Hallituksen esitys laiksi Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalvelujen muuttamisesta osakeyhtiöksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
LVM065:00/2017 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa oleva omaisuus ja toiminta perustettavalle osakeyhtiölle.
Möte
5.4.2018
VN-istunto 5.4.2018
Remissbehandling
22.12.2017 – 7.2.2018
Lausuntokierros
VN-istunto 5.4.2018
5.4.2018 Möte
Ytterligare uppgifter
Dokument
Projektets framskridande
VN-istunto 5.4.2018
5.4.2018 Möte
Ytterligare uppgifter
Dokument
Lain vahvistaminen 13.7
13.7.2018 Möte
Dokument
-
TP-istunnossa 13.7.2018 vahvistetut lait PDF
Lait suomeksi sekä ruotsiksi
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM065:00/2017
Ärendenummer LVM/2394/03/2017 , VN/7970/2019
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Mandattid 25.4.2017 – 31.12.2018
Datum för tillsättande 25.4.2017
Förhållande till regeringsprogrammet
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
spetsprojekt Rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö
åtgärder Rakennetaan liikenteen digitaalisten palveluiden kasvuympäristö
Lagberedning
HE laiksi Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 1.2.2018 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 13/2018Uppskattning av ny föredragningsvecka 14/2018 - 3
Överlämnad till riksdagen
5.4.2018HE 34/2018 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 68/2018
Liikenneviraston liikenteen ohjaus- ja hallintapalveluiden yhtiöittäminen
Ansvarig ministerLiikenne- ja viestintäministeri Berner
Mål och resultat
KUVAUS
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa oleva omaisuus ja toiminta perustettavalle osakeyhtiölle. Yhtiön toimialana olisi meri-, rautatie- ja tieliikenteenohjaus ja -hallinta sekä siihen liittyvä tiedon keruu, hallinta ja hyödyntäminen. Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluissa työskentelevä henkilöstö siirtyisi osakeyhtiön palvelukseen. Lisäksi esityksessä on mukana liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden yhtiöittämisen johdosta tarpeelliset ehdotukset yhdentoista liitelain muuttamiseksi.
Esityksen tavoitteena on edistää liikenteeseen liittyvän tiedon hyödyntämistä uusien digitaalisten palveluiden kehitystyön tukena ja edesauttaa uuden liiketoiminnan syntymistä. Tavoitteena on, että liikenteen ohjauksella kerättävä tieto hyödyttää aiempaa tehokkaammin koko yhteiskuntaa. Yhtiöittäminen parantaa toiminnan taloudellista tehokkuutta ja kannattavuutta sekä lisää toiminnan ja hinnoittelun läpinäkyvyyttä. Uudistus selkeyttää liikenne- ja viestintäalan viranomaistehtäviä ja sujuvoittaa sääntelyä.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019.
TAVOITTEET
Liikenteenohjaus ja -hallinta
Liikenteenohjaus on tiedon hyödyntämistä turvallisen ja luotettavan liikkumisen takaamiseksi ja siten oleellinen osa älykästä liikennettä ja tietoyhteiskunnan toteutumista. Tehokkaalla liikenteenohjauksella on keskeinen yhteiskunnallinen merkitys ihmisten liikkumisen sekä elinkeinoelämän tarvitsemien kuljetusten sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamisessa sekä liikenteen turvaamisessa normaaliolojen häiriötilanteissa sekä poikkeusoloissa. Turvallisella ja sujuvalla liikenteellä on huomattava kansantaloudellinen merkitys.
Liikenteen digitaalinen murros
Digitalisaatio, automaatio sekä tiedon ja keinoälyn hyödyntäminen mullistavat monella tapaa ihmisten ja tavaroiden liikkumista. Liikenteen älykkään automaation lisääntyminen tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia niin ihmisten kuin tavaroiden liikkumisen sujuvoittamiseen ja tehostamiseen sekä liikenteen turvallisuuden parantamiseen. Uuden ajan liikennepolitiikassa liikenne muuttuu kokonaisvaltaiseksi palveluksi, jossa keskitytään käyttäjälähtöisten matkojen ja kuljetusten toimivuuteen. Liikenneinfrastruktuurin ja -palveluiden on kyettävä reagoimaan elinkeinoelämän ja ihmisten tarpeiden muutoksiin nopeasti ja tehokkaasti. Reagoinnissa korostuu asiakastarpeen ymmärtäminen sekä reaaliaikainen tilan seuranta ja systemaattinen ennakointi.
