Valtioneuvoston asetus ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen 17 ja 18 §:n muuttamisesta
LVM072:00/2018 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Koulutusmäärien alentaminen laskisi ajokortin suorituskustannuksia. Tämä edistäisi ajokorttien suorittamista ja sen myötä kuljettajien saatavuutta.
Kokeilussa ei opetusmäärien vähentämisen todettu ratkaisevasti heikentäneen ajokoemenestystä. Heikointa menestys oli ennakointitaidoissa.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM072:00/2018
Ärendenummer LVM/1735/03/2018
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Mandattid 1.9.2018 – 31.12.2018
Datum för tillsättande 1.9.2018
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Mål och resultat
Hankkeen tavoitteena on tarkistaa C1- ja C1E-luokan kuorma-auton ajokorttia varten vaadittavan opetuksen määrät, että vaatimukset vastaisivat paremmin kuljetettavaa kalustoa. Hankkeen tarkoituksena on myös edistää kuljettajien saatavuutta. Tuntimäärien lasku olisi huomioitava raskaampien C- ja CE-luokan koulutusvaatimuksissa, jos kysymyksessä olisi em. ajokorttiluokan korottaminen, jotta koulutuksen tavoitteita ei vääristettäisi raskaampien luokkien koulutuksessa.
Muutokset toteutettaisiin ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen muutoksella.
Utgångspunkter
C1- ja C1E-luokan ajokorttiopetuksen määristä säädetään ajokorteista annetussa valtioneuvoston asetuksessa. Vaatimukset asetettiin silloin kun raskaan kaluston ajokorttiopetuksen määrät sovitettiin tieliikenteen kuljettajien ammattipätevyysvaatimuksiin ammattipätevyysvaatimusten voimaantulon yhteydessä. C1-luokan ajokortteja suoritetaan melko vähän, mihin koulutusvaatimusten katsotaan osaltaan vaikuttaneen. Koulutuksen määriä pidetään suurina kaluston kokoon ja ominaisuuksiin nähden. C1-luokan kuorma-auton kokonaismassa voi olla enintään 7 500 kiloa ja kalusto on yleensä kokonaismassaltaan 5 000–6 000 kilon luokkaa. Hallintalaitteiltaan ja ajettavuudeltaan sekä ulkonaiselta kooltaan ajoneuvot ovat usein isoja pakettiautoja tai kooltaan lähellä niitä. C-luokassa 5-akselisen ajoneuvon kokonaismassa voi olla jopa 42 000 kiloa ja hallintalaitteet ovat olennaisesti erilaiset kuin henkilö- ja pakettiautoissa.
C1-luokassa vaaditaan teoriaopetusta vähintään 9 tuntia ja ajo-opetusta vähintään 5 tuntia. Tieliikenteen kuljettajan ammattipätevyyden suorittaminen huomioidaan koulutusvaatimuksissa ja tässä tapauksessa ajokorttiopetuksen vähimmäistuntimäärät ovat 1 tunti teoriaa ja 2 tuntia ajo-opetusta. C-luokan opetusvaatimuksissa voidaan huomioida suoritettu tieliikenteen kuljettajan ammattipätevyys sekä alemman luokan kuorma-autokortti. C-luokassa vähimmäisvaatimus teoriaopetuksen kohdalla on 12 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1-luokan ajokortti, 3 tuntia ja ajo-opetuksessa 10 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1-luokan ajokortti, 5 tuntia. Ammattipätevyyttä täydentävät opetuksen vähimmäismäärä C-luokassa on tunti teoriaa ja 2 tuntia ajo-opetusta.
C1E-luokassa vaaditaan 8 tuntia teoria- ja 10 tuntia ajo-opetusta. Jos ajokorttia suorittavalla on voimassa oleva tieliikenteen kuljettajan ammattipätevyys tuntimäärät ovat 3 tuntia teoria- ja 3 tuntia ajo-opetusta. CE-luokassa vähimmäismäärä teoriaopetuksessa on 15 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1E-luokan ajokortti, 7 tuntia ja ajo-opetuksessa 30 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1E-luokan ajokortti, 20 tuntia. Ammattipätevyyttä täydentävän teoriaopetuksen vähimmäismäärä on 3 tuntia ja ajo-opetuksen 10 tuntia.
Liikenteen turvallisuusviraston kokeiluluvalla käynnissä olleessa kokeilussa (Töysän autokoulun kevennetyn C1- ja C1E-luokkien kuljettajaopetuksen kokeilu; kokeilun väliraportti 2017 Tutkimus ja Koulutus Humaani Oy) on ajokortti voitu suorittaa C1-luokassa 2 teoriatunnilla ja 3 ajotunnilla ja C1E-luokassa 3 teoriatunnilla ja 3 ajotunnilla. Kokeiluun osallistuneiden hyväksymisprosentti tutkinnossa oli ensimmäisellä yrityskerralla C1-luokassa 93,6 ja C1E-luokassa 94,8. C1E-luokassa kevennetyssä mallissa hyväksymisprosentti oli 2-3 prosenttiyksikköä alempi.
Koulutusmäärien alentaminen laskisi ajokortin suorituskustannuksia. Tämä edistäisi ajokorttien suorittamista ja sen myötä kuljettajien saatavuutta.
Kokeilussa ei opetusmäärien vähentämisen todettu ratkaisevasti heikentäneen ajokoemenestystä. Heikointa menestys oli ennakointitaidoissa.
Tillsättande och organisering
-
Statsrådets förordning om ändring av 17 och 18 § i statsrådets förordning om körkort DOCX
3.12.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
Valtioneuvoston asetus ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen 17 ja 18 §:n muuttamisesta DOCX
3.12.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
Remissbehandlingar och höranden
-
3.12.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
18.10.2018 Sisäministeriö
-
18.10.2018 Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry
-
18.10.2018 Liikenneturva
-
18.10.2018 Opetushallitus
-
15.10.2018 Suomen Liikennelääketieteen Yhdistys
-
15.10.2018 Oikeusministeriö
-
11.10.2018 Matkailuajoneuvotuojat ry
-
10.10.2018
-
8.10.2018 Maa- ja metsätalousministeriö
-
2.10.2018 Suomen Taksiliitto ry
-
Harvima Rauno lausunto; Valtioneuvoston asetus ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen 17 ja 18 §:n muuttamisesta LVM072:00/2018
1.10.2018
-
26.9.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi