Sosiaali- ja terveydenhuollon maksutoimikunta

STM121:00/2003 Organ

Toimikunnan tulee tehdä ehdotuksensa kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikan linjauksiksi, ottaen huomioon:
- perustuslain 19 §:ssä julkiselle vallalle säädetty velvoite turvata jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja asiakasmaksun vaikutus mahdollisuuteen käyttää näitä palveluja,
- asiakasmaksut palvelujen käytön ohjauksessa,
- tarve määrätä maksu joko kaikille tasasuuruiseksi tai palvelun käyttäjien tulojen mukaan määräytyväksi sekä selvittää tulosidonnaisten maksujen tulonjakovaikutukset ja kannustavuus,
- asiakasmaksujen merkitys palvelujen rahoituksessa,
- maksusäännösten selkeys ja ymmärrettävyys, sekä
- mahdolliset muut maksupolitiikan määräytymisen kannalta keskeiset seikat.

Maksupolitiikan linjausten perusteella laatia ehdotuksena:
- maksuja koskevien säännösten (asetus ja laki) keskeisiksi periaatteiksi, ottaen huomioon valtakunnallisen säädöstason ohjauksen, kunnallisen itsehallinnon ja väestön yhdenvertaisuuden välinen suhde
- uudeksi ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer STM121:00/2003

Ärendenummer

Projektets arrangör social- och hälsovårdsministeriet

Mandattid 1.1.2004 – 31.8.2005

Datum för tillsättande 19.12.2003

Projektets framskridande

Mål och resultat

Kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikan periaatteiden määrittäminen sekä ehdotuksen tekeminen nykyisten maksusäännösten uudistamiseksi. Lisäksi tulee selvittää mahdollisuudet yhdistää kunnallisen terveydenhuollon maksukatto ja sairausvakuutuksen omavastuukatot.

Utgångspunkter

Kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikkaa on viimeksi tarkasteltu laaja-alaisesti 1990-luvun alussa. Sen jälkeen on toteutettu uudistuksia niin toiminnan sisällöissä kuin myös rahoituksessa. Lisäksi palvelujen tarpeessa, tarjonnassa ja käytössä on tapahtunut muutoksia. Muutokset näissä jatkuvat myös tulevaisuudessa mm. väestön ikärakenteen muuttuessa.

Vuonna 1993 uudistettuun maksujärjestelmään on tehty useita muutoksia. Muutoksilla on ollut erilaisia tavoitteita, osa muutoksista on merkinnyt maksujen korotuksia kuntataloudellisin perustein, osa on pyrkinyt parantamaan palveluja käyttävien asemaa. Muutosten vuoksi maksujärjestelmän selkeys ja ymmärrettävyys ovat heikentyneet. Maksujen hallinnoinnin kustannukset ovat myös usein suuret. Lisäksi maksusäännösten kunnille mahdollistama liikkumavapaus on merkinnyt, että niin maksuissa kuin säännösten soveltamisessa on suuriakin kuntakohtaisia eroja.

Toteutettujen muutosten seurauksiin on kiinnitetty huomiota eri yhteyksissä ja todettu tarve arvioida laajemmin sekä maksupolitiikkaa yleisesti että maksusäännösten käytännön toimivuutta. Pääministeri Vanhasen hallituksen ohjelmassa todetaan, että sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikkaa uudistetaan. Lisäksi ohjelmassa todetaan mm., että tavoitteena on että maksut eivät estä hoitoon hakeutumista erityisesti pienituloisten ja paljon sairastavien kohdalla. Tästä syystä selvitetään mahdollisuudet ottaa käyttöön yhtenäinen maksukattojärjestelmä.

Valtioneuvoston huhtikuussa 2002 tekemässä periaatepäätöksessä terveydenhuollon tulevaisuuden turvaamiseksi todetaan, että asiakasmaksuja ja maksukattoa koskevat säännökset uudistetaan. Eduskunta on sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain muutosesitykseen antamassaan vastauksessa (EV 211/2001, HE 187/2001) edellyttänyt, että hallitus selvittää terveydenhuollon asiakasmaksujen ja maksukaton samoin kuin sairausvakuutuslain mukaisten omavastuiden vaikutuksia palvelujen käyttäjien ja kuntien taloudelliseen asemaan sekä selvittää erilaiset vaihtoehdot yhtenäisen, kaikki terveydenhoidon menot kattavan asiakkaan maksukyvyn huomioon ottavan maksukaton aikaansaamiseksi.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt