Valtioneuvoston asetus ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen 17 ja 18 §:n muuttamisesta

LVM072:00/2018 Lagstiftningsprojekt

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer LVM072:00/2018

Ärendenummer LVM/1735/03/2018

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Mandattid 1.9.2018 – 31.12.2018

Datum för tillsättande 1.9.2018

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning-

Projektets framskridande

Mål och resultat

Hankkeen tavoitteena on tarkistaa C1- ja C1E-luokan kuorma-auton ajokorttia varten vaadittavan opetuksen määrät, että vaatimukset vastaisivat paremmin kuljetettavaa kalustoa. Hankkeen tarkoituksena on myös edistää kuljettajien saatavuutta. Tuntimäärien lasku olisi huomioitava raskaampien C- ja CE-luokan koulutusvaatimuksissa, jos kysymyksessä olisi em. ajokorttiluokan korottaminen, jotta koulutuksen tavoitteita ei vääristettäisi raskaampien luokkien koulutuksessa.

Muutokset toteutettaisiin ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen muutoksella.

Utgångspunkter

C1- ja C1E-luokan ajokorttiopetuksen määristä säädetään ajokorteista annetussa valtioneuvoston asetuksessa. Vaatimukset asetettiin silloin kun raskaan kaluston ajokorttiopetuksen määrät sovitettiin tieliikenteen kuljettajien ammattipätevyysvaatimuksiin ammattipätevyysvaatimusten voimaantulon yhteydessä. C1-luokan ajokortteja suoritetaan melko vähän, mihin koulutusvaatimusten katsotaan osaltaan vaikuttaneen. Koulutuksen määriä pidetään suurina kaluston kokoon ja ominaisuuksiin nähden. C1-luokan kuorma-auton kokonaismassa voi olla enintään 7 500 kiloa ja kalusto on yleensä kokonaismassaltaan 5 000–6 000 kilon luokkaa. Hallintalaitteiltaan ja ajettavuudeltaan sekä ulkonaiselta kooltaan ajoneuvot ovat usein isoja pakettiautoja tai kooltaan lähellä niitä. C-luokassa 5-akselisen ajoneuvon kokonaismassa voi olla jopa 42 000 kiloa ja hallintalaitteet ovat olennaisesti erilaiset kuin henkilö- ja pakettiautoissa.

C1-luokassa vaaditaan teoriaopetusta vähintään 9 tuntia ja ajo-opetusta vähintään 5 tuntia. Tieliikenteen kuljettajan ammattipätevyyden suorittaminen huomioidaan koulutusvaatimuksissa ja tässä tapauksessa ajokorttiopetuksen vähimmäistuntimäärät ovat 1 tunti teoriaa ja 2 tuntia ajo-opetusta. C-luokan opetusvaatimuksissa voidaan huomioida suoritettu tieliikenteen kuljettajan ammattipätevyys sekä alemman luokan kuorma-autokortti. C-luokassa vähimmäisvaatimus teoriaopetuksen kohdalla on 12 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1-luokan ajokortti, 3 tuntia ja ajo-opetuksessa 10 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1-luokan ajokortti, 5 tuntia. Ammattipätevyyttä täydentävät opetuksen vähimmäismäärä C-luokassa on tunti teoriaa ja 2 tuntia ajo-opetusta.

C1E-luokassa vaaditaan 8 tuntia teoria- ja 10 tuntia ajo-opetusta. Jos ajokorttia suorittavalla on voimassa oleva tieliikenteen kuljettajan ammattipätevyys tuntimäärät ovat 3 tuntia teoria- ja 3 tuntia ajo-opetusta. CE-luokassa vähimmäismäärä teoriaopetuksessa on 15 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1E-luokan ajokortti, 7 tuntia ja ajo-opetuksessa 30 tuntia tai jos henkilöllä on ennestään C1E-luokan ajokortti, 20 tuntia. Ammattipätevyyttä täydentävän teoriaopetuksen vähimmäismäärä on 3 tuntia ja ajo-opetuksen 10 tuntia.

Liikenteen turvallisuusviraston kokeiluluvalla käynnissä olleessa kokeilussa (Töysän autokoulun kevennetyn C1- ja C1E-luokkien kuljettajaopetuksen kokeilu; kokeilun väliraportti 2017 Tutkimus ja Koulutus Humaani Oy) on ajokortti voitu suorittaa C1-luokassa 2 teoriatunnilla ja 3 ajotunnilla ja C1E-luokassa 3 teoriatunnilla ja 3 ajotunnilla. Kokeiluun osallistuneiden hyväksymisprosentti tutkinnossa oli ensimmäisellä yrityskerralla C1-luokassa 93,6 ja C1E-luokassa 94,8. C1E-luokassa kevennetyssä mallissa hyväksymisprosentti oli 2-3 prosenttiyksikköä alempi.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt