

Finlands nationella ljudlandskap ”Ääniä” fick erkännande vid en tävling som ägde rum i London och som fokuserade på platsvarumärken. Den helhet av musikstycken som komponerats av Lauri Porra uppmärksammades i den globala tävlingsserie som bedömer det strategiska genomförandet av arbetet med att främja bilden av landet. Ljudlandskapet publiceras på flera streamingtjänster den 5 december 2025, inför självständighetsdagen.

Foto: Perttu Saksa / Design: Antero Jokinen

Finlandsbilden främjas med musik

För ett år sedan på självständighetsdagen lanserade Finland som första land i världen ett ljudlandskap. Denna helhet beställdes av Finland Promotion Board och komponerades av Lauri Porra. Den består av 15 musikstycken som är inspirerade av den finländska naturen och stämningen.

Syftet med ljudlandskapet är att musiken ska förmedla teman som är viktiga för Finland, såsom naturen, stillhet, autenticitet, hög kvalitet och lycka i vardagen. Syftet är också att verken ska stärka de kulturrelaterade föreställningarna om Finland genom att ge en upplevelse som överskrider språkmurar och inte begränsas av plats och resmöjligheter.

Erkännande i den globala tävlingsserien

City Nation Place Awards ordnas i London och delar årligen ut pris för världens bästa kampanjer och åtgärder inom platsvarumärken. Finlands nationella ljudlandskap kom till final i den tävlingsserie som bedömer de bästa strategiska genomförandena.

Ääniä fick utmärkelsen Highly Commended särskilt för väl uppnådda strategiska mål; juryn berömde Finland för det innovativa sättet att väcka en känslomässig närhet till landet genom ett ljudlandskap. De ansåg att Finland kan stärka uppfattningen om varumärket genom att föra fram kreativiteten och det kulturella djupet vid sidan om de styrkor som redan är kända.

Finländskt rum och finländsk stillhet vid Metropolitan Museum of Art

Ääniä har rönt uppskattning både i Finland och ute i världen: ljudlandskapets webbplats har haft över 50 000 unika besökare från 90 länder. De flesta besökarna är från Finland, Storbritannien och Förenta staterna. Ljudlandskapet har också spelats upp vid evenemang som ordnats vid Finlands ambassader runtom i världen och det har framförts på konserter både i Sydamerika och Asien. Den senaste framgången för ljudlandskapet är att det spelades upp vid Metropolitan Museum of Art i New York när utställningen av Helene Schjerfbecks verk invigdes.

”Finlands ljudlandskap har använts i stor utsträckning vid våra beskickningar och evenemang. Porra har komponerat ett verk som är inspirerat av landskapet och stämningen i Finland och som ger våra gäster en känsla av Finland och den finska kulturen överallt i världen” säger ambassadören för kultur och kreativa branscher Paula Parviainen.

Ljudlandskapet Ääniä finns tillgängligt inte endast för beskickningarna och Finlandsbilden, utan för vem som helst som behöver lugnande musik.

Ääniä: Finland’s Official Soundscape finns på streamingtjänsterna och på adressen finland.fi/soundscape.

Ytterligare information och intervjuförfrågningar

  • Meira Pappi, ledande specialsakkunnig i Finlandsbilden och kommunikation, utrikesministeriet, 0295 351 367
  • Utrikesministeriets e-postadresser har formen [email protected]
  • Enheten för offentlig diplomati vid utrikesministeriet sköter sekretariatet för Finland Promotion Board som drar upp riktlinjer för att främja Finlandsbilden.