Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel

LVM034:00/2023 Lagstiftningsprojekt

Genom lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens förordning om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen (så kallad AFIR-förordning) föreskrivs det om de behöriga myndigheterna och om deras uppgifter samt om påföljder. I samband med beredningen bedöms dessutom behovet av att reglera det nationella genomförandet av kraven på flygplatsernas försörjning av landström.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer LVM034:00/2023

Ärendenummer VN/20800/2023

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 15.8.2023 – 31.12.2024

Datum för tillsättande 15.8.2023

Lagberedning

RP med förslag till lagstiftning som kompletterar EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel
  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 31.8.2023
  • 2

    Uppskattad föredragningsvecka

    Uppskattning av ny föredragningsvecka 20/2024
    Original uppskatting av föredragningsvecka 21/2024
  • 3

    Överlämnad till riksdagen

  • 4

    Nuvarande nivå: Författningen har antagits

Riksdagens svar EV 55/2024

I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny lag om ibruktagandet av infrastruktur för alternativa drivmedel som används i trafik. Genom lagen kompletteras och preciseras Europeiska unionens förordning om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU. Samtidigt upphävs lagen 478/2017 om distribution av alternativa trafikbränslen.

Ansvarig ministerKommunikationsminister Ranne

Lagstiftningsplan för vårsessionen 2024

Mål och resultat

Hallituksen esityksellä on tarkoitus toteuttaa seuraavat asiat:
1) säätää EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa koskevan AFIR-asetuksen tehokkaaksi toteuttamiseksi erityisesti kansallisista viranomaisista ja seuraamuksista,
2) arvioida tarve säännellä lentoasemien maasähkön syöttöä koskevien vaatimusten kansallisesta toimeenpanosta,
3) kumota voimassa oleva laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta (478/2017).

AFIR-asetuksen mukaisten vesi- ja tieliikenteen infrastruktuuritavoitteiden sekä tiedon toimittamista koskevien vaatimusten kansallinen täydentäminen arvioidaan muiden hankkeiden yhteydessä.

Sammandrag

Genom lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens förordning om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen (så kallad AFIR-förordning) föreskrivs det om de behöriga myndigheterna och om deras uppgifter samt om påföljder. I samband med beredningen bedöms dessutom behovet av att reglera det nationella genomförandet av kraven på flygplatsernas försörjning av landström.

Utgångspunkter

Osana komission 55-valmiuspakettia neuvotellun AFIR-asetuksen tavoite on edistää vaihtoehtoisiin käyttövoimiin siirtymistä mahdollistamalla riittävän kattava ja laaja vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuri teillä, satamissa ja lentoasemilla. AFIR-asetuksen tehokas toteuttaminen edellyttää kansallista sääntelyä muun muassa viranomaisista ja seuraamuksista. Asetus tulee sovellettavaksi 13.4.2024 alkaen.

AFIR-asetus kumoaa voimassa olevan direktiivin (2014/94/EU) vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta. Direktiivi on pantu kansallisesti täytäntöön lailla liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta (478/2017), joten voimassa oleva laki tulee kumota.

Ytterligare uppgifter