Liikenneviraston liikenteenohjaustoimintojen yhtiöittäminen
Nyt toteutettavalla Liikenneviraston liikenteenohjaustoimintojen yhtiöittämisellä valmistauduttaisiin liikenteen digitalisaation, palveluistumisen, automaation sekä tiedon merkityksen lisääntymisen tuomiin toimialan ja toimintaympäristön muutoksiin. Samalla selkeytettäisiin toimintaan liittyviä viranomaistehtäviä sekä edesautettaisiin liikenteeseen liittyvän tiedon hyödyntämistä erityisesti yksityisellä sektorilla uusien digitaalisten palveluiden kehitystyön tukena. Tavoitteena on, että liikenteen ohjauksella kerättävä tieto hyödyttää aiempaa tehokkaammin koko yhteiskuntaa. Tiedon laajemmalla hyödynnettävyydellä luotaisiin edellytyksiä uuden liiketoiminnan syntymiselle, joka myös edistäisi kasvua ja hyvinvointia laajemmin koko yhteiskunnan mittakaavassa.
Muutoksella luotaisiin edellytykset operatiivisen liikenteenhallinnan palvelujen asiakaslähtöisyyden parantamiselle sekä lisättäisiin liikenteenohjaustoiminnan taloudellista tehokkuutta ja kannattavuutta. Itsenäisessä osakeyhtiössä toiminnan läpinäkyvyys paranisi, kun liiketoiminnan todelliset tuotot ja kulut sekä liikenteenohjauspalvelujen hinnoittelun perusteet ovat selkeät.
Osa liikenteen ohjaustoiminnoista hoidetaan jo nykyään yritystoimintana, mutta Liikennevirastossa on edelleen varsin laajasti liikenteen ohjaustoimintaan liittyviä tehtäviä. Liiketalousperusteinen toimintamalli tarjoaisi nykymallia paremmat edellytykset liikenteenohjausjärjestelmien kehittämiselle sekä investointien tehokkaammalle kohdentamiselle. Samalla olisi mahdollista purkaa operatiiviseen liikenteenhallintaan liittyviä liikennemuotokohtaisia, osittain päällekkäisiä toimintoja.
Liikenneviraston liikenteenohjaustoimintojen sekä niihin keskeisesti liittyvien tietojärjestelmien ja -infrastruktuurin uudella liiketalousperusteisella toimintamallilla tehostettaisiin liikennejärjestelmätasoista liikenteenhallintaa sekä yhtenäistettäisiin liikenteenohjaus- ja hallintatoimia sekä luotaisiin edellytykset hakea laajemmin synergioita eri liikennemuotojen välillä. Liikenteenohjauksen järjestelmiä ja toimintoja keskittämällä ja yhtenäistämällä kyettäisiin myös parantamaan liikenteenohjauksen ja –hallinnan toimintavarmuutta, riskienhallintaa sekä varmistamaan tehokas ja korkeatasoinen tietoturva.
Samalla muutos tukisi digitaalisen liikenteen myötä syntyvien ekosysteemien kehitystä, kun yhtiö tarjoaisi liikenteenohjauksessa käytettävää ja toiminnan puitteissa syntyvää tietoa laaja-alaisesti liikenteen toimijoiden käyttöön sekä jalostaisi tietoa myös muiden palveluntuottajien hyödynnettäväksi digitaalisen liiketoiminnan edistämiseksi. Tässä tarkoituksessa valtion liikenteenohjausyhtiö tarjoaisi luotettuja tiedon digitointi-, muokkaus-, anonymisointi- ja agentuuripalveluja, erilaisia tietotuotteita sekä toimijariippumattomia alustaratkaisuja sekä muita teknisiä ratkaisuja liikenteen ekosysteemin arvoverkon toimijoille.
Liikenteen digitaalisen murroksen käynnistämä evoluutio tulee johtamaan tilanteeseen, jossa nykyisestä liikenteen väyläkeskeisistä toimintamalleista siirrytään kohti ekosysteemimallia. Liikenteen ekosysteemimallissa liikenteentoimijat tekevät yhteistyötä liikennejärjestelmätasolla yli eri liikennemuotojen hyödyntäen yhteisessä arvoverkostossaan kyvykkyyksiä ja voimavaroja tuotteiden tai palvelujen asiakasarvon kasvattamiseksi ja uusien innovaatioiden kehittämiseksi. Ekosysteemissä yhdessä luoduilla innovatiivisilla alustatalouden ratkaisuilla mahdollistetaan uusien palveluiden sekä tiedon hallintaan ja käsittelyyn liittyvien lohkoketjujen kehittäminen.
