Regeringens proposition om ändring av universitetslagen och yrkeshögskolelagen (bestämmelsen om en studierätt)
OKM086:00/2024 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
valtioneuvosto.fi/sv/projekt Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Yliopistolakia ja ammattikorkeakoululakia valmistellaan muutettavaksi siten, että korkeakouluopiskelijalla voisi olla kerrallaan vain yksi saman tasoiseen tutkintoon johtava opiskeluoikeus. Jos opiskelija ottaa vastaan uuden opiskeluoikeuden, hän menettäisi voimassa olevat saman tasoiset opiskeluoikeudet (ns. yhden opiskeluoikeuden säännös).
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM086:00/2024
Ärendenummer VN/34601/2024
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 9.12.2024 –
Datum för tillsättande
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 5 Ett kunnigt Finland
Alaluku 5.3 Hög kompetens och bildning lägger grunden för framtiden
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
- Överlämnas till riksdagen som brådskande: riksdagens svar före uppehåll i sammanträdena
Kontaktperson
Petri Haltia, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 096
fornamn.efternamn@gov.fi
Kontaktperson
Laura Hansen, Hallitusneuvos
tel. +358 295 330 098
fornamn.efternamn@gov.fi
Kontaktperson
Jonna Korhonen, Johtaja
tel. +358 295 330 008
fornamn.efternamn@gov.fi
Mål och resultat
Keskeisenä tavoitteena on nostaa väestön koulutustasoa tarjoamalla mahdollisuus korkeakoulututkinnon suorittamiseen mahdollisimman monelle sellaiselle henkilölle, jolla tutkintoa tai opiskeluoikeutta ei vielä ole. Suomessa vuosittain yli 25 % aloituspaikoista menee henkilöille, joilla on jo opiskeluoikeus tai valmis tutkinto. Muutoksella pyritään osaltaan kohdentamaan aloituspaikkoja vailla aiempaa tutkintoa tai opiskeluoikeutta oleville, erityisesti nuorille. Korkeakouluille vapautuu resursseja, joita ne voivat käyttää ensikertaisille opiskelijoille suunnatun koulutustarjonnan lisäämiseen ja koulutuksen laadun varmistamiseen. Tavoitteena on lisäksi kannustaa opiskelijoita suunnitelmallisempaan opiskeluun ja suorittamaan korkeakoulututkinto laissa säädetyssä tavoitteellisessa suorittamisajassa.
Sammandrag
Yliopistolakia ja ammattikorkeakoululakia valmistellaan muutettavaksi siten, että korkeakouluopiskelijalla voisi olla kerrallaan vain yksi saman tasoiseen tutkintoon johtava opiskeluoikeus. Jos opiskelija ottaa vastaan uuden opiskeluoikeuden, hän menettäisi voimassa olevat saman tasoiset opiskeluoikeudet (ns. yhden opiskeluoikeuden säännös).
Utgångspunkter
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa tavoitteeksi on asetettu, että korkeakoulutettujen nuorten aikuisten osuus nostetaan mahdollisimman lähelle 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että nykyistä suurempi osuus koulutuksesta on koulutustasoa nostavaa. Hallitus on käynnistänyt toimenpidekokonaisuuden korkeakoulutuksen tarpeettoman kasautumisen ehkäisemiseksi ja suuntaamiseksi entistä enemmän niille, joilla ei vielä ole korkeakoulussa opiskelupaikkaa tai korkeakoulututkintoa.
Kevään 2024 kehysriihessä hallitus päätti käynnistää lainsäädäntöhankkeen yhden paikan säännön valmistelemiseksi korkeakoulutukseen. Kehysriihilinjauksen mukaan lakimuutoksen myötä opiskelupaikan vastaanottaminen edellyttää muista saman tai alemman tasoisista korkeakoulututkintoon johtavista opiskeluoikeuksista luopumista vähentäen tutkinto-oikeuksien kertymistä samoille henkilöille. Yhden paikan sääntö on jo käytössä siirtovalinnoissa. Jatkossa se koskisi myös korkeakoulujen yhteishakua ja erillisvalintoja.
Opiskelijoiden käyttäytymiseen yhden opiskeluoikeuden säännön voidaan olettaa vaikuttavan niin, että opiskelijat arvioisivat tarkemmin tarvettaan toisen korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opinto-oikeuden hakemiselle. Tämä vapauttaisi paikkoja vailla korkeakoulututkintoa oleville ensikertalaisille. Opiskeluajat myös lyhenisivät, kun opiskelu ei hajautuisi useampaan koulutukseen.
Muutos ei vaikuttaisi mahdollisuuteen hakea uutta opiskeluoikeutta, mutta uusi vastaanotettaessa pitäisi siis luopua aiemmasta. Muutoksella ei myöskään vaikutettaisi mahdollisuuteen hakea useita perättäisiä opiskeluoikeuksia ja näin suorittaa useita tutkintoja. Opiskelijat voisivat myös edelleen halutessaan suorittaa useammankin alan opintoja yhtä aikaa hyödyntämällä esimerkiksi korkeakoulujen ristiinopiskelumahdollisuuksia ja avoimen korkeakouluopetuksen tarjontaa.
Kun opiskelijan olisi luovuttava aiemmasta opinto-oikeudesta, vapautuisi tältä osin korkeakouluissa resursseja aloittajamäärien lisäämiseen koulutuksen laatu varmistaen. Korkeakouluille vapautuisi resursseja, koska useamman opiskeluoikeuden omaavat kuluttavat niitä siitä riippumatta opiskelevatko he tosiasiassa useampaa tutkintoa. Korkeakoulut joutuvat nykytilanteessa mm. varautumaan opintojärjestelyissään useamman opiskeluoikeuden omaaviin, vaikka nämä eivät käytä kaikkia opiskeluoikeuksiaan (esim. opettajaresurssit, laboratoriotilat ym.). Vuonna 2024 kaksi opiskeluoikeutta oli 8 500 opiskelijalla ja kolme tai useampia hieman yli viidellä sadalla. Näistä opiskelijoista noin neljä viidestä on yliopistosektorilla. Ajan myötä näiden opiskelijoiden vaatimia resursseja vapautuisi korkeakoulujen käyttöön edellä todetulla tavalla.
Vuonna 2024 paikan vastaanottaneista aiempi olemassa oleva opiskeluoikeus oli 6 500:llä, joka on 11 % kaikista paikan vastaanottaneista. Opiskeluoikeuksia koskevista tilastoista tiedetään, että vuosittain uuden opinto-oikeuden saa noin 3000 sellaista opiskelijaa, jotka eivät luovu aiemmasta opinto-oikeudesta. Voidaan arvioida, että yhden opiskeluoikeuden säännön myötä näistä vähintään puolet jättäisi hakematta uutta opiskeluoikeutta. Arvio perustuu tietoihin siitä, kuinka moni opiskelijoista nykyisin suorittaa alle 10 op uudessa opiskeluoikeudessaan.
Sitä, kuinka paljon yhden opiskeluoikeuden säännös vähentäisi uuden opiskelupaikan hakemista ja näin vapauttaisi paikkoja ensikertalaisille, on vaikea arvioida. Ensikertalaisuuskiintiöiden koko myös vaikuttaa jo opiskeluoikeuden saaneisiin. Jos korkeakoulut eivät nosta kiintiöitä, olisi yhden paikan säännön vaikutus todennäköisesti suurempi, ja päinvastoin.
Yhden opiskeluoikeuden säännös edellyttää yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamista. Yhden opiskeluoikeuden säännöstä koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2025. Ehdotettavien lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026 ja niitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran keväällä 2026 toteutettavissa yhteishauissa ja erillisvalinnoissa, joissa valitaan opiskelijoita 1.8.2026 alkavaan koulutukseen. Valmistelun aikana kuullaan korkeakouluja ja sidosryhmiä. Valmistelua varten ei perusteta erikseen työryhmää, mutta asiaa käsitellään soveltuvissa toimivissa kokoonpanoissa ja erikseen koolle kutsuttavissa tilaisuuksissa. Lisäksi hallituksen esityksestä on tarkoitus pyytää lausunnot kesäkuun 2024 alussa. Lausuntoajassa huomioidaan kesälomakausi.
Aloite ja esivalmistelu
-
24.1.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Haapamäki, Jukka
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Beredare
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Beredare
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Föredragande
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.12.2024 –
Linna, Sirkku
Ylijohtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
9.12.2024 –
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä