Rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation har uppdaterats

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 22.8.2023 11.01 | Publicerad på svenska 23.8.2023 kl. 9.11
Typ:Pressmeddelande

Rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation 2023 har färdigställts. De snabba förändringarna i kommunikationsmiljön och erfarenheterna av de senaste årens kriser har gett anledning att uppdatera den föregående rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation från 2016.

Informationsmiljöns kraftiga omvälvning har fått mer fart av de senaste årens kriser, såsom covid-19-pandemin och Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Den långvariga turbulensen har satt människors mentala kristålighet på prov och påverkat hur man tar emot statsförvaltningens budskap och hur man upplever kommunikationen.

I den uppdaterade rekommendationen redogörs det förutom för förändringarna i omvärlden också för hur sociala mediers roll och behovet av kommunikation via flera kanaler har accentuerats sedan 2016. Samtidigt måste man beakta olika negativa fenomen med anknytning till sociala medier och andra oväntade utvecklingsförlopp.

Under de senaste åren har myndighetskommunikation direkt till medborgare, kunder och tjänsteanvändare fått en klart viktigare roll. Kundkommunikation behandlas i den nya rekommendationen mer ingående än tidigare.

Även riktlinjerna för ledningskommunikation och intern kommunikation har uppdaterats.

En mer omfattande revidering inleds när man fått erfarenhet av den nya offentlighetslagen

Vid revideringsarbetet har man tagit hänsyn till att också lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet revideras som bäst. Avsikten är att rekommendationen ska ses över mer ingående när den nya lagen har trätt i kraft och man har hunnit få tillräcklig praktisk erfarenhet av den. 

I rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation fastställs de värderingar som styr kommunikationen och redogörs för betydelsen av dem. Dessutom beskrivs verksamhetsmodellen för statsförvaltningens kommunikation. Rekommendationen ligger till grund för de kommunikationsstrategier och andra kommunikationsanvisningar som organisationerna inom statsförvaltningen själva upprättar och som ska omsätta principerna i rekommendationen i handling.

Rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation är uttryckligen en rekommendation, och den är avsedd att styra arbetet för alla anställda inom statsförvaltningen. För kommunikatörer inom statsförvaltningen ordnas under hösten utbildning om rekommendationen.

Den arbetsgrupp som beredde uppdateringen av rekommendationen lade fram ett förslag till rekommendation som kunde kommenteras i justitieministeriets tjänst utlåtande.fi från den 7 till den 28 juni.

Ytterligare information: Jyri Rantala, arbetsgruppens ordförande, statsrådets biträdande kommunikationsdirektör, tfn 050 563 3029, och Aapo Riihimäki, arbetsgruppens vice ordförande, specialsakkunnig i kommunikation, tfn 050 471 3020, statsrådets kansli