Hoppa till innehåll

Preliminär överenskommelse i EU om användningen av utsläppssnåla bränslen i sjötransporter, vintersjöfarten beaktades väl

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 23.3.2023 10.04 | Publicerad på svenska 29.3.2023 kl. 9.56
Pressmeddelande

Europeiska unionens medlemsstater, parlamentet och kommissionen har nått en preliminär överenskommelse om användningen av förnybara och utsläppssnåla bränslen inom sjötransporter. Enighet om den så kallade FuelEU Maritime-förordningen nåddes vid trepartsförhandlingar den 22 mars 2023. Den uppnådda överenskommelsen beaktar väl Finlands särdrag i fråga om vintersjöfarten. Överenskommelsen ska antas vid ministerrådets möte.

I juli 2021 lade Europeiska kommissionen fram ett förslag till förordning om marina bränslen som en del av EU:s klimatpaket, dvs. 55%-paketet. Förordningen förutsätter att fartyg gradvis övergår till alternativa bränslen. Från och med 2025 uppställs för fartygen med fem års mellanrum ett skärpt mål för minskning av växthusgasintensiteten i den energi som används.

Dessutom åläggs containerfartyg och passagerarfartyg från och med 2030 en skyldighet att i hamnarna använda landström eller annan nollutsläppsteknik. Under förhandlingarna skärptes målen angående minskning av växthusgasintensiteten på Europaparlamentets begäran.  

Finlands påverkan i fråga om beaktandet av vintersjöfarten belönades

För Finland har det i förhandlingarna varit viktigt att säkerställa en tillräcklig ambition och att medlemsstaternas konkurrenskraft ska beaktas. Finlands förslag i fråga om underlättande av vintersjöfarten togs redan temporärt in i den allmänna riktlinje som EU:s medlemsstater antog den 2 juni 2022. Nu åstadkom vi förbättringar i underlättandet. Det underlättande som beviljas på basis av fartygens isklass ska gälla permanent och underlättandet för drift i is till utgången av 2034.

- Finland har arbetat aktivt och långsiktigt i EU för att vintersjöfarten ska beaktas i förordningen. Jag är relativt nöjd med resultatet. Överenskommelsen vittnar om ett lyckat arbete, säger kommunikationsminister Timo Harakka. Minister Harakka tackar också finländska parlamentsledamöter som haft en viktig ställning i parlamentet för deras insats för vintersjöfarten.

EU:s 55 %-paket innehåller också andra kommissionsinitiativ som påverkar sjötransporter. I december 2022 kom EU överens om att inkludera sjötransporterna i utsläppshandeln från och med 2024. Det finns ännu inte uppgifter om alla detaljer i överenskommelsen om FuelEU Maritime-förordningen.

Vad händer härnäst?

Härnäst ska den preliminära överenskommelsen behandlas av medlemsländerna i Ständiga representanternas kommitté (Coreper). Efter det är avsikten att förslaget till förordning ska godkännas vid ministerrådets möte och det behöver också parlamentets officiella godkännande. Förordningen kommer att träda i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.

Ytterligare information:

Johanna Juselius, specialmedarbetare, tfn 0295 342 141, [email protected]

Niina Honkasalo, konsultativ tjänsteman, tfn 050 302 8123, [email protected], Twitter @HonkasaloNiina

Pressmeddelande 2.6.2022:Finlands mål beaktades väl i den överenskommelse som nåddes om EU:s klimatpaket i transportrådet
Europeiska unionens råd: FuelEU Maritime initiative: Provisional agreement to decarbonise the maritime sector