Utredning: Den allmänna intressebevakningen är professionell, men klientbemötandet och samarbetsrutinerna behöver utvecklas
Enligt en färsk utredning är personalen inom den allmänna intressebevakningen professionell, och tjänsterna upplevs i huvudsak vara välfungerande. Det finns dock utvecklingsbehov när det gäller klientorienteringen och att förbättra klienternas, dvs. huvudmännens påverkansmöjligheter. Utredningen ingår i ett projekt som har finansierats av statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet och som genomförts av Owal Group Oy i samarbete med Centret för välfärdsrätt vid Östra Finlands universitet.
De allmänna intressebevakarna, myndigheterna, intressenterna och huvudmännens närstående upplever också att den långa processen för förordnande av intressebevakning är en utmaning. Klientstrukturen inom den allmänna intressebevakningen har förändrats under de senaste åren genom att antalet minderåriga huvudmän har ökat avsevärt. Dessutom upplevs även antalet klienter med multiproblematik ha ökat. Det är särskilt skillnaderna i befolkningsstrukturen och i servicestigarna inom social- och hälsovårdstjänsterna som skapar skillnader mellan rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten.
Dessa observationer framgår av rapporten ”Selvitys yleisen edunvalvonnan palveluista” (ung. Utredning om tjänsterna inom den allmänna intressebevakningen). I utredningen granskades hur väl huvudmännens rättigheter inom den allmänna intressebevakningen tillgodoses i det nuvarande servicesystemet, vilken typ av förändringar som har skett i servicestrukturen och vilka regionala skillnader det eventuellt finns i kvaliteten på och tillgängligheten till tjänsterna. Utredningen var flermetodisk och den inkluderar en omfattande översikt över erfarenheterna av intressebevakningstjänster hos huvudmän inom den allmänna intressebevakningen och deras närstående, intressenter inom intressebevakningen, myndigheter samt allmänna intressebevakare och intressebevakningssekreterare.
Klientbemötandet och samarbetet med olika aktörer påverkar upplevelsen av servicekvaliteten
Merparten av de aktörer som hördes i utredningen upplevde att de allmänna intressebevakarna är professionella i sitt arbete. De allmänna intressebevakningstjänsterna ansågs också motsvara uppgifterna enligt lagen om förmyndarverksamhet. Upplevelsen av hur väl servicelöftet inom intressebevakningen infrias beror i avsevärd omfattning på intressebevakarens klientservicekompetens och förmåga att bemöta klienten. Utredningen visar att intressebevakningen gör det möjligt för huvudmännen att leva ett självständigt liv och försäkrar dem om att deras ärenden sköts på ett professionellt sätt.
Även om intressebevakarna ansågs vara professionella, upplevdes det finnas brister i kompetensen hos representanterna för intressebevakningen i fråga om social- och hälsovårdstjänsterna och servicestrukturen. Dessutom finns det variationer mellan regionerna i samarbetet med olika myndigheter och intressenter. Bådadera har en inverkan på kvaliteten på den service som huvudmännen får. Å andra sidan påverkar även förståelsen av innehållet i tjänsterna och förväntningarna på dem upplevelsen av den allmänna intressebevakningen.
Utredningen visar att i fråga om personalens kompetens inom den allmänna intressebevakningen bör man framöver fästa uppmärksamhet vid bemötandet av olika klientgrupper och klientservicekompetensen. Intressebevakarnas specialkompetens bör utnyttjas i större utsträckning än för närvarande och stärkas genom att koncentrera klientgrupperna. Särskilt när det gäller minderåriga huvudmän behöver de nuvarande arbetssätten förenhetligas och servicekedjorna utvecklas tillsammans med de övriga aktörerna. Dessutom behöver ytterligare uppmärksamhet fästas vid klientorienteringen i tjänsterna och mer välfungerande samarbetsrutiner skapas med olika intressenter. För att stödja samarbetet behöver kommunikationen och informationen om tjänsterna inom den allmänna intressebevakningen stärkas, vilket ökar kännedomen om tjänsternas innehåll och mål. En viktig utvecklingsrekommendation gäller även att utveckla och påskynda processen för förordnande av intressebevakning för att trygga huvudmännens intresse.
Mer information: Taru Aihinen, senior konsult, Owal Group Oy, tfn +358 40 721 5084 [email protected] och Henna Nikumaa, forskare, Östra Finlands universitet, tfn +358 40 581 2151 [email protected]
Publikationen har tagits fram som en del av verkställandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2023. De som producerar informationen ansvarar för innehållet i rapporterna i publikationsserien för utrednings- och forskningsverksamheten. Innehållet återspeglar inte nödvändigtvis statsrådets ståndpunkt. Mer information: https://tietokayttoon.fi/sv.
Policy Brief: Yleisen edunvalvonnan palvelukokemus syntyy yhteistyöstä