Perustettavasta yhtiöstä halutaan luoda vahva palveluntuottaja, jolla olisi kyky investoida ja kehittää omaa toimintaansa, ja joka oman toimintansa kautta loisi uusia mahdollisuuksia liikenteen ekosysteemin arvoverkoston toimijoille rakentaa suomalaista digitalisaatioon ja automaatioon perustuvaa uuden ajan liikennejärjestelmää. Olennaista on kuitenkin huomioida, että liikenteenohjausyhtiön perustaminen ei suoraan olisi ratkaisuna kasvuympäristön rakentamiseen vaan edelleen keskiössä olisi eri toimijoiden välinen sujuva yhteistyö. Tietoyhteiskunta tarvitsee kehittyäkseen uusia toimintamalleja ja Liikenneviraston liikenteenohjaustoimintojen yhtiöittämisen kannalta keskeinen onnistumisen mittari tietonäkökulmasta on se, miten hyvin uusi malli tukisi tiedon hyödyntämistä elinkeinoelämän tarpeisiin ja edistäisi digitaalisen kasvuympäristön kehittymistä.
Tieto on ekosysteemin kriittinen tuotannontekijä ja tulevaisuuden menestyksen avain. Tiedon avulla luodaan uutta liiketoimintaa sekä mahdollistetaan liikenteen uudet palvelut. Tieto, tiedon saatavuus sekä mahdollisuudet tiedon laaja-alaiseen hyödyntämiseen määrittävät tulevaisuudessa koko liikennejärjestelmän toimivuuden. Tiedon keruun, hallinnan, jakamisen, kaupallistamisen ja hyödyntämisen periaatteiden ratkaiseminen on ekosysteemin keskeinen tehtävä. Digitalisoituva ympäristö synnyttää useita erilaisia tiedon ekosysteemejä sekä alustaratkaisuja. Oleellista on, että ekosysteemeissä tiedot toimivat keskenään yhteen ja ovat eri tahojen käytettävissä. Julkisen sektorin roolina on erityisesti kasvuympäristön mahdollistaminen sekä keskeisten, julkisten tietovarastojen avaaminen. Avoimen datan osalta Suomi onkin jo kansainvälisesti verrattuna edistyksellinen ja myös palveluiden kehittämisen osalta tämä on mahdollista – sujuvan yhteistyön kautta.
Yhtiöittämisen valmistelussa on otettu huomioon, että liikenteen ohjaustoimintaan liittyy keskeisesti tehokas, poikkihallinnollinen viranomaisyhteistyö sekä tätä toimintaa tukeva, uutta teknologiaa hyödyntävä tiedonvaihtoympäristö. Näillä on varmistettu viranomaisten jatkuva ja ajantasainen tilannekuva liikenteestä, kyky ennakoida ja tunnistaa mahdollisia liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen liittyviä riskejä sekä parannettu viranomaisten toimintaedellytyksiä operatiivisella tasolla vastata oman hallinnonalan liikenteeseen liittyvistä viranomaistehtävistä. Ehdotetut liitelakien, erityisesti alusliikennepalvelulain ja aluevalvontalain muutokset varmistaisivat tämän yhteistyön jatkumisen viranomaistoimijoiden sekä valtion omistaman ja yhtiömuodossa toimivan liikenteenohjauspalvelun tarjoajan välillä.
Sammandrag
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa oleva omaisuus ja toiminta perustettavalle osakeyhtiölle.
Utgångspunkter
Pääministeri Juha Sipilän hallitus on sitoutunut kehittämään suomalaista liikennejärjestelmää, jotta se palvelisi entistä paremmin kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeita tuottaen kasvavaa lisäarvoa ja hyötyjä koko yhteiskunnan mittakaavassa. Samalla liikennejärjestelmää halutaan kehittää suuntaan, joka luo edellytykset hyödyntää digitalisaation, liikenteen älykkään automaation ja palveluistumisen luomia mahdollisuuksia. Liikennejärjestelmän kehittämistyö on osa hallitusohjelman digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentamiseen tähtäävää kärkihanketta.
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi 13.6.2017, että Liikennevirastossa nykyisin hoidettavat tie-, meri- ja rautatieliikenteen liikenteenohjaustoiminnot yhtiöitettäisiin valtion osakeyhtiöksi 1.1.2019 alkaen.
Yhtiöittämisen yhteydessä operatiivinen liikenteenohjauspalvelu asiakkaille jatkuu häiriöttömästi. Henkilöstö siirtyy tehtävineen, vastuineen ja velvoitteineen yhtiöittämishetkellä virastosta perustettavan yhtiön palvelukseen työsopimussuhteeseen.
