Regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av fordonslagen och straffregisterlagen

LVM; Regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av fordonslagen och straffregisterlagen

LVM004:00/2024 Lagstiftningsprojekt

I lagstiftningsprojektet föreslås det att fordonslagen och straffregisterlagen ändras så att de motsvarar kraven i EU-lagstiftningen om fordon och gör det möjligt för oberoende aktörer inom underhåll och reparation av fordon att få ett straffregisterutdrag för så kallad SERMI-certifiering.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer LVM004:00/2024

Ärendenummer VN/3743/2024

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 31.1.2024 – 1.5.2025

Datum för tillsättande 30.1.2024

Lagberedning

RP med förslag till lagar om ändring av fordonslagen och straffregisterlagen
  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 4.9.2024
  • 2

    Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka

    Original uppskatting av föredragningsvecka 40/2024
    Uppskattning av ny föredragningsvecka 51/2024
  • 3

    Överlämnad till riksdagen

  • 4

    Författningen har antagits

I propositionen föreslås det att fordonslagen och straffregisterlagen ändras. Syftet med propositionen är att komplettera den nationella lagstiftningen så att den motsvarar EU:s så kallade ramförordning om bilar och släpfordon till dem och i synnerhet kraven i kommissionens delegerade förordning (EU) 2021/1244 som utfärdats med stöd av den. Lagarna avses träda i kraft den 1 maj 2025.

Ansvarig ministerKommunikations- och inrikesminister Ranne

KontaktpersonEsa Aaltonen, kommunikationsministeriet

Lagstiftningsplan för höstsessionen 2024

Kontaktperson
Esa Aaltonen, Johtava asiantuntija
tel. +358 295 342 107
[email protected]

Kontaktperson
Jenni Rantio, Hallitusneuvos
tel. +358 295 342 205
[email protected]

Mål och resultat

Målet är att uppdatera den nationella lagstiftningen så att den motsvarar kraven i ramförordningen om bilar och släpfordon till dem till den del det i den föreskrivs om skyldigheten för oberoende aktörer som underhåller och reparerar fordon att bevisa att straffregistret är rent för att få en så kallad SERMI-certifiering. I straffregisterlagen föreskrivs det om grunden för utlämnande av straffregisteruppgifter. Närmare bestämmelser om förfarandena för kontroll av straffregisterutdrag finns i fordonslagen.
Dessutom är avsikten att i projektet göra författningstekniska eller andra enskilda ändringar som beror på det nationella behovet i fordonslagen.

Sammandrag

I lagstiftningsprojektet föreslås det att fordonslagen och straffregisterlagen ändras så att de motsvarar kraven i EU-lagstiftningen om fordon och gör det möjligt för oberoende aktörer inom underhåll och reparation av fordon att få ett straffregisterutdrag för så kallad SERMI-certifiering.

Utgångspunkter

Inledandet av projektet har lett till den så kallade ramförordningen (EU) 2018/858 om bilar och släpfordon till dem, som förutsätter kompletterande reglering, och i synnerhet till kraven i kommissionens delegerade förordning (EU) 2021/1244 av den 20 maj 2021. Förordningarna förutsätter att fordonstillverkarna lämnar ut uppgifter som är kritiska med tanke på fordonens säkerhet (RMI-uppgifter) till oberoende aktörer inom service och reparation av fordon. Oberoende aktörer ska certifieras (s.k. SERMI-certifiering) i enlighet med kraven i förordningarna för att de ska kunna få ovannämnda uppgifter. En förutsättning för certifiering är att aktören och aktörens arbetstagare uppfyller kravet på ett ”rent straffregister”.

Ytterligare uppgifter