Hoppa till innehåll

Statsrådet förbereder finansiering av Finnair

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 16.12.2020 10.02 | Publicerad på svenska 16.12.2020 kl. 14.49
Pressmeddelande 791
Finnairs flygplan på flygfält

På grund av den andra vågen av coronaviruset har flygtrafiken inte kunnat återhämta sig från coronakrisen på det sätt som väntades i somras, vilket har inverkat särskilt på trafikläget i Finland. Exempelvis använder Finnair fortfarande bara cirka tio procent av sin kapacitet, och bolagets verksamhet går med förlust. Reserestriktionerna och pandemin har gett och fortsätter att ge bolaget omfattande förluster.

Statsrådet har inlett förberedelser för finansieringsarrangemang för att stödja Finnair. Statens eventuella finansieringsarrangemang uppgår till högst 400 miljoner euro, som är kvar av det anslag på 700 miljoner euro som riksdagen beviljade i våras. Finansieringen beviljas som hybridlån som stärker bolagets eget kapital i bokföringen. Det slutliga beslutet om ett eventuellt finansieringsarrangemang fattas av statsrådets allmänna sammanträde. För arrangemanget söks inga nya medel ur statsbudgeten.

”Staten har förbundit sig till uppgiften som ansvarsfull ankarinnehavare i Finnair. Finlands geografiska läge är utmanande och därför klarar vi oss inte utan fungerande flygförbindelser. Flygtrafiken är av stor betydelse med tanke på såväl näringslivet som fritiden, både i Finland och internationellt. De täckande förbindelser som Finnair erbjuder är viktiga för landskapens och regionernas livskraft, turismen och exportindustrin”, konstaterar Europa- och ägarstyrningsminister Tytti Tuppurainen.

I våras stödde staten Finnair genom att delta i bolagets aktieemission i förhållande till sin ägarandel och genom att bevilja en garanti på 90 procent för bolagets arbetspensionslån.

I statsrådets ägarpolitiska principbeslut fastställs det att en grundläggande värdering inom alla statliga bolag ska vara företags- och samhällsansvar, och att bolagen i sitt beslutsfattande också ska beakta verksamhetens sociala, regionala och miljömässiga konsekvenser.

”Som en del av det övriga ägarstyrningsarbetet förutsätter jag att Finnair minskar sina utsläpp i enlighet med sitt ansvarsprogram. Ärendet kommer att följas upp, och vi för en aktiv dialog om det i enlighet med god förvaltningssed”, betonar minister Tuppurainen.

Finnair offentliggjorde i mars ett ambitiöst ansvarsprogram, enligt vilket bolaget före utgången av 2025 ska halvera sina nettoutsläpp jämfört med 2019 års nivå och bli klimatneutralt senast 2045.

Det kommande finansieringsarrangemanget förutsätter godkännande av Europeiska kommissionens konkurrensmyndighet i enlighet med Europeiska unionens regler om statligt stöd. Finnair är ett bolag av strategiskt intresse för staten och har betydande positiva multiplikatoreffekter med tanke på flygtrafikklustret och flygförbindelserna.


Ytterligare information: Tino Aalto, specialmedarbetare, statsrådets kansli, [email protected], tfn 050 436 9188, Kimmo Viertola, avdelningschef, statsrådets kansli, [email protected], tfn 0295 160 026, och Minna Pajumaa, finansråd, statsrådets kansli, [email protected], tfn 0295 160 147
Förfrågningar om intervjuer med minister Tuppurainen: Emilia Tervonen, specialmedarbetare, statsrådets kansli, [email protected], tfn 050 552 0676