Hallituksen esitystä laiksi Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on valmisteltu liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden yhtiöittämistä valmistelevassa työryhmässä osana liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastouudistushanketta. Työryhmässä ovat edustettuina liikenne- ja viestintäministeriö, puolustusministeriö, sisäministeriö, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto, Air Navigation Services Finland Oy, Finrail Oy sekä Liikenneviraston henkilöstöä edustavista järjestöistä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä Palkansaajajärjestö Pardia. Yksityiskohtaisempaa valmistelutyötä on tehty myös liikenteenohjauksen erityiskysymyksiä käsittelevissä alatyöryhmissä ja yhdessä turvallisuusviranomaisten kanssa poikkihallinnollisissa yhteistyöryhmissä. Yhtiöittämistä valmisteleva työryhmä on valmistelun aikana kuullut useita liikenteenohjauksen sidosryhmätahoja muun muassa kaikissa Liikenneviraston liikennemuotokohtaisissa liikenteenohjauskeskuksissa järjestetyissä kuulemistilaisuuksissa.
Ytterligare uppgifter
Lait ovat vahvistettu 13.7.2018 ja tulevat voimaan 1.1.2019
Lausuntokierros
22.12.2017 – 7.2.2018 Remissbehandling
Möteshandlingar och bilagor
-
TP-istunnossa 13.7.2018 vahvistetut lait PDF
Lait suomeksi sekä ruotsiksi
-
Lakiehdotukset PDF
Tillsättande och organisering
Övriga dokument och promemorior
-
Brev 7.3.2018 PDF
Remissbehandlingar och höranden
-
5.3.2018 Ahvenanmaan maakunnan hallitus
-
26.2.2018 Lavapuro Juha
-
VM lisälausunto LVM:lle 21.2.2018 PDF
21.2.2018
-
18.2.2018 Ojanen Tuomas
-
Tuomas Ojasen asiantuntijalausunto liikenteenohjaustoimintojen yhtiöittämisestä PDF
-
Juha Lavapuron asiantuntijalausunto liikenteenohjaustoimintojen yhtiöittämisestä PDF
-
12.2.2018 Huoltovarmuuskeskus
-
12.2.2018 Helsingin kaupunki
-
9.2.2018 Oikeusministeriö
-
8.2.2018 Sitowise Oy
-
8.2.2018 Infotripla Oy
-
8.2.2018 Finnpilot Pilotage Oy
-
8.2.2018 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
7.2.2018 Puolustusministeriö
-
7.2.2018 Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
-
7.2.2018 Turun kaupunki
-
7.2.2018 VR-Yhtymä Oy
-
7.2.2018 Suomen Satamaliitto ry
-
Perämeren satamien yhteinen lausunto;Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. LVM065:00/2017
7.2.2018 Perämeren satamat
-
7.2.2018 ANS Finland
-
7.2.2018 Viestintävirasto
-
7.2.2018 Meriliikenneohjaajat ry
-
7.2.2018 Suomen Laivameklarit
-
7.2.2018 Poliisihallitus
-
7.2.2018 Finrail Oy
-
7.2.2018 Pirkanmaan liitto
-
7.2.2018 Metsäteollisuus ry
-
Tampereen kaupungin lausunto; Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. LVM065:00/2017
7.2.2018 Tampereen kaupunki
-
7.2.2018 Finanssiala ry
-
7.2.2018 ITS Finland ry
-
7.2.2018 Finavia Oyj
-
7.2.2018 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
-
7.2.2018 Tulli
-
7.2.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
7.2.2018 Liikennevirasto
-
7.2.2018 Suomen Yrittäjät ry
-
7.2.2018 Liikennevakuutuskeskus
-
7.2.2018 Etelä-Karjalan liitto
-
7.2.2018 Oulun seudun liikenteenhallinta, Liikennevalotyöryhmä
-
7.2.2018 Onnettomuustutkintakeskus
-
7.2.2018 Luotsiliitto
-
7.2.2018 Pohjanmaan liitto
-
7.2.2018 Sisäministeriö
-
7.2.2018 Valtiovarainministeriö
-
7.2.2018 Suomen ympäristökeskus SYKE
-
6.2.2018 Kouvolan kaupunki
-
6.2.2018 Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä
-
6.2.2018 SAK ry
-
6.2.2018 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
6.2.2018 Ilmatieteen laitos
-
6.2.2018 YIT Rakennus Oy
-
6.2.2018 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
6.2.2018 Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
-
5.2.2018 Rautatiealan sääntelyelin
-
5.2.2018 Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry
-
5.2.2018 Yleinen Teollisuusliitto YTL ry
-
5.2.2018 Espoon kaupunki
-
2.2.2018
-
2.2.2018 Suomen Taksiliitto ry
-
30.1.2018 Keskuskauppakamari
-
29.1.2018 Vantaan kaupunki
-
22.1.2018 Mipro Oy
-
22.1.2018 Helsingin Satama Oy
-
18.1.2018 Rajavartiolaitos
-
12.1.2018 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Lausuntopyyntö PDF
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Ruuskanen, Sanna
hallitusneuvos
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
25.4.2017 – 31.12.2018
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi